Tjänstepensionen för anställda i vissa kommunala bolag höjs rejält. Foto: Pensionsmyndigheten
Close
Tjänstepensionen för anställda i vissa kommunala bolag höjs rejält.
Close

Tjänstepensionen höjs i kommunala bolag

Pension. I december blev det klart att ett tusental transportare anställda av kommunalt ägda bolag får höjd tjänstepension. Den blir 6 procent av lönen, i stället för 4,5 procent. – Särskilt yngre får ett rejält tillskott när pensionen väl kommer, säger Transports centrala ombudsman Joakim Guttman.

Den nya uppgörelsen gäller transportarbetare som jobbar som miljöarbetare eller på flygplatser och ligger under Sobona-avtalet, ett avtal för kommunala bolag. Transport har varit med och förhandlat om detaljerna i slutet. Men egentligen kommer höjningen från en uppgörelse mellan de stora aktörerna på den kommunala sidan, Sveriges kommuner och regioner, Kommunal och en del tjänstemannafack. Höjningen är i sin tur en reaktion på att flera fack som verkar inom statlig sektor ordnat höjd tjänstepension.

– Men det är klart vi inte säger nej till det här. Särskilt för de yngre kan det här betyda ett rejält tillskott i plånboken som pensionär, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport, som varit med och förhandlat fram uppgörelsen.

Guttman är däremot tveksam till att det här kan leda till att andra av Transports medlemmar får höjd tjänstepension.

– De sista avtalsförhandlingarna vi har haft har det varit svårt att få ett enda öre extra från arbetsgivarna. Så det blir nog svårt, utan att ge bort något annat.

– Men det är klart. Allt är en förhandlingsfråga. Om vi blir fler medlemmar och starkare på arbetsplatserna blir vår förhandlingsposition bättre, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    1 februari, 2022

    35 procent av lönen betalde jag in till min tjänstepension varje år under de första 7-8 åren som jag var åkare innan jag successivt minskade inbetalningarna till tjänstepensionen.Det har jag glädje av idag när jag är 55 år och pensionär.Med andra ord är det väldigt viktig att sätta in mycket pengar till tjänstepensionen när man är ung.Det gäller att använda pengarna på rätt sätt.Ett tips till alla berörda parter är att komma fram till en lösning där det sätts in mycket pengar till tjänstepensionen i början av arbetslivet och sedan minskar insättningarna allt eftersom pensionen närmar sig.Detta för att använda pengarna på ett smartare sätt och låta pengarna arbeta med ränta på ränta effekten.Jag får mer pengar från min tjänstepension än vad jag kommer att få från den allmänna pensionen om 10 år för så effektivt är det att betala in mycket pengar till tjänstepensionen i unga år och sedan låta pengarna arbeta för dig med ränta på ränta effekten under ett helt arbetsliv.

Lästips:

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Transportarbetarens logga

Hyllning och tjat om tjänstepension

Pension. På onsdag infaller Tjänstepensionens dag. Och denna försäkring är det hög tid att ägna tid åt, oavsett var du befinner dig i arbetslivet.

Hendrik Kloots har kört utlandstrafik sedan slutet på 1980-talet då han bodde i Nederländerna. Numera blir han rastlös om han har för lång ledighet mellan utlandskörningarna.

Utlandsförarna har nytt avtal

Åkeri. Det nya avtalet ger sammanlagt lönehöjningar på 7,4 procent under avtalsperioden som är två år. Ökningen gäller alla delar i avtalet.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.