Peter Östling, tidningsbud Solna
Close
Hagalund i Solna börjar vakna, men Peter Österlings arbetsdag är redan över. Han har levererat 102 Dagens Nyheter, 38 Svenska Dagbladet och 25 Hemmets Journal i de åtta gigantiska 14-våningshusen som fått namnet Blåkulla.
Close

Tillbakablickar

Årskrönika. 2017 går till historien som ännu ett år då transportarbetare hållit Sverige i gång. Dygnet om och landet runt. På bilden här ovanför är det Peter Österling som ser till att Solnaborna får sina morgontidningar.

Gruppbild Stockholm sopgubbar
Foto: Justina Öster

Årets sopstrid

Ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Sopkonflikten fortsätter i Arbetsdomstolen och vid förhandlingarna i december hävdade miljöarbetarna och Transport att de i själva verket hade blivit avskedade. Dom väntas i början av 2018.

 

Ikeakampanj
Foto: Lena Blomquist

Årets fackliga resultat

Efter år av kampanjer, demonstrationer och påtryckningar, både från Transport och internationella transportfacket ITF, lovar Ikea att sträva efter schysta villkor för chaufförer. I transportkedjans alla led.

 

Fjällvärlden
Foto: Lars Sjölund

Årets fotograf

Lars Sjölund har aldrig långt till kameran när han rattar sopbilen genom fjällvärlden. 2017 publicerade han flera reportage i Transportarbetaren och antogs dessutom till Runös vintersalong som öppnar i januari.

 

Taxihållplatsen vid Centralstationen
Foto: Lena Blomquist

Årets avtal

I slutet av en lång avtalsrörelse med många och långa förhandlingar fick också taxiförarna ett nytt kollektivavtal. Det beskrivs som historiskt och innebär att taxichaufförer som kör renodlad färdtjänst och andra samhällsbetalda resor ska ha fast månadslön – inte ackord.

 

Lastare i trångt lastrum på flygplansmodellen ATR 72-600.
Foto: Justina Öster

Årets lastrumsdrama

Efter åratal av kamp från skyddsombuden ska lastare inte längre riskera hälsan i trånga och otillgängliga lastrum i en liten flygplansmodell, ATR 72-600. Arbetsmiljöverket stod på skyddsombudens sida.

 

Malmö
Foto: Jan Lindkvist

Årets mest lästa

Mord, skottlossningar, stenkastning och ständiga hot om våld. Reportaget om den allt farligare arbetsmiljön för väktare och ordningsvakter i Malmö lockade flest läsare på Transportarbetarens webb.

 

Alkohol
Foto: Shutterstock

Årets nollvision

Totalstopp har införts när det gäller öl, vin och sprit, både på förbundets interna arrangemang och när Transport har gäster. Kongressen bekräftade förbundsstyrelsens beslut att medlemmarna inte ska bekosta någon alkohol.

 

Husflytt i Kiruna
Foto: Lars Sjölund

Årets tyngsta jobb?

180 ton är vikten på ett av de åtta kulturhusen som flyttas från Kirunas gamla centrum. Där äter gruvan upp staden underifrån.

 

Lars Lindgren
Foto: Jan Lindkvist

Årets avgång

Lars Lindgren lämnade hastigt ordförandeposten i Transport efter tidningsavslöjanden om att han bland annat hade bjudit alkohol utöver det som tilläts i förbundets då oskrivna regler. Efter en turbulent tid fick han nytt jobb på Internationella Transportarbetarefederationen i London.

 

Faksimil med Stig Lindvall från 1967
Faksimil

Årets minne

50 år sedan vi svängde över till höger sida. Stig Lindvall, då tankbilsförare på Gulf i Stockholm och ordförande i oljearbetarsektionen i Transports avdelning 5, berättade när det begav sig hur staden spegelvändes och slangrullarna satt på fel sida om tankbilen. I dag ser han bara fördelar med högertrafiken.

 

Flicka vid blomsterhav efter terrorattacken på Drottninggatan
Foto: Justina Öster

Årets mardröm

Terrorn lamslog Stockholm när en 39-årig bilkapare körde lastbil rakt in i folkmassan och dödade fem människor. Minst 72 ordningsvakter och väktare befann sig i händelsernas centrum. En chaufför fick sin bil kapad och använd som mordvapen. Offren och alla som gjorde en insats hedrades med ett hav av blommor.

 

Omröstning med valsedlar på Transports kongress 2017
Foto: Jan Lindkvist

Årets mest spännande omröstning

Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny ordförande i Transport. Förloraren Markus Pettersson lämnade förbundet och har gått vidare till jobbet som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. Här lägger Saied Tagavi sin röst.

 

Mattias Ackesten med VR-glasögon bakom ratten
Foto: Jan Lindkvist

Årets science fiction

Chauffören och åkaren Mattias Ackesten testar morgondagens teknik i skogsnäringen. Med vr-glasögon kan han styra kranen inifrån lastbilshytten. Lite som ett tv-spel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.