Timlön i bemanning blir sak för domstol

Löner. Transport har stämt bemanningsföretagen Adecco och Tranpenad till Arbetsdomstolen. De anser att lönerna räknas fel. En vinnande dom kan höja bemanningsanställdas timlön.

Bemanningsanställda som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal får lön enligt något som kallas för genomsnittligt förtjänstläge. Det är ett sätt att räkna ut vad anställda på arbetsplatsen tjänar och syftet är att lönerna ska vara kostnadsneutrala.

Men i princip alla har räknat fel, enligt Mats H. Andersson, Transports ansvariga för bemanningsavtalet.

Facket resonerar så här: När företagen räknar ut timlönen delar de månadslönen med 174. Problemet är bara att transportavtalet, som gäller i det här fallet, inte har 174 timmars arbetsmånad. Månadslönen är densamma oavsett helgdagar. Därför har transportavtalet en genomsnittlig arbetstid per månad på 165,6 timmar.

­– Det gör att bemanningsanställda inte får den faktiska timlönen som tillsvidareanställda på kundföretaget har, säger Mats H. Andersson.

Till stöd för sin argumentation använder Mats H. Andersson en överenskommelse med arbetsgivarna från 1977. Där står det att parterna går från 40 timmars arbetsvecka till ett genomsnitt på 38,25 timmar när helgdagarna räknats bort.

Många bemanningsanställda jobbar på samma arbetsplats under lång tid. Ibland i flera år. Enligt Mats H. Anderssons beräkningar kan en bemanningsanställd få ungefär till 12 000 kronor lägre årslön än de borde. Det är beräknat på att kundföretagens genomsnittliga lön är 28 000 kronor.

Tillsvidareanställda inom bemanning har redan rätt till helglön. Men det är då ”enbart” garantilönen. Som är betydligt lägre än timlönen hos kund.

– Ända sedan jag började jobba med bemanningsavtalet har jag undrat hur de kan tycka att det är lönsamt att använda bemanningsföretag i flera år. Det här kan vara en del av förklaringen. Om vi vinner så uppnår vi andemeningen i avtalet, att lönekostnaden ska vara neutral när bemanningsföretag hyrs in, säger Mats H. Andersson.

Stämningen i arbetsdomstolen är ett så kallat fastställelseyrkande. Transport har inte krävt ett skadestånd, men vill att domstolen reder ut vad som gäller och hur avtalet ska tolkas.

Huvudförhandlingen planeras till våren 2023.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.