Lyftande flygplan
Close
Transport och Unionen ska nu sätta sig ner och komma överens om hur flygvärdinnor och flygvärdar ska organiseras.
Close

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Facken kommer att ses under de närmaste månaderna för att komma överens om hur kabinpersonalen ska organiseras i framtiden och även klargöra andra gränsdragningsfrågor, berättar Transportarbetareförbundets ordförande Tommy Wreeth.

Lyckas de bägge facken inte enas senast den 31 oktober så kommer medlingen, som inleddes i slutet av maj, att återupptas enligt en uppgörelse som facken skrev på den 10 juni.

Fackliga rättigheter

Den innebär också att de tre Transportklubbar – som bildats sedan kabinpersonalen vid flygbolagen AAP, Norwegian och Eurowings bytte fack från Unionen till Transport – får fulla fackliga rättigheter. Samma sak gäller för de fackligt förtroendevalda vid företagen som får rätt att förhandla exempelvis enligt medbestämmandelagen (MBL). Facken förbinder sig också att inte aktivt värva medlemmar från varandra under perioden.

Tommy Wreeth är nöjd med uppgörelsen och tror att facken kommer att komma överens i tid.

Vartåt lutar det? Kommer två fack att förhandla kollektivavtal med Svenska Flygbranschen, varav ett har förstahandsavtal, som Transport och Hamnarbetarförbundet? Eller kommer ett av facken att ta över alla kabinanställda?

– Det är för tidigt att svara på. Men nu, och även om medlingen behöver återupptas igen, råder fredsplikt och arbetsgivarna är nöjda med att de kan fortsätta flyga över sommaren. Det är väldigt positivt att klubbarna och de fackligt förtroendevalda får fulla rättigheter att förhandla, även på Eurowings som inte har något kollektivavtal än, säger Tommy Wreeth.

Bytte fackförbund

Hösten 2023 började kabinanställda från de tre flygklubbarna på allvar kontakta Transportarbetareförbundets flygavdelning. Syftet var att byta fack eftersom flygvärdinnorna och flygvärdarna inte upplevde att de fick det stöd de behövde. Detta tillbakavisades bestämt av Unionen.

I februari började Transport skriva in kabinanställda som medlemmar och under våren har antalet blivit tresiffrigt, enligt Tommy Wreeth. För att kunna gå vidare och teckna kollektivavtal för kabinpersonalen vid de tre nystartade Transportklubbarna vände sig Transport till Svenska Flygbranschen med en sådan begäran.

Arbetsgivarorganisationen har hittills tecknat avtal med Unionen för de anställda vid AAP och Norwegian. Transport och Svenska Flygbranschen lyckades inte enas så parterna vände sig till Medlingsinstitutet för frivillig medling. Medlarna bjöd också in Unionen och samtalen ledde till uppgörelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Unionen varslar om nya stridsåtgärder mot Tesla

Konflikt. Ett år har gått sedan IF Metalls medlemmar gick ut i strejk på Tesla. Nu utökar Unionen sina stridsåtgärder.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.