Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret
Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.
Tillfällig inrikestrafik, så kallat cabotage, är en av åkeribranschens mest omdiskuterade frågor.
I dag är EU-länderna överens om att åkeriföretag i unionen får utföra högst tre cabotagetransporter i andra EU-stater under sju dagar. Förutsatt att inrikeskörningarna sker in anslutning till en internationell transport.
Men vad är egentligen en enskild cabotagetransport?
– Det är tyvärr väldigt luddigt, säger Transports utredningschef Magnus Falk.
Problemet hamnade i blixtbelysning i oktober 2018. Då stoppade Helsingborgspolisen en bulgarisk dragbil, med en påkopplad DSV-trailer.
På flaket fanns åtta olika godsförsändelser. Föraren visade upp åtta fraktsedlar som alla hade olika avsändare och mottagare.
Transportstyrelsen klämde i med sanktionsavgift på 40 000 kronor mot det bulgariska åkeriet. Som betalade utan knot.
Ärendet gick sedan vidare till åklagare, som ansåg att även DSV Road skulle ställas till svars. Enligt åklagaren hade speditören medvetet lagt ut körningar som bröt mot cabotagebestämmelserna. Det vill säga åtta transporter i stället för högst tre. På det sättet har DSV tummat på det beställaransvar som finns i EU:s godsförordning för vägtransporter, hävdar åklagaren.
Åklagaren lutar sig mot Transportstyrelsens tolkning av EU-reglerna. Myndigheten anser att varje enskild fraktsedel ska räknas som en cabotagetransport. En utländsk chaufför kan ta med sig tre olika försändelser, med olika avsändare och mottagare, och det blir i så fall tre cabotagetransporter på en och samma resa.
Domen kom den 17 september. DSV fälls och ska förutom företagsboten betala närmare 63 000 kronor till staten, i advokatkostnader.
Fast tingsrätten konstaterar samtidigt att cabotagereglerna är otydliga. Fast inte så otydliga att man kan ha med sig åtta olika försändelser och hävda att det är en enda cabotageresa.
Domen har mött kritik. Bakgrunden är reglerna i den förordning för vägtransporter som EU antog 2009. I ett slags riktlinjer, ”Frågor och svar, som sedan kom anser kommissionen att en och samma cabotagetransport kan omfatta flera lastnings- och lossningsställen.
En utländsk chaufför skulle alltså kunna hämta upp exempelvis byggvaror på flera olika ställen i Skåne och sedan lossa hos olika kunder i andra delar av Sverige.
Kruxet är att tolkningen inte är tydligt angiven i något direktiv eller någon förordning.
Danska staten valde att utmana tolkningen och antog egna nationella regler som anger vad som är en cabotagetransport. I dem sägs att transporten kan omfatta flera lastningsställen eller flera lossningsplatser. Inte både också.
EU-kommissionen stämde danska staten inför EU-domstolen och ville att landet skulle ändra regelverket. Men Danmark vann. Domstolen fann att EU-bestämmelserna medgav nationella tolkningar.
I Sverige anser kritiker att det saknas klara regler som är juridiskt bindande för vad som faktiskt är en cabotageresa.
– Det finns inga prejudicerande domar. Det är angeläget med ett klargörande, säger en aktör som inte vill framträda med namn.
Kommer DSV Road att överklaga den fällande domen?
Anders Malmqvist, vd, säger:
– Vi håller på och diskuterar den frågan internt. I nuläget har jag inga kommentarer.