David Ericsson är chaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren.
Close
David Ericsson är chaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren.
Close

Träffsäkert skildrade möten

Novellsamling: Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?, Författare: David Ericsson, Förlag: Lindelöws bokförlag, 2015

Från vägen ser man den intensiva trafiken i Ruhrområdet och tusentals industrier. Europas många bakgator är vanliga miljöer för lastbilschaufförer, men knappast de mest förekommande omgivningarna i svensk litteratur.

Det ändrade David Ericsson på med sin lovordade debut Truck Stop. Nu tar han återigen läsarna med in i hytten, på en vindlande resa genom Europa. Novellsamlingen Vad skulle vi göra om vi inte var rädda? är en brokig samling berättelser från kontinenten, och från Sverige.

De senaste åren har arbetarlitteraturen fått ett uppsving med flera initierade arbetsplatsskildrare, som Jenny Wrangborg, Elise Karlsson – och David Ericsson. Han arbetar själv som lastbilschaufför och för oss till evighetslånga köer på autobahn, till nätter i den trånga slafen bak i hytten och rader av timmar med blicken på vägen.

David Ericsson skriver så att även undertecknad – som inte ens har körkort – känner hur den tunga lastbilskroppen kränger i händerna.

Flera av novellerna är korta, de är snarare ögonblicksbilder. Här blandas lastbilschaufförernas tugg med filosofiska funderingar.

Men samtidigt som arbetsskildringarna är högst konkreta är bokens teman allmängiltiga: kringflackandet, mötena, resandet. I skärningspunkten mellan det allmänna och de specifika arbetsplatsproblemen uppstår en förståelse av våra mänskliga villkor.

Bland det finaste med David Ericssons nya novellsamling är hans skildringar av möten. Vad händer till exempel när en EU-byråkrat och en lastbilschaufför tvingas dela hytt, när en isländsk vulkan satt stopp för all flygtrafik? Scenen skulle ha kunnat bli stereotyp. Men David Ericsson undviker klichéerna. Den mänskliga gemenskapen tar sig förbi klasshindren.

Chaufförer, fiskare och hamnarbetare – de befolkar David Ericssons prosa. Men också en äkta emir och en fackföreningsman. Alla dessa människor runt omkring oss som inte allt för ofta släpps in i en bok.

Kvinnorna då? Jo, de finns där. Skildringen är nyanserad i noveller som ”I den vita Stockholmsnatten” där en tjej, kanske från Libanon, vant styr bussen fram i snöstormen om natten.

Men det kommer också tillfällen då jag skruvar på mig. När männen ska gå på bordell, och trots tveksamheten faller i trans över en särskilt vacker ”hora”. Eller när en lastbilschaufför lyssnar på Strindberg i bilen, och funderar på att kvinnohatet nog inte är så mycket könshat som klasshat.

Kanske är det tonsäkert. Men vid sådana tillfällen hade jag gärna stigit in i hytten och argumenterat en stund med föraren.

Tack och lov väjer David Ericsson i alla fall inte för ämnen som trafficking och sexism. I stället kör han raden av noveller rakt in i många samtidsfrågor.

Och han står på de utsattas sida.

Elin Swedenmark

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.