Close
Tommy Wreeth gratuleras till ordförandejobbet av Lars Eriksson, ombudsman i Örebro.
Close
Kongress 2017

Tommy Wreeth ny ordförande

Ordförandevalet. Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny förbundsordförande i Transport. Han är vald på fem år, fram till nästa kongress, 2022.

– Tack!! Tack så jättemycket för det förtroende ni ger mig, sa en rörd Tommy Wreeth direkt efter att valresultatet blev klart.

Valet stod mellan Tommy Wreeth och Markus Pettersson. Kort efter valresultatet klev Pettersson upp i talarstolen och gratulerade sin medtävlare. Sedan sa han:

– Jag vill tacka alla er som pläderade för mig som ordförande. Jag blev faktiskt tårögd av allt fint som sades. Det är också så att min resa i förbundet tar slut nu. Och jag vill tacka er alla, oavsett hur ni röstade. Ni har bidragit till att förgylla mitt liv.

I sitt korta anförande lovade Tommy Wreeth att ”leverera”. Till alla medlemmar:

– Det gäller gamla och inte minst unga. Det var ju smickrande tidigare att höra att jag är en blomma som ännu inte hunnit blomma ut helt. Den framtid vi stakar ut nu är allas framtid. Hela förbundets.

Valet blev en rysare. Valberedningens ordförande Dag Leander inledde med att det blev en tuff uppgift att vaska fram förslag till kongressen. När det gäller förbundsstyrelsen kunde valberedningen enas om ett förslag. Men inte för ledningen, det verkställande utskottet (vu).

– Tyvärr kom vi inte ända fram, trots mycket arbete. Därför föreslår vi sluten omröstning med röstsedlar direkt, sa Dag Leander.

Så blev det. Ombuden ropades upp, avdelning för avdelning, och fick lägga sina röstsedlar i en valurna.

Själva valet föregicks av bortåt 20 kampanjtal där ombud efter ombud gick upp och propagerade för antingen Markus Pettersson eller Tommy Wreeth. Många röster som höjdes för Pettersson riktade in sig på det fackliga organiseringsarbete som löpt på under de gånga fem, sex åren. En verksamhet som Markus Pettersson ansvarat för.

Tommy Wreeths tillskyndare pekade på hans erfarenhet som förhandlare och långa erfarenhet från fackligt arbete på två olika lokalavdelningar, och senare som central ombudsman på förbundskontoret.

Direkt efter valet strömmade ombud upp på scenen för att gratulera Tommy Wreeth och tackade Markus Pettersson. Transportarbetaren passade på att be om deras hälsningar till läsarna.

Tommy Wreeth, vad vill du säga till Transports medlemmar?

– Jag är så otroligt stolt och rörd, det är svårt att hitta orden. Jag hoppas att kunna staka ut en stark och vettig framtid för Transport – tillsammans. Nu ska jag lyssna av kongressen för att sedan kunna driva de viktigaste frågorna.

Markus Pettersson, vad vill du säga till Transports medlemmar?

– Tack för allt. Tack för allt ni bidragit med i samhället, på arbetsplatserna och i förbundet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.