Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Tillfällig inrikestrafik, så kallat cabotage, är en av åkeribranschens mest omdiskuterade frågor.

I dag är EU-länderna överens om att åkeriföretag i unionen får utföra högst tre cabotagetransporter i andra EU-stater under sju dagar. Förutsatt att inrikeskörningarna sker in anslutning till en internationell transport.

Men vad är egentligen en enskild cabotagetransport?

– Det är tyvärr väldigt luddigt, säger Transports utredningschef Magnus Falk.

Problemet hamnade i blixtbelysning i oktober 2018. Då stoppade Helsingborgspolisen en bulgarisk dragbil, med en påkopplad DSV-trailer.

På flaket fanns åtta olika godsförsändelser. Föraren visade upp åtta fraktsedlar som alla hade olika avsändare och mottagare.

Transportstyrelsen klämde i med sanktionsavgift på 40 000 kronor mot det bulgariska åkeriet. Som betalade utan knot.

Ärendet gick sedan vidare till åklagare, som ansåg att även DSV Road skulle ställas till svars. Enligt åklagaren hade speditören medvetet lagt ut körningar som bröt mot cabotagebestämmelserna. Det vill säga åtta transporter i stället för högst tre. På det sättet har DSV tummat på det beställaransvar som finns i EU:s godsförordning för vägtransporter, hävdar åklagaren.

Åklagaren lutar sig mot Transportstyrelsens tolkning av EU-reglerna. Myndigheten anser att varje enskild fraktsedel ska räknas som en cabotagetransport. En utländsk chaufför kan ta med sig tre olika försändelser, med olika avsändare och mottagare, och det blir i så fall tre cabotagetransporter på en och samma resa.

Domen kom den 17 september. DSV fälls och ska förutom företagsboten betala närmare 63 000 kronor till staten, i advokatkostnader.

Fast tingsrätten konstaterar samtidigt att cabotagereglerna är otydliga. Fast inte så otydliga att man kan ha med sig åtta olika försändelser och hävda att det är en enda cabotageresa.

Domen har mött kritik. Bakgrunden är reglerna i den förordning för vägtransporter som EU antog 2009. I ett slags riktlinjer, ”Frågor och svar, som sedan kom anser kommissionen att en och samma cabotagetransport kan omfatta flera lastnings- och lossningsställen.

En utländsk chaufför skulle alltså kunna hämta upp exempelvis byggvaror på flera olika ställen i Skåne och sedan lossa hos olika kunder i andra delar av Sverige.

Kruxet är att tolkningen inte är tydligt angiven i något direktiv eller någon förordning.

Danska staten valde att utmana tolkningen och antog egna nationella regler som anger vad som är en cabotagetransport. I dem sägs att transporten kan omfatta flera lastningsställen eller flera lossningsplatser. Inte både också.

EU-kommissionen stämde danska staten inför EU-domstolen och ville att landet skulle ändra regelverket. Men Danmark vann. Domstolen fann att EU-bestämmelserna medgav nationella tolkningar.

I Sverige anser kritiker att det saknas klara regler som är juridiskt bindande för vad som faktiskt är en cabotageresa.

– Det finns inga prejudicerande domar. Det är angeläget med ett klargörande, säger en aktör som inte vill framträda med namn.

Kommer DSV Road att överklaga den fällande domen?

Anders Malmqvist, vd, säger:

– Vi håller på och diskuterar den frågan internt. I nuläget har jag inga kommentarer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kjell Salmonsson:
    24 september, 2020

    Såklart det ska kosta, att medvetet lägga ut uppdrag så att de bryter mot reglerna ska ge DRYGA böter!!

Lästips:

Övervakad rastplats i Jönköping.

Det skulle bli lika lön – blev 32 avgifter

Åkeri. Mer än ett år har gått sedan EU-reglerna som skulle sätta stopp för lönedumpning på vägarna infördes. Facit: 32 sanktionsavgifter för transportföretag som saknat utstationeringspapper och facket saknar alltjämt verktyg att granska företagen som kör tillfälligt i landet.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Foto: Albin Händig

”Det behövs fler vägkontroller”

Åkeri. Transportföretagens samhällspolitiska chef Tina Thorsell tycker att det är bra att reglerna från mobilitetspaketet finns på plats, men: – Med nya regler är det en massa barnsjukdomar och ett regelverk som tolkas olika över hela Europa. Förare och fordon kan ju på en dag befinna sig i fyra olika länder. Då är det rätt viktigt att man tolkar tillsammans.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.