las

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

Regeringen presenterade på måndagen, tillsammans med samarbetspartierna Centern och Liberalerna, nästa steg mot förändringar på arbetsmarknaden. Den reformering av arbetsrätten som januariöverenskommelsen bygger på.

Det handlar om förändringar i lagen om anställningsskydd (LAS), med fler undantag från principen sist in – först ut. Men även om utökat omställnings- och kompetensstöd, samt om en ny typ av studiestöd för vuxna yrkesarbetande.

– Min uppfattning är att man totalt missat tryggheten i anställningen, i det man har. Det är centralt hur det är på jobbet, inte hur det blir efter, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

– Majoriteten av våra medlemmar är anställda på små och medelstora företag, för dem har inte omställningsstödet samma betydelse som för den som jobbar på en stor industri. Men med sämre anställningstrygghet ökar risken för godtyckliga uppsägningar och otrygghet.

Tommy Wreeth var inte den enda av LO-förbundens ordföranden som var kritisk efter presentationen av de tre så kallade LAS-utredningarna. Byggnads ordförande Johan Lindholm kallar utredningarna för ett ”beställningsjobb från Svenskt Näringsliv”.

– I en tid då vanligt folk ropar efter mer trygghet så är det här sällsynt tondövt. Förslagen innebär en urholkning av anställningstrygghet och är ett historiskt misstag, säger Johan Lindholm i ett pressmeddelande från Byggnads.

Även Linda Palmetzhofer, ordförande för LO:s tredje största förbund Handels, uttryckte skepsis:

– Visstid, hyvling och ofrivillig deltid är en farsot på arbetsmarknaden, särskilt för Handels medlemmar. En otrygg anställning blir inte mindre otrygg bara för att man byter namn från allmän visstid till särskild visstid, säger hon till Arbetet.

Av LO:s 14 förbund är det bara de två största, IF Metall och Kommunal, som ställer sig bakom förslaget om en mer flexibel arbetsmarknad. Övriga förbund, inte minst Transport, har varit starkt kritiska. Även mot att IF Metall och Kommunal valde att hoppa på partsöverenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv. En överenskommelse som ett enigt LO tidigare förkastat hösten 2020.

Transport reserverade sig

När LO hade representantskapsmöte den 27 maj blev det en livlig debatt. På dagordningen stod en enda punkt: Om LO skulle begära förhandlingar med arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv om omställningsförsäkringarna, AGB och TSL. Dessa trygghetsförsäkringar är kopplade till det nya huvudavtalet.

Transports hållning i frågan var att LO skulle begära förhandlingar – men med ett låst mandat, som enbart rörde trygghetsförsäkringarna. Inte LAS-frågan eller att LO skulle kunna bli part i själva huvudavtalet.

Fler förbund var negativa till att riskera att åter hamna vid förhandlingsbordet och diskutera LAS. Men majoriteten på LO:s representantskapsmöte gick emot Transports linje och röstade för ett öppet mandat.

Transport reserverade sig mot beslutet.

– Jag är mycket bekymrad över läget i LO och hur LO har hanterat detta, sa Tommy Wreeth dagen efter mötet.

– Det står allt mer klart att LO-ledningen inte klarar att stå emot trycket från IF Metall och Kommunal. I stället agerar man på kommando av de två största förbunden.

Att LO skulle svängt, och nu är på väg att skriva på huvudavtalet, tillbakavisas dock av ordförande Susanna Gideonsson. De nya förhandlingarna ska vara avslutade i augusti, för att sedan på nytt tas upp i LO:s representantskap.

Nästa steg

När förslagen i LAS-utredningarna lades fram i dag betonade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) att förslagen ska ses som en del i en helhet.

– Det är den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid, sa Nordmark.

I ett pressmeddelande från arbetsmarknadsdepartementet heter det att regeringen har lämnat besked om nästa steg. Ett steg mot att uppfylla januariöverenskommelsen om ”reformerad arbetsrätt” med mer ”flexibilitet”. Det betyder att arbetsgivaren får göra fler undantag från turordningslistan, men att de anställda kommer att få ökade chanser till omställning och utbildning.

Transports Tommy Wreeth ser det som att anställda tvingas offra sin anställningstrygghet för fördelarna:

– Det är ett enormt högt pris för bättre omställningsstöd. Jag tycker att Sveriges arbetare blir lurade av förslagen som presenterades i dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.