Close
LO-fack bjuder på hamburgare, fackligt snack och information utanför Holmen Iggesunds bruk.
Close

”Tillsammans är vi starkare”

Facklig info. Hamburgarna fräser på gasolgrillen utanför Iggesunds bruk i Hälsingland. Transport, Pappers, GS och LO bjuder gemensamt in sina medlemmar till lunch och facklig information. Flera väntar på att en omtalad Gladiator-vinnare från hamnen ska dyka upp.

Gladiatorvinnare och hamnarbetare, Linda Gröning. Foto: Justina Öster
Gladiatorvinnare och hamnarbetare, Linda Gröning. Foto: Justina Öster

– Men det var för 21 år sen jag vann, säger hamnarbetaren Linda Gröning och skrattar. Du kan ta bort några år!

Musklerna finns kvar. Hon stryker ketchup på sin hamburgare tillsammans med kollegorna Anders Westberg och Josef Pettersson från Skärnäs hamn, några stenkast bort.

– Jättebra att de kommer hit, tycker Lotta Gröning. Jag fick reda på det för länge sen men så hade vi en båt med virke och trävaror inne, fast nu fick vi en lucka.

Är det något du vill att facket ska göra, som Transport inte gör i dag?

– Jag är skyddsombud och de stöttar oss i allt. Det har heller aldrig varit några problem med chefer i våra hamnar. Men jag har hört att det varit mycket tjafs i andra. Vi har bara lite småtjafs, som vi reder ut.

Hamnarbetarna Anders Westberg och Linda Gröning. Foto: Justina Öster
Hamnarbetarna Anders Westberg och Linda Gröning. Foto: Justina Öster

– Ni sköter er bra, en gång till med hamburgare så, säger Linda och ler mot Jimmy Åsberg.

Han är ordförande i Transports hamnavdelning 1 (Norrland/Mellansverige) och på plats utanför bruket tillsammans med ombudsman Christina Mattisson, regionala skyddsombudet Johnny Wiklund och ordförande Mikael Humlin från Transports Hälsinglandsavdelning 18.

Hungriga hamnarbetare

Det var Mikael, ”Humlan”,  Humlin som på en facklig frukost med de lokala LO–facken kläckte idén om att göra en gemensam satsning,

dagen efter nationaldagen.

Uppsökeri och kampdagar, aktiviteterna har haft olika namn. Men för facken handlar det om att ge sig ut och träffa arbetare, svara på frågor, skapa fackligt engagemang och värva nya medlemmar. Platsen vid Holmen Iggesunds bruk valdes för att fånga upp olika yrkesgrupper som jobbar på eller i anslutning till bruket – stuveriarbetare, timmerbilschaufförer, väktare, renhållare och industriarbetare.

– Ju mer vi kan samarbeta, desto bättre. Det är vår styrka inom fackföreningsrörelsen och vi tycker att vi behöver bli bättre på det, säger Johan Viklund och Anna Fridh från Pappers avdelning 2. Anna jobbade som väktare i 15 år och var tidigare organiserad i Transport.

Hamnarbetare från Skärnäs hamn.
Hamnarbetare från Skärnäs hamn. Foto: Justina Öster

Solen gassar från en klarblå himmel men vinden biter. Stora och små fordon från olika entreprenörer kör i strid ström till och från bruket, där kartonger numera tillverkas.

Ni tror inte att ni skrämmer bort folk när ni är så många?

– Nej, de kommer nog. Jobbar man inom hamn är man alltid hungrig, ha ha. Men de kan ha lite svårt att komma ifrån när båtarna kommer, säger hamnordförande Jimmy Åsberg.

Johan Viklund från Pappers är inte helt nöjd med att hans medlemmar sitter ”inlåsta bakom grindarna”. Behöver de träffa sina medlemmar brukar de gå in på bruket och prata. Pappersarbetarna är samlade på en och samma arbetsplats och organisationsgraden ligger kring 95 procent. Något att drömma om för Transport, där majoriteten av medlemmarna är utspridda på mindre företag ute i landet.

”Vi hör ihop”

Jenny Nykvist med kollegor kollar in infomaterialet. Foto: Justina Öster
Jenny Nykvist med kollegor kollar in infomaterialet. Foto: Justina Öster

Mikael Andersson är ordförande i LO-facken Norra Hälsingland och delar ut vattenflaskor med organisationens logotype. Han ser dagen som ett sätt att ”visa att vi hör ihop”.

– Det har varit så spretigt. Alla vet inte vad LO är, men vi är länken mellan alla 14 arbetarfack. Inför nästa val behöver vi koppla samman alla LO-förbund. Ju fler som är med i ett fackförbund desto starkare är vi, säger han.

Stuveriarbetare Josef Pettersson. Foto: Justina Öster
Stuveriarbetare Josef Pettersson. Foto: Justina Öster

Stuveriarbetaren Josef Petterson är ”vrålhungrig” och ber om en hamburgare till. Han tycker att det nya, nyss tecknade hamnarbetaravtalet är en ”bra deal” och är nöjd med lönehöjningen.

– Jag trodde den skulle bli mindre. Alla är så försiktiga med utgifter nu. Arbetsgivarna kan ju skylla på krig och allt möjligt.

Fler kollegor sluter upp kring serveringsbord med saft och kaffe, rostad lök, senap och ketchup, uppställda skuggande tält med information om medlemskap, försäkringar, pennor, godis,  nyckelband. Som på en mässa eller kongress.

David Sving, Reidar Eriksson och Patrik Norberg kommer gående. Trevligt, tycker de och tar med sig en burgare till en jobbarkompis som inte kunde komma ifrån.

