Tidsfrist för organisering av kabinpersonal
Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.
Facken kommer att ses under de närmaste månaderna för att komma överens om hur kabinpersonalen ska organiseras i framtiden och även klargöra andra gränsdragningsfrågor, berättar Transportarbetareförbundets ordförande Tommy Wreeth.
Lyckas de bägge facken inte enas senast den 31 oktober så kommer medlingen, som inleddes i slutet av maj, att återupptas enligt en uppgörelse som facken skrev på den 10 juni.
Fackliga rättigheter
Den innebär också att de tre Transportklubbar – som bildats sedan kabinpersonalen vid flygbolagen AAP, Norwegian och Eurowings bytte fack från Unionen till Transport – får fulla fackliga rättigheter. Samma sak gäller för de fackligt förtroendevalda vid företagen som får rätt att förhandla exempelvis enligt medbestämmandelagen (MBL). Facken förbinder sig också att inte aktivt värva medlemmar från varandra under perioden.
Tommy Wreeth är nöjd med uppgörelsen och tror att facken kommer att komma överens i tid.
Vartåt lutar det? Kommer två fack att förhandla kollektivavtal med Svenska Flygbranschen, varav ett har förstahandsavtal, som Transport och Hamnarbetarförbundet? Eller kommer ett av facken att ta över alla kabinanställda?
– Det är för tidigt att svara på. Men nu, och även om medlingen behöver återupptas igen, råder fredsplikt och arbetsgivarna är nöjda med att de kan fortsätta flyga över sommaren. Det är väldigt positivt att klubbarna och de fackligt förtroendevalda får fulla rättigheter att förhandla, även på Eurowings som inte har något kollektivavtal än, säger Tommy Wreeth.
Bytte fackförbund
Hösten 2023 började kabinanställda från de tre flygklubbarna på allvar kontakta Transportarbetareförbundets flygavdelning. Syftet var att byta fack eftersom flygvärdinnorna och flygvärdarna inte upplevde att de fick det stöd de behövde. Detta tillbakavisades bestämt av Unionen.
I februari började Transport skriva in kabinanställda som medlemmar och under våren har antalet blivit tresiffrigt, enligt Tommy Wreeth. För att kunna gå vidare och teckna kollektivavtal för kabinpersonalen vid de tre nystartade Transportklubbarna vände sig Transport till Svenska Flygbranschen med en sådan begäran.
Arbetsgivarorganisationen har hittills tecknat avtal med Unionen för de anställda vid AAP och Norwegian. Transport och Svenska Flygbranschen lyckades inte enas så parterna vände sig till Medlingsinstitutet för frivillig medling. Medlarna bjöd också in Unionen och samtalen ledde till uppgörelsen.