Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo
Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.
Den 77 sekunder långa reklamfilmen för Volvo lastbilar hade premiär i november 2013. Filmen The epic split spelades in på den övergivna Ciudad Real-flygplatsen i Spanien och börjar med att man ser en närbild på Jean-Claude Van Damme. När kameran zoomar ut upptäcker man att filmstjärnan står på backspeglarna till två Volvo FM-lastbilar. Han tvingas sedan gå ner i sin klassiska ”split” eftersom lastbilarna sakta backar åt var sitt håll. Van Damme blev kultförklarad av filmfans eftersom det i nästan alla hans filmer finns en scen där han gör en split-spark.
Galet nog så är allt filmat i en enda tagning – och allt är på riktigt. Det enda filmfusket är att man digitalt har tagit bort de säkerhetslinor som skulle ha hindrat Van Damme från att hamna under hjulen om han tappat fästet.
Scenen var så chockerande för de som tittade att det var många som missade att den gjorde reklam för lastbilarnas nya DSR (Dynamic steering). Det blev en av de snabbaste succéerna någonsin för bilreklam. Inom ett dygn hade den setts av tio miljoner på Youtube. Under våren 2014 blev det den mest sedda reklamfilmen för bilar på Youtube med 100 miljoner visningar (den är i dag uppe i 119 miljoner).
Tvåan, Volkswagens The force har bara hälften så många visningar, 60 miljoner.