Trafikbolag polisanmält när pensionärer håller ordning
Bevakningsföretaget blev av med uppdraget. I stället har Dalatrafik anlitat en pensionärsförening i Borlänge som bussvärdar. Transport reagerade – och länsstyrelsen polisanmälde trafikbolaget.
– Pensionärerna i Somaliska PRO sysslar inte med bevakning, säger Conny Strand, vd för Dalatrafik. De sitter på bussarna i Borlänge och om något våldsamt händer ska de inte ingripa, de ska ringa ordningsmakten – polis eller bevakningsbolag.
Hans förklaring till att Securitas uppdrag sades upp är att Dalatrafik vill testa denna andra väg för trygghet och mindre bråk på bussarna. Pensionärerna får var sitt busskort och bidrag till sin lokal för uppdraget som bussvärd.
Länsstyrelsen i Dalarna fick i förra veckan ett par frågor kring detta:
– I mina ögon ska detta klassas som en verksamhet som kräver tillstånd, säger Henri Liman, jurist på myndigheten. Men eftersom vi på länsstyrelsen bara utövar tillsyn på auktoriserade bevakningsföretag är det ingen fråga för oss.
Henri Liman valde i stället att anmäla Dalatrafik till polisen, som får utreda om brott begås, det vill säga om pensionärerna ägnar sig åt olovlig bevakningsverksamhet. Förundersökningsledare är ännu inte utsedd.
– Lagen är tydlig när det gäller att det krävs auktorisation för yrkesmässig bevakning, kommenterar Lars Sjöberg, verksamhetschef på Polisens rättsavdelning. Och yrkesmässigt är det när bevakningen är varaktig och görs mot en stadigvarande ersättning – som fria busskort. Sedan spelar det ingen roll om de som utför den kallas trygghetsvärdar, ronderande vakter eller något annat.
Han konstaterar också att varje fall är unikt, och att detta kommer att utredas av polisen.
Rose-Mari Settergren, en av två branschexperter på Transport när det gäller bevakningsbranschen, ser pensionärernas inhopp som ett brott mot bevakningslagen och ett hot mot de auktoriserade bevakningsföretagen. Tillsammans med kollegan Peter Lundström vände hon sig till länsstyrelsen i Dalarna med frågor kring hur lagens ska tolkas kring detta.
De fick beskedet att länsstyrelsen tolkar bussvärdarnas inhopp på samma sätt. Resultatet blev den polisanmälan som länsstyrelsen skickade in för en vecka sedan.
– Om föreningar och andra juridiska personer utan auktorisation ska få utföra bevakningsuppdrag mot betalning så urholkar det branschen, säger Rose-Mari Settergren. På sikt kan företagen konkurreras ut och våra medlemmar förlora jobb.
– Syftet med bevakningslagen sätts ur spel om det lönar sig att utföra bevakning i strid med den, säger hon.