Krönika

Tjuvheder?

Davids krönika. ”Det är så jävla dumt att man har lust att skära sig i handlederna!” brukar min kollega Jonny säga på oefterhärmligt Västmanlandsmål.

Ja så kan det kännas ibland när man till exempel tänker på att högsta mode bland unga tjejer i dag verkar vara att ”skönhetsoperera” sig. Att göra som så kallade ”influencers”: förstora läpparna så att de ser ut som Kajsa Anka. Eller göra bröstförstoringar utan att tänka på att ett av de stenhårda brösten kan börja röra sig nedåt och ge ett rätt osymmetriskt intryck.

Även unga killar har olika dillen initierade av de ohejdbara marknadskrafterna. Jackor för tiotusen och nya jumpadojor för ett par tusen var och varannan månad är ett absolut måste för att platsa i gänget.

Inte helt lätt att skaffa om man till exempel bor i ett höghus ute på en åker och mamman kanske städar och pappan kör buss och man har fem syskon – som så klart har samma idé om sin ekipering.

Extra tufft blir det om barnen i villaområdet några kilometer bort kör mopedbil och lite senare Porsche som pappa betalat. Då uppstår lätt frågan: varför har dom och inte jag?

I den utmärkta novellsamlingen Renheten av Andrzej Tichy ges en beskrivning i novellen Den läsande tjuven av hur en en tjuv faktiskt kan tänka.

Jaget, tjuven i texten, är en i grunden demokratisk person. Han ser alla människors lika värde. Men – han är fattig. Åtminstone i relation till andra runt omkring honom.

Han har inte råd med sådant som en jacka för tiotusen och ses därför som ett miffo i vänkretsen. Med tjuvens synsätt är det högst märkligt att andra kan skaffa sig sådant när han inte kan.

Eftersom han är van att stjäla så utgår han från att de andra också begått något slags stöld för att komma åt rikedomarna, vilket på sätt och vis kan stämma. Det är faktiskt bara i undantagsfall som enbart hårt arbete ger några större tillgångar.

Så samhället fuskar trixar och stjäl från de fattiga, till exempel från en bussförarpappa. Varför skulle då inte tjuven ta saker tillbaka, fast på ett lite eget sätt?

Där har vi själva kärnan. Elföretagen stjäl våra pengar med något slags hittepå marknadsprincip, livsmedelsföretagen höjer priserna med 20 procent utan att ange ett enda rimligt skäl för det. Medan lönerna ökar med någon futtig procent.

Längst ner i detta system av ohejdad rovdrift är barnen i förorterna. De med ”konstiga” efternamn som bara de gör att de inte får jobb. De som kanske blir gängmedlemmar för att lyfta sig ur utpekandet som fattiglappar. Bara av den enkla frågan: varför ska just jag vara fattig?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.