Tolv lastbilschaufförer dog
Lastbilschaufför är Sveriges farligaste yrke. Förra året dog tolv chaufförer på jobbet. Inget annat yrke kom i närheten av den siffran.
Under 2014 dog 53 personer på jobbet i Sverige, berättar tidningen Arbetarskydd. Dödsolyckorna ökar igen efter ett par år med minskande siffror. Och allra värst utsatta var lastbilschaufförerna under förra året.
– Det går inte att svara på varför, säger Martin Miljeteig, Transports ombudsman med ansvar för arbetsmiljö och trafiksäkerhet.
– Ingen ska behöva förolyckas på sitt arbete, fortsätter han. Det här är en olycklig trend som måste brytas.
Som ett exempel på arbetet mot en nollvision när det gäller dödsolyckorna nämner han Arbetsmiljöverkets utökade krav på krockskydd för dem som jobbar med bärgning.
Sedan tidigare kräver myndigheten så kallade TMA-skydd – en krockkudde monterad bak på en lastbil som ställs upp för att skydda vägarbetare och bilbärgare – på särskilt utsatta sträckor i Uppsala och Stockholms län. Kravet är på väg att införas även på vissa vägar i Sörmland och Östergötland samt Göteborg och Malmö.
Martin Miljeteig efterlyser ett beställaransvar.
– De som upphandlar transporter måste också ta ansvar för säkerheten och arbetsmiljön för dem som utför dem, säger han.
Och i Svenska Dagbladet i dag flaggar infrastrukturminister Anna Johansson (S) för högre krav på beställarna.
– Vi ser över möjligheten att lägga ett större ansvar på de som köper transporter, säger hon till SvD Näringsliv.
Elaine Brun, projektledare på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), har just publicerat en granskning av arbetsskadorna i transportbranschen.
– Jag har inte djupdykt i dödsolyckorna, berättar hon. Bakgrunden till vår rapport är att transportbranschen står för tolv procent av alla arbetsskador – trots att bara sex procent av alla sysselsätta finns där.
I den trendindikator som hon släppte i förra veckan framgår att arbetsskadorna bland lastbilschaufförer har legat ganska stabilt under några år. Men att arbetssjukdomarna verkar öka.
De flesta chaufförerna som dog förra året förolyckades i trafiken. Lastning och lossning låg bakom några av olyckorna.
Arbetarskydd beskriver var och en av förra årets 53 dödsolyckor på de svenska arbetsplatserna. Vi citerar tre exempel:
4 februari
En lastbil krockar med en trasig buss från SL, Stockholms Lokaltrafik, som står still på E4:an strax utanför Södertälje. Lastbilschauffören kläms fast i lastbilen och skadas så svårt att han avlider. Den 58-årige mannen arbetade för ett finskt företag och särredovisas därför i Arbetsmiljöverkets statistik över arbetsolycksfall som lett till dödsfall i Sverige under 2014.
Arbetsmiljöverket utreder inte olyckan.
12 februari
En lastbilschaufför omkommer i en olycka på ett industriområde i Helsingborg. Den 45-årige mannens huvud kläms mellan lastbilens skärm och däck. Han förs till sjukhus, men förklaras där avliden.
6 augusti
En lastbil har fått punktering och står still i vänster körfält på E6:an utanför Strömstad. Föraren är på väg att sätta ut en varningstriangel när en annan lastbil, som körs av en 35-årig chaufför, åker rakt in i den stillastående lastbilen. 35-åringen förs till sjukhus, men hennes liv går inte att rädda.
Hon var anställd av ett norskt företag och särredovisas därför i statistiken över arbetsolyckor i Sverige.