Tio (S)teg mot ett anständigt arbetsliv

LO och Socialdemokraterna har tagit fram tio ”ordnings­regler” för svensk arbetsmarknad som ska införas om Social­demokraterna vinner valet. Transports förbunds­sekreterare Markus Pettersson är positiv till tiopunktsprogrammet: – Det här betyder att det finns ett regeringsalternativ som vill skapa en anständig arbetsmarknad.

De tio punkterna syftar till att skapa schysta villkor i Sverige och större trygghet på arbetsmarknaden. Både för utländska och svenska arbetare. LO och Socialdemokraterna vill bland annat komma åt problemen med social dumpning och missbruket av billig arbetskraft från låglöneländer.

Markus Pettersson är som förbundssekreterare ansvarig för Transports fackligt-politiska arbete.

– Det här är ett steg på vägen för att få ordning på en arbetsmarknad som chanserat de senaste åren, säger han.

En kritisk åsikt som förts fram mot tiopunktsprogrammet är att flera av de tänkta lagändringarna kan komma att strida mot EU-rätten. Men Markus Pettersson håller inte med:

– Det finns en försiktighetsprincip som tillämpas i Sverige. Man är livrädd att göra något som strider mot EU-rätten. I andra länder genomför man ändringar och sätter upp regler som utgår från det egna landets behov och situation. Om åtgärderna sedan krockar med EU-lagstiftningen, strider man för sin sak. Det borde vi också göra.

Markus Pettersson tror även att åtgärdsprogrammet är viktigt för att motverka den växande främlingsfientligheten. Han menar att som det ser ut idag ställs arbetare mot arbetare.  De nya ”ordningsreglerna” skulle leda till minskat missnöje och mindre klyftor.

Här är LO:s och Socialdemokraternas tio ordningsregler för arbetsmarknaden. Markus Pettersson kommenterar:

1. Lex Laval ska rivas upp och svenska kollektivavtal ska gälla som lön och anställningsvillkor för alla som jobbar i Sverige. Det ska inte spela någon roll från vilket land arbetstagaren kommer eller var arbetsgivaren är registrerad.

– Finns inte möjligheten att kräva kollektivavtalsenliga löner så underminer­as hela den svenska arbetsmarknaden. Det leder också till att människor utnyttjas.

2. Alla utländska företag som är verksamma i Sverige ska registrera sig här. Det måste finnas en fysisk eller juridisk person att ställa till svars. Kollektivavtal ska kunna tecknas med företrädare som kan hållas ansvariga inför domstol.

– Det här är en grundförutsättning för att kunna genomföra andra åtgärder.

3. Arbetstagare från tredjeland måste försäkras kollektivavtalsenliga arbetsvillkor. Med tredjeland menas länder utanför EU. Om någon erbjuds arbete måste erbjudandet bli juridiskt bindande. Press nedåt på löner och villkor ska stoppas genom att arbetskraftsinvandringen tar hänsyn till utvecklingen på arbetsmarknaden.

– I dagsläget har arbetskraftsinvandringen släppts fri. Möjligheten att kontrollera om någon verkligen arbetar under de villkor som angetts i ansökan för ett uppehållstillstånd är nästan obefintlig.

– Det här är en taktik från alliansregeringen för att få tysta och fogliga arbets­tagare och billig arbetskraft.

4. Lagstiftningen kring F-skatt förstärks. Det måste vara enkelt att bedöma om en person ska betraktas som självständig företagare eller anställd.

– Vi ser en utveckling där allt fler fast anställda tvingas bli F-skattare. Då skjuts hela arbetsgivaransvaret över på den anställde. Det leder också till att kollektivavtalsenliga löner inte betalas ut.

5. Lagen om offentlig upphandling ändras så att de stora möjligheterna i EU:s nya upphandlingsdirektiv att ställa sociala krav till fullo kan tillämpas även i Sverige. Däribland krav på kollektivavtal. Tidig­are i år beslutade EU-parlamentet att det ska vara möjligt att ställa krav på ­socialt ansvar och kollektivavtal vid ­offentlig upphandling.

– I Malmö tillämpas redan något som kallas ”vita jobb” vid upphandling. Det är krav på entreprenören att ha schyssta villkor för sina anställda och att socialt ansvar tas. Där fungerar det bra, så det borde gå att kräva av alla kommuner och landsting. Det nya EU-direktivet är förstås välkommet.

6. Lagen om uthyrning av arbetskraft ändras så att det blir förbjudet att hyra ut och hyra in arbetskraft för ett stadigvarande arbetskraftsbehov. Lagen om anställningsskydd ska inte kunna sättas åt sidan genom att företaget säger upp anställda för att sedan hyra in personal från bemanningsföretag för samma arbetsuppgifter.

– Hela bemanningsbranschens logik är att man bara tar in personal vid toppar. Transport kan köpa att det finns ett sådant behov i vissa situationer i vissa branscher, men överutnyttjande är ett problem. Arbetsgivaren vill köpa sig fri från ansvar och det skapas otrygghet för den anställde.

7. Lagstiftning införs för att säkerställa uppdragsgivares/huvudentreprenörers ansvar för entreprenadkedjor. Huvudentreprenören ska kunna hållas ansvarig för att underleverantörerna betalar kollektivavtalsenliga löner, följer skattelagstiftningen och betalar arbetsgivaravgifter.

– Om man väljer att teckna avtal med ett företag för att de har schysta villkor, så måste man kunna kräva att de underentreprenörer som företaget i sin tur anlitar också har det. Det här är ett sätt att kunna utkräva ansvar, även för det som händer i femte led.

8. Månadsredovisning av anställdas skatter och arbetsgivaravgifter ska införas och ske individuellt. Inte som i dag, med en totalsumma. Systemet ska vara enkelt, även för företagare utan datoriserad redovisning.

– Som det ser ut i dag försvinner det enorma summor som skulle ha gått till staten för att företag slarvar eller fuskar med att betala avgifter för sina anställda. Den här åtgärden är viktig för att stävja svartarbete, men också för att få bort oseriösa företag från marknaden. Företag som Centerpartiet, som enda parti i Riksdagen, valt att hålla under sina vingar.

9. Ett skyndsamt införande av personalliggare för byggbranschen i kombination med oannonserade kontrollbesök. Andra relevanta branscher kan följa efter.

– Den här punkten behandlar samma problem som den föregående. Arbetsgivaren måste betala sociala avgifter och det här är ett sätt att underlätta myndigheternas kontroll och försvåra för fuskarna. Personalliggare har införts i restaurangbranschen och där fungerar det bra.

10. Det ska vara konkurrensneutrala villkor inom åkerinäringen. Det behövs en nationell samordnare för bättre regelefterlevnad i åkeribranschen och cabotagemissbruket måste stoppas. Social­demokraterna är beredda att införa den holländska modellen för åkerinäringen, vilket, i princip, innebär att chaufförer måste vara anställda av åkeriet.

– Här är Socialdemokraterna och Transport helt överens. Socialdemokrat­erna har tidigare lagt en motion om hållbara transporter som i stort sett är en blå­kopia av Transports inställning.

– Socialdemokraterna har förstått problemets vidd och Transport har lyckats flytta fram positionerna i debatten. Det här är en positiv signal för våra medlemmar.  Att det finns ett parti som tänkt till, avslutar Markus Pettersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.