”Räknar med svinn”

Väktaren Per Svedberg vill höja yrkets status.  Foto: Justina Öster
Väktaren Per Svedberg vill höja yrkets status.  Foto: Justina Öster

Väktaren och skyddsombudet Per Svedberg dyker upp för en pratstund med regionala skyddsombudet Johnny Wiklund. Per jobbar inte på bruket utan ronderar per bil i närmaste stad, centrala Hudiksvall. Han utbildar också nya väktare om arbetsmiljö inom Bya (Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd), som drivs av arbetsgivare och fack.

– Organisationsgraden är inte så hög inom bevakning, men blir vi fler medlemmar får vi resurser att ta fler såna här grepp som dagens. För oss är det största bekymret att få en helhet. Alla jobbar så utspritt, så det är svårt att få alla att känna att de är en del av en gemenskap. På Bya brukar jag säga: Ni måste gå med. Med låg anslutning kan arbetsgivaren säga: Vi gör som vi vill.

Per Svedberg är nyfiken på närmare detaljer om varför förhandlingarna om nytt bevakningsavtal strandat. Årets fokus är ”pengar, pengar, pengar”, men Per Svedberg efterlyser också fler insatser för att stärka och ge bevakningsyrken högre status.

Han brukar handleda färska väktare under praktiken, ”pytten” (i kurs B 1), men tycker att handledningen är på tok för kort. Handledaren borde vara med under hela praktiken, anser han.

– Som det är nu kan en väktare få åka ensam på sitt första larm. Lastbilschaufförer får extra betalt om de handleder nya förare. Det borde vi också få inskrivet i vårt avtal.

Per Svedberg vill även se insatser för att behålla väktare i yrket. Nu kalkylerar bolagen med kostsamt personalsvinn, menar han, som gärna skulle se ålderstillägg i avtalet.

Vad är en lämplig lönehöjning?

– Sex procents höjning vid ett ett-årigt avtal och nio procent med ett två-årigt. Ob-tillägget borde också ses över. Om vi jämför med Pappers så har de ungefär 200 procents påslag vid storhelg. Det är väldigt bra. Vi får 70 kronor mer i timmen och det hänger ihop med att företagen inte är så noga med att det slutar folk.

– Men vill man ha väktare som gör ett bra jobb så måste man behandla dem som människor. Våra chefer har nu börjat förstå att de behöver ge oss feedback. Själv är jag mycket stolt över mitt yrke och chefen har sagt: Det är trevligt med dig för du är proaktiv.

Med det menar Per Svedberg att han oftast pratar stökiga personer till rätta. Batong bär han aldrig.

– Mitt bästa verktyg är truten.

Inget engångsbelopp

Sopgubbarna Mikael Engberg och Jannis Stefanakis. Foto: Justina Öster
Sopgubbarna Mikael Engberg och Jannis Stefanakis. Foto: Justina Öster

Steve Björklind från GS-facket tycker att LO-facken samarbetade mer förr. Nu har arbetet blivit mer och mer individualiserat, fast det är genom samverkan man utvecklas, betonar han.

Sopgubbarna Mikael Engberg och Jannis Stefanakis från Prezero parkerar bilen strax intill platsen. Bra att facket är här, tycker de. I stort sett är de nöjda med det nya miljöarbetaravtalet, men de ska snart träffa lokalombudsman Christina Mattisson för att gå igenom det. Fast Jannis hade varit beredd att strejka för en engångssumma på ett antal tusenlappar, som kompensation för att förra avtalet sköts fram på grund av pandemin.

– Det hade varit bättre inför semestern, säger Janis.

– Mer pengar att röra sig med, fyller Mikael i som började jobba med renhållning i maj i år.

Innan dess körde han traktor och flisbil, men han trivs på sitt nya jobb.

Regionala skyddsombudet Johnny Wiklund och timmerbilsföraren Christer Lundin. Foto: Justina Öster
Regionala skyddsombudet Johnny Wiklund och timmerbilsföraren Christer Lundin. Foto: Justina Öster

”Lortigaste bruket”

Timmerbilsföraren Christer Lundin har just lossat timmer i hamnen. Han kör hit flera gånger om dagen eller i alla fall flera gånger i veckan. Han är upprörd över brukets dåliga skyltning och att chaufförerna får vada genom spån, träbitar och skräp när de mäter in timret.

– Det här är det lortigaste bruket efter hela kusten fast de tjänar pengar som fan. Nu är det torrt på marken men när det är blött är det rena lervällingen, säger han som annars bara har gott att säga om med sin åkare, som låter chaufförerna sköta sig själva.

Regionala skyddsombudet Johnny Wiklund, som själv kört lastbil, lyssnar och säger att han kan kontakta Pappers och göra ett besök framöver. Att Transport kan påverka, även när det gäller förarnas lossnings- och lastningsplatser hos kunder. Att det också är en del av chaufförernas arbetsmiljö, som arbetsgivaren ansvarar för.

– Ska man vara lite självkritisk så är det synd att Christer varit medlem i över 30 år och ändå inte tänkt på att komma till oss. Problemet är ju, som han sa, att han glömmer bort det igen när han kör härifrån, säger Johnny Wiklund.

Hamnarbetare Jonas Pettersson. Foto: Justina Öster
Hamnarbetare Jonas Pettersson. Foto: Justina Öster

Starta klubb

Hamnarbetarna Jenny Nykvist, Mats Sjöqvist, Jonas Pettersson och Alexander Larsson ansluter. De har nyligen haft ett infomöte

med hamnavdelningen och fått svar på frågor kring bland annat arbetsmiljö, möten och hur man startar en klubb.

Ska ni dra i gång en fackklubb?

Jonas Pettersson med långt yvigt skägg som far i vinden drar ut lite på svaret.

– Jag vet inte, många av oss är fackligt engagerade, men det finns ingen som riktigt vill ta tag i det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.