Toalettbesök kan leda till timmar utan lön

Taxi. Facket gick ut för att kolla läget för förarna som kör gamla och sköra till sjukhuset. Transportarbetaren hängde på.

Magnus Kinnunen.

Solen skiner vid ingången till Södersjukhuset i Stockholm. I rökrutan vid den tomma fontänen står en sjuksyrra och tar en cigg bredvid någon annans patient. På rad står färdtjänstbussarna med loggor som Sverige Taxi, Taxi Stockholm, Sirius och Cabonline.

Transport delar ut enkäter och kexchoklad till chaufförerna. Någon vill prata. Någon annan vill inte.

– Många har stått här i flera timmar och väntat, säger Transports ombudsman Magnus Kinnunen.

Jarmo Pohjonen är ordförande för Transports taxisektion i Stockholm. Han är kritisk mot systemet med procentlön.

– Det är lugnare på fredagar och mindre att göra. Det betyder bara att chaufförerna tjänar mindre. Nästan alla har procentlön. I vilket annat arbete skulle det vara så? Då det är lite att göra får man ingenting betalt, säger Jarmo Pohjonen.

Carolina Nolasco Gil Roth ska prata med taxiförare.
Carolina Nolasco Gil Roth.

Carolina Nolasco Gil Roth jobbar med organisering på Transports stockholmsavdelning. Hon tar ett flygblad och knackar på ett fönster på en färdtjänstbuss och säger:

– Vi kommer från Transport och undrar om du vill svara på en enkät om hur du har det på jobbet?

När hon gått därifrån frågar Transportarbetaren samma sak.

– Det är lugnt på fredagar. Det är ganska skönt att det inte är så mycket trafik, säger taxichauffören Sahat som jobbar för en åkare under Sverige Taxi, som i sin tur är en del av Cabonline-koncernen.

Sahat började köra taxi 2015.

– Jag tjänar inte mer nu än vad jag gjorde då. Det är fortfarande 33 procent och taxorna ökar inte så mycket.

Så hur mycket måste du jobba då?

– Jag jobbar fem eller sex dagar i veckan, ungefär tio timmar om dagen. Ibland sex timmar, ibland tolv. Det beror helt på vilken kassa jag har. Ibland måste jag vänta två timmar för en körning.

På parkeringen utanför Södersjukhuset står mer än tio bilar och väntar. De chaufförer som lämnat hytten gör det antingen för att ta en cigg eller för att hjälpa en kund in i sjukhuset. Det måste vara en av årets hittills soligaste dagar i Stockholm. Men varför går chaufförerna inte ut och pratar med varandra? Det visar sig att det inte går. De är bundna till displayen i droskan.

– Vi har bytt system. Förr kunde man gå i väg. Men det går inte. Jag måste vara i bilen för att ta nästa körning. Om jag går på toa i fem minuter kan jag missa en kund, då får jag vänta i två timmar till, det går inte, säger Sahat innan han vevar upp rutan för att ta matpaus vid ratten.

Jarmo Pohjonen.

Jarmo Pohjonen från fackets taxisektion tycker inte om att förarna är bundna till sätet mellan körningarna.

– De verkar vilja ha det som på 1800-talet med arbetare helt utan rättigheter. Den som går på toa ska inte riskera ytterligare två timmar utan lön, säger Jarmo Pohjonen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Sandberg:
    21 mars, 2024

    Kul att ni äntligen är ute och pratar med oss taxiförare. Nu blir jag verkligen nyfiken på hur ni ska motverka våra långa arbetstider. Enligt företaget räknas inte arbetstid från start på morgonen utan från första kund till sista.
    I mitt fall normalt 35 extra min på morgon och 45 på em.
    Även att företaget hävdar att på lunchtiden ska vi gratis använda delar av den för att köra fram till kund. Jag har på 3 dagar offrat nästan en timme av min lunch

  2. John Antonsson:
    21 mars, 2024

    Hej Per! Jag kommer gärna ut oftare. Vart brukar du stå mellan körningarna? Vill gärna skriva mer om långa arbetstider. Slå mig en signal på 010–480 33 06 om du har tid någon gång.
    /John, reporter

  3. Sejad Dzananovic:
    21 mars, 2024

    Hej Jag håller med mina kollegor om det nya systemet och det här kommer inte att hålla i längden.Mvh Sejad

Lästips:

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt avtal för taxi- och färdtjänstförare

Taxi. (UPPDATERAD) Taxistrejken är avblåst. Efter segdragna förhandlingar enades Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i dag, onsdag, till slut om ett nytt avtal för landets taxi- färdtjänst- sjukrese- och skolbussförare.

Förlikning i domstol ger förare rätt

Dom. Transport drog småländska Nilsbuss till tingsrätten efter att i åratal försökt förmå företaget att betala ut avtalsenliga löner. Den förare som stämt arbetsgivaren får efter förlikning 40 000 kronor – nästan tio gånger så mycket som bolaget medgett att de var villiga att betala.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.