Tommy Wreeth
… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.
Vill du leda hela världens kamp mot Musk, i egenskap av ”facktopp” som DI kallar dig i rubriken?
– Det är Dagens Industris rubriksättning. Min ingång var och är att synliggöra möjligheten att få till ett kollektivavtal på Tesla, även utanför Sverige. För jag tror att den chansen är nu. Den facklig styrkan är gemenskapen, både nationellt och internationellt.
Den svenska modellen och vikten av kollektivavtal (och fredsplikt) – förstår ens fackligt engagerade betydelsen, globalt sett?
– Det ser nog olika ut. Men det internationella samarbetet mellan transportfacken i världen är väldigt starkt och bra. Det vet så klart transport- och hamnfacken runt om i världen.
Svenska Transportarbetareförbundet har backning av de andra nordiska transportfacken med konkreta åtgärder. Men vad innebär egentligen ETF:s, Europeiska Transportarbetarefederationens, stöd konkret?
– Än så länge har ETF uttryckt sitt fulla stöd i skrift, vilket är positivt. Det brukar vara ett första steg innan man kan besluta om fler åtgärder. Den nordiska federationen, NTF, började med ett stöduttalande i skrift. I dag har de nordiska länderna lagt sympatiåtgärder.
Angående de nordiska sympativarslen, kommer ens några Teslor in via Norge och Finland?
– Normalt sett gör det inte det. Anledningen till att de lagt varsel om blockad där är för att stänga den möjligheten. Eftersom vi har blockad i Sverige, och snart också i Danmark, så måste Tesla hitta andra vägar in i Sverige. Ett tänkbart alternativ hade varit att få in dem via Norge och Finland, men det stänger vi alltså nu.
Är det nödvändigt att fackförbund i hela världen sluter upp för att inte Tesla ska runda fackens blockader och andra sympatiåtgärder?
– Det återstår att se.
Är Teslakonflikten ett mer framgångsrikt sätt att få gehör för fackets frågor – och fler medlemmar – än egna kampanjer?
– Nej, det ena utesluter inte det andra.
Är det inte lite orättvis att Transport får så mycket uppmärksamhet men det är IF Metalls strejkkassa som töms?
– Nej, det är IF Metalls huvudkonflikt. Vårt agerande är utifrån deras önskan om hjälp.
Till sist: Hur går det?
– Vår blockad fungerar. Hur förhandlingarna går med Tesla får du fråga IF Metall.
Fotnot: Dagens Industris artikel ”Facktoppen vill se global kamp mot Tesla” publicerades på DI.se den 7 december.