Tjejerna i åkeribranschen blir allt fler

Att lastbilsyrket är ett mansdominerat yrke är ingen nyhet. Inte heller uppgifter om att det förekommer diskriminering. Men siffror från flera håll visar att det blir fler kvinnor i branschen och att attityderna förändras.

Liksom Emma Jatko påpekar, menar både facket, arbetsförmedlingen och utbildarna att det behövs kvinnor i branschen.

Enligt Norråkarn, en del av Sveriges åkeriföretag Norr, är mindre än var tionde förare kvinna, av totalt 60 000 anställda i åkeribranschen. Bland åkeriägarna är det ännu färre, bara var tjugonde företagare är kvinna.

Det finns dessutom ett stort behov av nya förare i branschen. I augusti presenterade TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, en rapport som visade att hälften av åkarna i branschorganisationen BA, Biltrafikens arbetsgivareförbund, har haft svårt att rekrytera lämpliga personer för att köra tung lastbil. I övre Norrland har tre av fyra företag haft svårt att hitta rätt personal.

Det finns också flera projekt och nätverk som bland annat jobbar för att få fler kvinnor till åkeribranschen, ett av dem är Kvinnor på väg, från Sveriges åkeriföretag Norr.

– Man ser ett ökat transportbehov, det är många pensionsavgångar, och det är för få kvinnor i branschen. Vi måste ändra synen på föraryrket lite. Därför startade vi det här nätverket, säger projektledaren Elisabeth Wiklund.

Det handlar bland annat om att stötta varandra, att motverka diskriminering och att locka fler tjejer till yrket. Nätverket riktar sig till både förare och företagare i branschen och är ett delprojekt till Förare på väg.

– Av de 30 företag som varit inblandade i Förare på väg finns en del som inte har kvinnor anställda, men de vet egentligen inte varför utan menar att det har bara inte blivit så. Det kanske inte har kommit någon tjej när ett rekryteringsbehov har uppstått men alla sa att de skulle tänka på det inför nästa rekrytering, säger Elisabeth Wiklund.

Enligt TYA tar landets gymnasier varje år in omkring 2 000 elever till transportutbildningen, medan 1 000–1 500 blivande lastbilsförare går arbetsmarknadsutbildning eller kommunernas grundutbildning. Trots det stora antalet nyutbildade förare finns det behov av fler.

Elisabeth Wiklund har inte bilden av att det skulle vara svårt för nyutbildade tjejer att få arbete. Av de gymnasielärare från Norr- och Västerbotten som hon pratat med, svarar samtliga att alla tjejer som utbildas får jobb.

Inte heller bland dem i Transportarbetareförbundet, som Transportarbetaren pratar med, finns bilden att det skulle vara svårt för kvinnliga lastbilsförare att få jobb. En av dem är Michaela Leo.

– Jag känner inte igen det, inte på det sättet. Men jag säger inte att det inte är som Emma berättar eftersom hon bevisligen har råkat ut för och upplevt det. Det gör mig orolig, säger hon.

Michaela Leo är inte bara själv ung kvinna, hon är också ordförande i Transports Linköpingsavdelning, engagerad i Transports Organizerprojekt och var med och ordnade årets Ungdomsforum. Hon träffar ofta både medlemmar och icke medlemmar i förbundet.

Ett problem är, enligt henne, att den här typen av diskriminering är svåråtkomlig eftersom den är så svår att bevisa.

– Ofta säger de negativa inte rakt ut att de inte vill ha in kvinnor, utan att de inte behöver folk. Om det sedan dyker upp en kille som frågar om jobb och får det så är det svårt att bevisa att det rör sig om diskriminering.

Någon som inte blir förvånad över Emmas berättelse är Malin Johansson. Hon är själv lastbilschaufför i Småland och var för några år sedan med och startade ett kvinnligt nätverk i samarbete med Transport. Nätverket lades, av olika anledningar, ner men Malin Johansson tror att behovet fortfarande finns kvar.

– Vårt nätverk skulle vara till för det som man inte skriver om på Facebook. Det skulle vara någonstans dit man kunde höra av sig för att få stöd och hjälp med var man kan vända sig, för det visste inte jag när jag fick problem, säger hon.

Hon menar att det finns diskriminering och att det är viktigt att prata om det. Hon upplever till exempel att det är svårt som tjej att utvecklas i yrket.

– Som tjej måste man hela tiden bevisa att man kan göra ett bra jobb och det är ju svårt när man inte får en chans, men det gäller att inte ge upp. Man kanske får ta skitjobb i början men sedan kan man jobba sig uppåt. Ju mer olika saker man kan, desto nyttigare blir man för åkerierna.

Malin Johansson tror att jobb som timmer- eller maskintrailerförare kan vara bland de svåraste att få. Dels är det få kvinnor som jobbar med det, dels betraktas det som manliga inriktningar och dessutom är det krävande arbeten.

– Men de kan inte få en mer engagerad arbetare än en tjej, för om man inte vill det här så ger man sig inte in i branschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.