Kongress 2017

”Tillsammans är vi starka”

Mötet. Malin Sundberg är besatt av historia. Av berättelser om förgången tid och hur vi tagit oss dit där vi är i dag. I juni kliver hon upp i Transports talarstol, på sin första kongress.

Det är okej att vara spänd och nervös inför kongressen. Det är en stor grej, tycker ombudet Malin Sundberg. ”Jag är vetgirig och tror det blir en mäktig känsla”, säger hon.
Det är okej att vara spänd och nervös inför kongressen. Det är en stor grej, tycker ombudet Malin Sundberg. ”Jag är vetgirig och tror det blir en mäktig känsla”, säger hon.

Det känns stort och ansvarsfullt. På kongressen kan man ju verkligen påverka, säger Malin Sundberg när vi ses utanför jobbet på DHL i Västra Frölunda.

Där jobbar Malin som inhyrd för bemanningsbolaget Tranpenad. Stolt är hon också. Att bli vald till kongressombud av kompisarna i Göteborgsavdelningen betyder att de uppskattar hennes fackliga arbete.

– Det är många personer jag representerar, så jag hoppas kunna göra ett bra jobb för deras skull.

Solen strålar och vinden grabbar mörka testar i Malins långa hår. Den senaste tiden har varit intensiv. Först var hon med och arrangerade årets ungdomsforum för yngre transportare. Helgen därpå körde Malin till regionens kongressutbildning på Viskadalens folkhögskola för hårdgnuggning i mötesteknik, motionsläsning. Och test av talarstolen.

– Jag har hört att folk svimmat där, men det gick rätt bra. Fast det var förstås inte över 200 ombud, som på kongressen.

Malin ler och lugnar sig med att hon kommer att vara bland kamrater. ”De som är organisationen.” 16 ombud är från Göteborg. Och ett kongressombud från Skåne är hennes pojkvän. Kärlek uppstod på en facklig kurs.

– Nu vet jag hur kongressen går till. Det gäller att ha sina anteckningar redo och hänga med hela tiden. Dagarna blir långa.

Malin har en del frågor hon ska försvara, men vill inte avslöja vilka. Inte heller vem hon tänker rösta på som ny förbundsordförande. Klart är att hon stödjer alla förslag, motioner, från avdelning 3.

Malins väg in i facket gick via Transports organiserare Pablo Vergara. Han sökte upp henne och kollegorna på det bemanningsbolag som hon jobbade på. Den fackliga grundkursen, Startpunkten, gav en inblick i favoritämnet: historia. Fackets ledord etsade sig fast:

– Tillsammans är vi starka. Det är en så häftig idé! Tänk att vi gått från något som var så dåligt till något som är så bra genom den.

– Det gick upp för mig att facket inte är en myndighet, som man kan ringa till. Facket är medlemmarna. Alla vi. Vi kan göra så mycket, om vi går ihop. Kämpar tillsammans.

Malin kände att hon inte hängde med i det fackliga språket, och gick fler kurser. Självförtroendet växte och i dag öppnar hon mun.

Med organiserarens hjälp startade Malin och fyra kollegor en klubb på uthyrningsföretaget. Det fanns mycket att ta tag i, arbetskläder och skor, att inte sitta hela dagen och vänta på att bli inringd för jobb. Eller att tvingas ringa varje dag och sjukskriva sig, i stället för första och sista dagen.

Ledningen bjöd motstånd och svarade med repressalier, men Malin gav sig inte. När företaget la ner verksamheten blev hon headhuntad till uthyrningsbolaget Tranpenad.

– De ville ha en facklig representant, någon som redan gått utbildningar. Här funkar allt väldigt bra. Jag får ta facklig tid varannan fredag och har en bra dialog med ledningen. De tar upp frågor innan de hinner bli problem och frågar innan de gör förändringar.

Inom kort räknar Malin Sundberg och skyddsombudet med att kunna starta en ny klubbstyrelse på Tranpenad. Hon planerar också att väcka nytt liv i Göteborgsavdelningens ungdomskommitté. Att träffa andra unga på Transports ungdomsforum var en euforisk känsla.

– Jag är inte ensam! Vi behöver fler unga aktiva i förbundet som har nya idéer, men också ta hjälp av de äldre med lång erfarenhet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Martin Kertész har testat många yrken. ”Jag skulle gärna jobba som ballongclown på heltid”, säger han.

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.