Toalettbesök kan leda till timmar utan lön
Taxi. Facket gick ut för att kolla läget för förarna som kör gamla och sköra till sjukhuset. Transportarbetaren hängde på.
Solen skiner vid ingången till Södersjukhuset i Stockholm. I rökrutan vid den tomma fontänen står en sjuksyrra och tar en cigg bredvid någon annans patient. På rad står färdtjänstbussarna med loggor som Sverige Taxi, Taxi Stockholm, Sirius och Cabonline.
Transport delar ut enkäter och kexchoklad till chaufförerna. Någon vill prata. Någon annan vill inte.
– Många har stått här i flera timmar och väntat, säger Transports ombudsman Magnus Kinnunen.
Jarmo Pohjonen är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm. Han är kritisk mot systemet med procentlön.
– Det är lugnare på fredagar och mindre att göra. Det betyder bara att chaufförerna tjänar mindre. Nästan alla har procentlön. I vilket annat arbete skulle det vara så? Då det är lite att göra får man ingenting betalt, säger Jarmo Pohjonen.
Carolina Nolasco Gil Roth jobbar med organisering på Transports stockholmsavdelning. Hon tar ett flygblad och knackar på ett fönster på en färdtjänstbuss och säger:
– Vi kommer från Transport och undrar om du vill svara på en enkät om hur du har det på jobbet?
När hon gått därifrån frågar Transportarbetaren samma sak.
– Det är lugnt på fredagar. Det är ganska skönt att det inte är så mycket trafik, säger taxichauffören Sahat som jobbar för en åkare under Sverige Taxi, som i sin tur är en del av Cabonline-koncernen.
Sahat började köra taxi 2015.
– Jag tjänar inte mer nu än vad jag gjorde då. Det är fortfarande 33 procent och taxorna ökar inte så mycket.
Så hur mycket måste du jobba då?
– Jag jobbar fem eller sex dagar i veckan, ungefär tio timmar om dagen. Ibland sex timmar, ibland tolv. Det beror helt på vilken kassa jag har. Ibland måste jag vänta två timmar för en körning.
På parkeringen utanför Södersjukhuset står mer än tio bilar och väntar. De chaufförer som lämnat hytten gör det antingen för att ta en cigg eller för att hjälpa en kund in i sjukhuset. Det måste vara en av årets hittills soligaste dagar i Stockholm. Men varför går chaufförerna inte ut och pratar med varandra? Det visar sig att det inte går. De är bundna till displayen i droskan.
– Vi har bytt system. Förr kunde man gå i väg. Men det går inte. Jag måste vara i bilen för att ta nästa körning. Om jag går på toa i fem minuter kan jag missa en kund, då får jag vänta i två timmar till, det går inte, säger Sahat innan han vevar upp rutan för att ta matpaus vid ratten.
Jarmo Pohjonen från fackets taxisektion tycker inte om att förarna är bundna till sätet mellan körningarna.
– De verkar vilja ha det som på 1800-talet med arbetare helt utan rättigheter. Den som går på toa ska inte riskera ytterligare två timmar utan lön, säger Jarmo Pohjonen.