Tommy Wreeth tar över ansvaret för avtalen
I dag går avtalsrörelsen in i skarpt läge för Transport. Förbundskassör Tommy Wreeth har sedan ett par dagar tagit över ansvaret för förhandlingarna.
– I dag inleder vi förhandlingarna på vårt största avtalsområde, åkerichaufförer och terminalare. Jag har också haft ett möte med vår förhandlingsavdelning för att uppdatera mig på våra övriga avtal, säger Tommy Wreeth.
Det avtal som industrifacken sluter med sina arbetsgivare blir dock oftast vägledande för de övriga uppgörelserna. Och i går, måndag, svarade fack och arbetsgivare i industrin på ett avtalsförslag från de opartiska ordförandena, som fungerar som medlare på industriområdet.
Det blev ja från arbetsgivarna. Men nej från LO-facken och tjänstemännen, som agerar tillsammans på industrisidan.
– Budet är för lågt, det innehåller ingen låglönesatsning, och det saknas avsättningar till deltidspension, kommenterar IF Metalls ordförande Anders Ferbe till tidningen Arbetet.
Många fackförbund har en avtalssekreterare som har huvudansvaret för kollektivavtalen. I Transport har uppgiften sedan många legat på förbundets ordförande.
Nu blir det tillfällig lösning fram till kongressen, eftersom Lars Lindgren hastigt lämnade ordförandeposten i fredags. Under de senaste avtalsrörelserna har förbundsjurist Marcel Carlstedt haft en central roll i förhandlingarna, som biträdande avtalsansvarig.
– Det kommer han att ha i den här avtalsrörelsen också, säger Tommy Wreeth, som har ett förflutet som terminalarbetare och sex år som lokalombudsman i Örebro.
Mellan 2003 och 2009 jobbade han som central ombudsman på förbundskontoret och förhandlade då främst för åkeri, terminal, taxi och bemanning. Efter det valdes han in i förbundsledningen.