”Tornado Transport lurar östeuropeiska chaufförer”

Uteblivna löner, stulna förarkort och systematisk press att bryta mot kör- och vilotiderna. Så går det till hos Tornado Transport i Helsingborg, enligt en rad östeuropeiska chaufförer som kört för bolaget. En av dem är Robert Giroveanu från Rumänien, som nu gått med i Transport och startat ett eget nätverk för att hjälpa andra utländska förare i Sverige.

Tornado Transport etablerade sig i Helsingborg med två lastbilar 2005. I dag har de 26 lastbilar och omsatte över 21 miljoner kronor vid den senast redovisade bokslutsperioden.

Bolagets företrädare är en kvinna som heter Manar Kianzad. Men enligt Jörgen Danielsson, ombudsman på Transports avdelning 14 i Helsingborg, är det hennes make Pouyan Kianzad som egentligen håller i trådarna.

– Pouyan har skatteskulder sedan tidigare. Så det är frun som måste stå på alla papper, säger Jörgen Danielsson.

En koll med Kronofogdemyndigheten visar att Pouyan Kianzad har två olika skatteskulder på totalt cirka 375 000 kronor. Dessutom har han obetalda böter på drygt 15 000 kronor, och en skuld till GE Money Bank på 59 000 kronor, som också hamnat hos Kronofogden.

Enligt flera östeuropeiska lastbilschaufförer som kört för Tornado, är han minst lika dålig på att betala ut överenskomna löner som på att betala in sina skatter. Med assistans från Transport i Helsingborg har en albansk chaufför stämt företaget på nästan 90 000 kronor, plus ränta.

Chauffören körde trailer åt Tornado från oktober i fjol fram till i våras, och anser sig ha lurats på 56 000 kronor i lön. Dessutom kräver han 30 000 kronor i skadestånd för brott mot las och semesterlagen, sedan hans provanställning sagts upp i förtid.

Han hävdar också att arbetsuppgifterna lades upp på ett sätt som förutsatte kör- och vilotidsbrott.

– Han har sparade sms från arbetsgivaren där han uttryckligen beordras till arbetsuppgifter, som omöjligt kunnat utföras utan att bryta mot kör- och vilotidsreglerna. Det kanske kan stärka vår sak i målet, men det primära för oss är inte att beivra kör- och vilotidsbrott i det här fallet. Det är att chauffören ska få ut den lön han har rätt till, säger Jörgen Danielsson.

I ett annat fall fick en invandrad chaufför bara 21 000 kronor brutto för 2,5 månaders arbete. Sedan Transport hotat med stämning gick Tornado nyligen med på förlikning, och chauffören fick ut en summa pengar som han förklarade sig nöjd med.

Ett tredje fall rör 44-årige Robert Giroveanu från Rumänen. Han kom till Helsingborg sedan han erbjudits arbete av Pouyan Kianzad, som lovade att alla papper skulle vara i ordning vid hans ankomst den 13 februari.

– Jag skulle träffa Pouyan halv sex på morgonen. Men han kom inte förrän klockan åtta med en bil och trailer, och då måste trailern i väg till Trelleborg med en gång. Pouyan lovade att jag skulle få 20 000 kronor i månaden och jag fick skriva på några papper, men jag fick inget anställningsbevis av honom – det var bara: Kör i väg direkt och lasta av i Trelleborg! Papperen skulle jag få senare, säger Robert Giroveanu.

Han tillägger:

– Jag var dum och gick med på det, för jag visste inte vilken sorts man han var.

Robert Giroveanu fortsatte att köra åt Tornado och väntade sig sin första lön i slutet av mars.

– Men det kom inga pengar, inga papper, ingenting. Andra förare varnade mig för att Pouyan inte var ärlig, och när jag frågade efter mina pengar blev han nervös och irriterad och svor åt mig. Jag började skriva ner alla mina körningar i en arbetsdagbok för att hålla koll på hur jag jobbat.

Dessutom uppger Robert Giroveanu att han tvingades bryta mot kör- och vilotidsreglerna.

– När man protesterade så sa Pouyan rent ut: ”Om du inte kör så får du inte betalt för det du kört hittills.” Ibland när man skulle hämta trailers i hamnarna så fanns det inga fraktsedlar, och då var det samma sak: ”Hämta trailern, annars får du inga pengar.”

Denna form av utpressning blev allt effektivare ju längre tiden gick, eftersom Robert Giroveanu fortfarande inte fått någon lön. Han började missa avbetalningarna på ett banklån därhemma, med inkassokrav som följd. I skrivande stund riskerar han att förlora en markegendom han ställt som säkerhet för lånet.

Till slut hade han inte ens matpengar kvar, utan tvingades be släkt och vänner hemma i Rumänien om hjälp.

