Hallå där!

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg
Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg

Vill du leda hela världens kamp mot Musk, i egenskap av ”facktopp” som DI kallar dig i rubriken? 

– Det är Dagens Industris rubriksättning. Min ingång var och är att synliggöra möjligheten att få till ett kollektivavtal på Tesla, även utanför Sverige. För jag tror att den chansen är nu. Den facklig styrkan är gemenskapen, både nationellt och internationellt.

Den svenska modellen och vikten av kollektivavtal (och fredsplikt) – förstår ens fackligt engagerade betydelsen, globalt sett?

– Det ser nog olika ut. Men det internationella samarbetet mellan transportfacken i världen är väldigt starkt och bra. Det vet så klart transport- och hamnfacken runt om i världen.

Svenska Transportarbetareförbundet har backning av de andra nordiska transportfacken med konkreta åtgärder. Men vad innebär egentligen ETF:s, Europeiska Transportarbetarefederationens, stöd konkret?

– Än så länge har ETF uttryckt sitt fulla stöd i skrift, vilket är positivt. Det brukar vara ett första steg innan man kan besluta om fler åtgärder. Den nordiska federationen, NTF, började med ett stöduttalande i skrift. I dag har de nordiska länderna lagt sympatiåtgärder.

Angående de nordiska sympativarslen, kommer ens några Teslor in via Norge och Finland?

– Normalt sett gör det inte det. Anledningen till att de lagt varsel om blockad där är för att stänga den möjligheten. Eftersom vi har blockad i Sverige, och snart också i Danmark, så måste Tesla hitta andra vägar in i Sverige. Ett tänkbart alternativ hade varit att få in dem via Norge och Finland, men det stänger vi alltså nu.

Är det nödvändigt att fackförbund i hela världen sluter upp för att inte Tesla ska runda fackens blockader och andra sympatiåtgärder?

– Det återstår att se.

Är Teslakonflikten ett mer framgångsrikt sätt att få gehör för fackets frågor – och fler medlemmar – än egna kampanjer? 

– Nej, det ena utesluter inte det andra.

Är det inte lite orättvis att Transport får så mycket uppmärksamhet men det är IF Metalls strejkkassa som töms?

– Nej, det är IF Metalls huvudkonflikt. Vårt agerande är utifrån deras önskan om hjälp.

Till sist: Hur går det?

– Vår blockad fungerar. Hur förhandlingarna går med Tesla får du fråga IF Metall.

Fotnot: Dagens Industris artikel ”Facktoppen vill se global kamp mot Tesla” publicerades på DI.se den 7 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.