Toalettbesök kan leda till timmar utan lön

Taxi. Facket gick ut för att kolla läget för förarna som kör gamla och sköra till sjukhuset. Transportarbetaren hängde på.

Magnus Kinnunen.

Solen skiner vid ingången till Södersjukhuset i Stockholm. I rökrutan vid den tomma fontänen står en sjuksyrra och tar en cigg bredvid någon annans patient. På rad står färdtjänstbussarna med loggor som Sverige Taxi, Taxi Stockholm, Sirius och Cabonline.

Transport delar ut enkäter och kexchoklad till chaufförerna. Någon vill prata. Någon annan vill inte.

– Många har stått här i flera timmar och väntat, säger Transports ombudsman Magnus Kinnunen.

Jarmo Pohjonen är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm. Han är kritisk mot systemet med procentlön.

– Det är lugnare på fredagar och mindre att göra. Det betyder bara att chaufförerna tjänar mindre. Nästan alla har procentlön. I vilket annat arbete skulle det vara så? Då det är lite att göra får man ingenting betalt, säger Jarmo Pohjonen.

Carolina Nolasco Gil Roth ska prata med taxiförare.
Carolina Nolasco Gil Roth.

Carolina Nolasco Gil Roth jobbar med organisering på Transports stockholmsavdelning. Hon tar ett flygblad och knackar på ett fönster på en färdtjänstbuss och säger:

– Vi kommer från Transport och undrar om du vill svara på en enkät om hur du har det på jobbet?

När hon gått därifrån frågar Transportarbetaren samma sak.

– Det är lugnt på fredagar. Det är ganska skönt att det inte är så mycket trafik, säger taxichauffören Sahat som jobbar för en åkare under Sverige Taxi, som i sin tur är en del av Cabonline-koncernen.

Sahat började köra taxi 2015.

– Jag tjänar inte mer nu än vad jag gjorde då. Det är fortfarande 33 procent och taxorna ökar inte så mycket.

Så hur mycket måste du jobba då?

– Jag jobbar fem eller sex dagar i veckan, ungefär tio timmar om dagen. Ibland sex timmar, ibland tolv. Det beror helt på vilken kassa jag har. Ibland måste jag vänta två timmar för en körning.

På parkeringen utanför Södersjukhuset står mer än tio bilar och väntar. De chaufförer som lämnat hytten gör det antingen för att ta en cigg eller för att hjälpa en kund in i sjukhuset. Det måste vara en av årets hittills soligaste dagar i Stockholm. Men varför går chaufförerna inte ut och pratar med varandra? Det visar sig att det inte går. De är bundna till displayen i droskan.

– Vi har bytt system. Förr kunde man gå i väg. Men det går inte. Jag måste vara i bilen för att ta nästa körning. Om jag går på toa i fem minuter kan jag missa en kund, då får jag vänta i två timmar till, det går inte, säger Sahat innan han vevar upp rutan för att ta matpaus vid ratten.

Jarmo Pohjonen.

Jarmo Pohjonen från fackets taxisektion tycker inte om att förarna är bundna till sätet mellan körningarna.

– De verkar vilja ha det som på 1800-talet med arbetare helt utan rättigheter. Den som går på toa ska inte riskera ytterligare två timmar utan lön, säger Jarmo Pohjonen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Sandberg:
    21 mars, 2024

    Kul att ni äntligen är ute och pratar med oss taxiförare. Nu blir jag verkligen nyfiken på hur ni ska motverka våra långa arbetstider. Enligt företaget räknas inte arbetstid från start på morgonen utan från första kund till sista.
    I mitt fall normalt 35 extra min på morgon och 45 på em.
    Även att företaget hävdar att på lunchtiden ska vi gratis använda delar av den för att köra fram till kund. Jag har på 3 dagar offrat nästan en timme av min lunch

  2. John Antonsson:
    21 mars, 2024

    Hej Per! Jag kommer gärna ut oftare. Vart brukar du stå mellan körningarna? Vill gärna skriva mer om långa arbetstider. Slå mig en signal på 010–480 33 06 om du har tid någon gång.
    /John, reporter

  3. Sejad Dzananovic:
    21 mars, 2024

    Hej Jag håller med mina kollegor om det nya systemet och det här kommer inte att hålla i längden.Mvh Sejad

Lästips:

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt avtal för taxi- och färdtjänstförare

Taxi. (UPPDATERAD) Taxistrejken är avblåst. Efter segdragna förhandlingar enades Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i dag, onsdag, till slut om ett nytt avtal för landets taxi- färdtjänst- sjukrese- och skolbussförare.

Förlikning i domstol ger förare rätt

Dom. Transport drog småländska Nilsbuss till tingsrätten efter att i åratal försökt förmå företaget att betala ut avtalsenliga löner. Den förare som stämt arbetsgivaren får efter förlikning 40 000 kronor – nästan tio gånger så mycket som bolaget medgett att de var villiga att betala.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.