Tio lastbilar fick körförbud
Åkeri. Under en intensiv vecka kontrollerade polisen 1 200 lastbilar. Tio fordon fick omedelbart körförbud. 25 chaufförer fick inte köra vidare av andra skäl.
– Den årliga temaveckan då yrkestrafiken kollas lite extra samordnas med resten av Europa och har pågått i många år, säger poliskommissarie Erling Andersson som har koll på resultatet i hela landet.
Han berättar att hälften av de kontrollerade lastbilarna var utländska, de allra flesta av dem kom från resten av EU. Det finns inga siffror på om resultatet skiljer sig åt beroende på fordonets eller chaufförens hemland.
– Jag kan bara säga att det inte är någon skillnad mellan svenska och utländska fordon när vi rent slumpmässigt stoppar lastbilar. Men den här gången har poliser och bilinspektörer gått på magkänslan och stoppat bilar som de misstänker har något problem, och då kan det finnas en skillnad. Vi har inte fört någon statistik på det, säger Erling Andersson.
Rejält med annan statistik på de 1 200 fordon som granskades under förra veckan finns det i alla fall:
- 300 fordon hade brister, 10 så allvarliga att de fick körförbud.
- 550 brott mot kör- och vilotidsreglerna avslöjades, lite runt räknat var det drygt 150 förare som tillsammans stod för de brotten.
- Överlast, dålig lastsäkring, saknade körkort eller yrkeskompetensbevis och brott mot föreskrifterna om farligt gods rapporteras från hela landet.
- 25 fordon fick inte köras vidare på grund av sådana brister, två av dem låstes fast av polisen.
Helsingborgspolisen berättar att en förare som inte kommer från EU, och inte hade rätt att köra i Sverige, avslöjades. Transporten bröt mot cabotagereglerna (som begränsar antalet inrikeskörningar en utländsk lastbil får göra i Sverige) och åkeriet krävdes på en sanktionsavgift. Företaget betalde snabbt de 40 000 kronorna, skickade ut lastbilen ur landet och hämtade varorna med en annan chaufför i en annan bil.
– Jag är inte förvånad över resultatet, säger Erling Andersson. Det känns bra att vi lyckats rycka upp oss och kolla 300 fler lastbilar jämfört med samma vecka förra året.
Transports ordförande Tommy Wreeth har kritiserat polisens kontrollvecka – och i stället efterlyst mer kontroller året om.
– Vi har i år gjort fler flygande inspektioner, fler kontroller av kör- och vilotider och fler kontroller av fasligt gods än vad vi gjorde under samma period förra året, säger Erling Andersson.