– Jag åker till Sverige för att jobba och tjäna pengar, och så måste jag börja låna från Rumänien för att kunna köpa mat, säger Robert Giroveanu och skrattar lite åt det absurda i situationen.

I slutet av april blev situationen ohållbar.

– Jag ringde och sa att nu måste jag få mina papper och min lön. Pouyan sa att jag skulle få mina pengar på kontoret nästa dag. Men jag hörde på hans röst att något var fel.

Vid det avtalade mötet hade Puoyan Kianzad en storvuxen kompis med sig och uppträdde hotfullt, enligt Robert Giroveanu.

– Puoyan sa till mig att kliva ner ur lastbilen. Sedan tog han plötsligt mitt förarkort ur färdskrivaren och stoppade det i fickan. Jag försökte ta en bild på det, men Pouyan ryckte åt sig min mobil och slängde ut mina kläder ur hytten. Sedan sa han rent ut att jag inte skulle få några pengar. Han gav inte ens något svepskäl.

Robert Giroveanu skrattar ironiskt igen:

– Men det sista han gjorde när han körde i väg i sin fina Mercedes, var att han slängde ut min mobil genom bilfönstret. Så den tog han åtminstone inte.

Robert Giroveanu anmälde det inträffade till polisen, men trots flera påstötningar hände ingenting.

– Jag har jobbat många år i Tyskland. Hade man anmält ett tyskt åkeri för något sådant här, så hade myndigheterna slagit ner på företaget direkt. De hade krävt ut all dokumentation omedelbart så de inte fick någon chans att smussla undan några bevis. Men här gör polisen ingenting på en månad, och jag får ingen information om utredningsläget, säger Robert Giroveanu.

Under tiden blev hans situation allt svårare. Utan en krona på fickan har han fått flytta in hos en rumänsk familj han känner i Sydsverige.

– Jag kan inte åka hem till Rumänien innan jag har pengar att betala tillbaka det jag tvingats låna medan jag varit här. Och jag kan inte få jobb hos något annat åkeri, för Pouyan har fortfarande mitt förarkort, säger han.

Polisen tipsade om att facket kanske kunde hjälpa till, och gav Robert Giroveanu numret till Transports Helsingborgsavdelning. Det var på den vägen Jörgen Danielsson kom att engagera sig i fallet.

– När jag kontaktade polisen fick jag svaret att fallet var nerlagt eftersom det saknades vittnen. Och när jag kollade med Skatteverket visade det sig att Tornado aldrig öppnat bankkonto för Robert eller ansökt om något samordningsnummer för honom. Så de har uppenbarligen aldrig haft för avsikt att betala honom, säger Jörgen Danielsson.

Han misstänker att de fall som Transport engagerat sig i, bara är toppen av ett isberg hos Tornado.

– De har satt i system att lura utlänningar som är här och jobbar tillfälligt, som inte känner till vilka regler och rättigheter som finns på den svenska arbetsmarknaden. De räknar med att folk i Roberts situation ger upp och åker hem, och så tar de in nästa förare i stället, säger han.

Robert Giroveanu instämmer:

– De har massor av förare från Polen, Kroatien och andra länder, som kommer och går. De jobbar en eller två månader och sedan försvinner de. Utan lön, eller kanske med hälften av den lön de blivit lovade. Men jag ger mig aldrig. Jag kommer att hungerstrejka på gatan om jag måste.

Dessutom har Robert Giroveanu nyligen startat ett nätverk som han kallar United Federation of Romanian Drivers (se faktaruta). Syftet är att informera andra rumänska chaufförer om vilka rättigheter de har i Sverige.

– Jag vill hjälpa andra som kommer hit och riskerar att råka ut för sådana som Pouyan. Berätta för dem vad som gäller med samordningsnummer och kontrakt till exempel. Om jag inte har svar på deras frågor så kan jag sätta dem i kontakt med Transport. Förut hade jag ingen aning om att facket kunde hjälpa mig, och de flesta andra östeuropeiska chaufförer vet det inte heller. Egentligen borde Transport sätta upp stora reklamskyltar på engelska längs motorvägarna, för att få fler utländska förare att gå med.

Transport Helsingborg driver nu Robert Giroveanus fall, och förbereder en stämning inför domstol. Förbundet har kopplat in juristen Claes Langéen-Nilsson, samma advokat som driver den albanske chaufförens stämning inför Helsingborgs tingsrätt.

– Men i Robert Giroveanus ärende har jag ännu inte satt mig in i handlingarna, och kan därför inte kommentera det juridiska läget, säger Claes Langéen-Nilsson.

Jörgen Danielsson vill inte spekulera i vilka chanser man har att få ut pengar från Tornado.

– Det enda man kan säga så här långt, är att sådana här företag inte hör hemma på arbetsmarknaden någonstans. Det måste till någon form av lagändring, annars kommer man aldrig till rätta med sånt här otyg, säger Jörgen Danielsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.