Tio lastbilschaufförer omkom förra året
Tio lastbilschaufförer i tung trafik dog på jobbet under förra året. En av dem var miljöarbetare, en var djurtransportör. Chaufförerna utgör ungefär en fjärdedel av alla som 2016 dog i arbetsolyckor i Sverige.
– Vi måste sträva efter en nollvision, säger en bekymrad Martin Miljeteig, Transports arbetsmiljöombudsman. Alla ska komma hem efter jobbet.
Arbetsmiljöverkets statistik är preliminär, först om en månad är myndigheten helt säker på sifforna.
– Vad vi vet är att de här tio chaufförerna har drabbats av en dödsolycka i arbetslivet, säger utredaren Kjell Blom. Vi samlar informationen från både arbetsskadeanmälningar till myndigheten och uppgifter i massmedier. Nu tar det några veckor att kolla allt.
Klart är att betydligt fler chaufförer omkom jämfört med året före. Men det går inte att utläsa någon trend av detta enskilda år. Antalet brukar pendla mellan fem och femton.
– Det är arbetsgivarnas ansvar att arbeta förbyggande med både arbetsmiljörisker och trafiksäkerheten, säger Transports Martin Miljeteig. Och det behövs inte minst nu när klimatet på arbetsmarknaden har hårdnat med upphandlingar, lägsta pris och liknande. Men det är bara att ta kontakt med våra skyddsombud och börja jobba.
Martin Miljeteig är dock medveten om att alla olyckor inte går att förebygga eller undvika.
– Det kan dyka upp vilda djur eller medtrafikanter som gör något helt oförutsett, säger han.
Regeringen har tidigare bett Arbetsmiljöverket om en mer genomgripande granskning av dödsolyckor och andra svåra arbetsolyckor på vägarna. Myndigheten samarbetat med Transportstyrelsen och Trafikverket och kommer att presentera resultatet i februari.
– Vi har gjort en kartläggning av läget och vi kommer med ett antal förslag på hur olyckorna och dödsfallen ska kunna bli färre, berättar Carl Axel Sundström, handläggare på myndigheten.
I regeringsuppdraget ingår att studera dels när chaufförer drabbas, dels när personer som jobbar ute på själva vägen råkar ut för allvarliga olyckor. Förra året dog till exempel tre brandmän som själva arbetade vid olyckor, två av dem kördes ihjäl av personbilister.
Lastbilschaufförerna som omkom i jobbet under 2016 var samtliga män. Alla var anställda chaufförer. Så här gick olyckorna till, enligt Arbetsmiljöverkets preliminära statistik:
19 januari, Halland
En lastbilschaufför som körde djurtransporter avled när bakrampen på djurtransportbilen föll över honom. Mannen blev 52 år.
10 april, Dalarna
En lastbil, lastad med flis, välte och dödade den 26-åriga chauffören.
9 maj
En 65-årig lastbilschaufför körde ner i diket och omkom. Uppgifter om platsen finns inte än.
31 maj, Västra Götaland
En 54-årig miljöarbetare föll från lastbilen som stod på en ramp. Han jobbade med insamling av avfall.
9 juni, Örebro
Chauffören, en 70-årig man, tappade kontrollen över lastbilen och välte ner i diket. Han klämdes fast och avled av sina skador.
18 juli, Norge
En 29-årig chaufför från Norrbotten körde av vägen i Norge och dog.
22 juli, Västerbotten
Chauffören, som blev 68 år, klämdes fast under sin lastbil vid en lastkaj. Räddningsledaren på platsen bedömde att klämskadorna troligen hade lett till att mannen fick hjärtstopp.
5 september, Småland
En 25-årig lastbilschaufför omkom efter att ha förlorat kontrollen över fordonet och kört i diket. Han klämdes fast i hytten och satt kvar i flera timmar, medvetslös.
21 oktober, Småland
Chauffören, som var 31 år, avled efter att han kört in i en framförvarande lastbil.
22 november
En 25-årig lastbilschaufför körde av vägen och dog. Arbetsmiljöverket har inga uppgifter om platsen.