Tolv lastbilschaufförer dog

Lastbilschaufför är Sveriges farligaste yrke. Förra året dog tolv chaufförer på jobbet. Inget annat yrke kom i närheten av den siffran.

Under 2014 dog 53 personer på jobbet i Sverige, berättar tidningen Arbetarskydd. Dödsolyckorna ökar igen efter ett par år med minskande siffror. Och allra värst utsatta var lastbilschaufförerna under förra året.

– Det går inte att svara på varför, säger Martin Miljeteig, Transports ombudsman med ansvar för arbetsmiljö och trafiksäkerhet.

– Ingen ska behöva förolyckas på sitt arbete, fortsätter han. Det här är en olycklig trend som måste brytas.

Som ett exempel på arbetet mot en nollvision när det gäller dödsolyckorna nämner han Arbetsmiljöverkets utökade krav på krockskydd för dem som jobbar med bärgning.

Sedan tidigare kräver myndigheten så kallade TMA-skydd – en krockkudde monterad bak på en lastbil som ställs upp för att skydda vägarbetare och bilbärgare – på särskilt utsatta sträckor i Uppsala och Stockholms län. Kravet är på väg att införas även på vissa vägar i Sörmland och Östergötland samt Göteborg och Malmö.

Martin Miljeteig efterlyser ett beställaransvar.

– De som upphandlar transporter måste också ta ansvar för säkerheten och arbetsmiljön för dem som utför dem, säger han.

Och i Svenska Dagbladet i dag flaggar infrastrukturminister Anna Johansson (S) för högre krav på beställarna.

– Vi ser över möjligheten att lägga ett större ansvar på de som köper transporter, säger hon till SvD Näringsliv.

Elaine Brun, projektledare på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), har just publicerat en granskning av arbetsskadorna i transportbranschen.

– Jag har inte djupdykt i dödsolyckorna, berättar hon. Bakgrunden till vår rapport är att transportbranschen står för tolv procent av alla arbetsskador – trots att bara sex procent av alla sysselsätta finns där.

I den trendindikator som hon släppte i förra veckan framgår att arbetsskadorna bland lastbilschaufförer har legat ganska stabilt under några år. Men att arbetssjukdomarna verkar öka.

De flesta chaufförerna som dog förra året förolyckades i trafiken. Lastning och lossning låg bakom några av olyckorna.

Arbetarskydd beskriver var och en av förra årets 53 dödsolyckor på de svenska arbetsplatserna. Vi citerar tre exempel:

4 februari

En lastbil krockar med en trasig buss från SL, Stockholms Lokaltrafik, som står still på E4:an strax utanför Södertälje. Lastbilschauffören kläms fast i lastbilen och skadas så svårt att han avlider. Den 58-årige mannen arbetade för ett finskt företag och särredovisas därför i Arbetsmiljöverkets statistik över arbetsolycksfall som lett till dödsfall i Sverige under 2014.

Arbetsmiljöverket utreder inte olyckan.

12 februari

En lastbilschaufför omkommer i en olycka på ett industriområde i Helsingborg. Den 45-årige mannens huvud kläms mellan lastbilens skärm och däck. Han förs till sjukhus, men förklaras där avliden.

6 augusti

En lastbil har fått punktering och står still i vänster körfält på E6:an utanför Strömstad. Föraren är på väg att sätta ut en varningstriangel när en annan lastbil, som körs av en 35-årig chaufför, åker rakt in i den stillastående lastbilen. 35-åringen förs till sjukhus, men hennes liv går inte att rädda.

Hon var anställd av ett norskt företag och särredovisas därför i statistiken över arbetsolyckor i Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.