Tjänstemän tar över Taxi Stockholms beställningar
Taxi. Efter två månader har Taxi Stockholm svarat på Transportarbetarens fråga: När alla taxitelefonister har sagts upp ska de som i fortsättningen ägnar sig åt ”trafikdirigering” gå på Unionens avtal.
I början av juni skrev Transportarbetaren om den hårda fackliga kritiken mot Taxi Stockholm som i två steg hade sagt upp samtliga telefonister.
Transport hade under våren förhandlat i omgångar om jobben på företagets beställningscentral. Dialogen beskrevs av facket som mycket frostig.
I maj stod det klar att 60 telefonister skulle sparkas. I slutet av maj kallade Taxi Stockholm till en ny förhandling, om de nio kvarvarande telefonisterna. Förhandlingarna slutade i oenighet.
Samtliga telefonister är nu uppsagda, några jobbar fortfarande kvar under sin uppsägningstid. Transport och Transportarbetaren försökte på försommaren få svar på om möjligheten att beställa taxi via telefonen skulle upphöra när telefonisterna hade fasats ut. Och vem som annars skulle ta emot samtalen.
En bakgrund är att Transport, Unionen och Taxi Stockholm för fyra år sedan, efter långa diskussioner, enades om vilka avtal som skulle gälla på beställningscentralen. Växeloperatörerna ska, enligt den uppgörelsen, omfattas av Transports avtal. Trafikledning och en del andra arbetsuppgifter ska ligga hos tjänstemännen, med facklig hemvist i Unionen.
Efter påtryckningar svarade Taxi Stockholm i går på de frågor som tidningen ställde till företaget i juni. Vi publicerar frågorna och de mejlade svaren som skickades av pressenhetens Natalia Santos,
Varför säger ni upp samtliga telefonister?
”Eftersom efterfrågan har minskat med upp emot 80 procent har vi inte möjlighet att ha personal som endast bevarar telefonsamtal.”
”Arbetet i en taxibeställningscentral ser inte heller likadant ut i dag som tidigare. Förr bestod en långt större del av beställningscentralens verksamhet av att en taxitelefonist tog emot körningen och la ut på bil. Nu sköts detta med teknik i ökande omfattning sedan datoriseringen på 1980-talet. Största delen av arbetet för vår personal i beställningscentralen är numer trafikdirigering.”
Kommer er beställningscentral framgent ha kvar möjligheten att beställa en resa via telefon, och då också möjligheten att få prata med en fysisk person – om man önskar det? Om ja: Vem/vilka ska ta emot dessa samtal?
”Ja, våra anställda.”
Vilket kollektivavtal ska gälla för de anställda som utför dessa arbetsuppgifter?
”Unionen. Sedan 1998 har Taxi Stockholm bedrivit sin beställningscentral med Unionen som motpart.”
Hur ser Taxi Stockholm på den överenskommelse som Transport, Unionen och företaget träffade den 16 oktober 2016 där parterna enades om skrivningen: ”anställda i befattningen växeloperatörer omfattas av (Transports) Taxiavtal för telefonister”.
”Vi har inga synpunkter som vi vill delge kring den överenskommelsen, men som det ser ut just nu har efterfrågan minskat kraftigt. Därför kan vi inte ha kvar funktionen taxitelefonist.”