TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Olyckan inträffade på motorvägen utanför Norrköping den 30 maj. Den kvinnliga TMA-föraren arbetade med att säkra vägen efter att en bilist tappat last från släpet. En lastbil körde då rakt in i TMA-fordonet, vars förare dog.

Lastbilschauffören anhölls senare, misstänkt för grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafiken.

– Jag är rädd varje dag jag åker ut på E4:an, säger Stefan Rydqvist till Sekotidningen.

Stefan Rydqvist driver företaget TMA-tjänst i Linköping och jobbade ibland ihop med kvinnan som omkom i olyckan. Han berättar för Sekotidningen att det ofta är hysteriskt ute på motorvägen, med bilister som tittar i mobiltelefoner och paddor i stället för att fokusera på körningen.

Trafikverket inledde samma vecka som olyckan skedde en utredning för att se om det funnits några brister i vägstrukturen på platsen.

Under åren 2003–2015 inträffade i Sverige 51 olyckor där TMA-fordon var inblandade, uppger SVT Nyheter Öst. Ett TMA-skydd (truck mounted attenuator) används främst vid vägarbeten. Ett block är monterat på ljustavla baktill på ett fordon.

Någon tidigare dödsolycka med TMA-fordon känner Trafikverket inte till. Men facket är inte förvånade över dödsolyckan utanför Nyköping:
– Frågan har bara varit när det ska hända eftersom trafiken är som den är på våra svenska vägar, säger Lars Eklind, regionalt skyddsombud för fackförbundet Seko i Mellansverige.

Det stora problemet är bristen på hänsyn till dem som arbetar på vägarna, enligt Lars Eklind, som vill se fartkameror på TMA-fordonen:

– Det enda folk reagerar på är om en kamera skulle blixtra till och en bot kommer hemskickad. Det är det absolut bästa sättet för att få ned hastigheterna, säger han till Sekotidningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    18 juni, 2022

    Vid Norrköping var det olyckan skedde. Räddningstjänsten var klara ca 2130 och vägtrafiken släpptes på efter 1300 dagen efter. Undrar varför det tog så lång tid? Undrar varför trafiken från riksväg 55 inte leddes bort från att köra upp på E4 södergående?

  2. arimyr stoltenberg:
    17 juni, 2022

    Helt sjukt att det ens får finnas skyddsbilar baserade på lätta 2 axliga fordon,skulle vara förbjudet att ha mindre än 4 axlar och en vikt på 32 ton

Lästips:

Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.