Trafikpolisen välkomnar domen mot bosnisk förare

Tidigare i dag fällde Falu tingsrätt en bosnisk lastbilschaufför som visat upp ett falskt pass i en poliskontroll i Borlänge. Mannen hävdade att han ansökt om pass på ett kroatiskt myndighetskontor och trodde att det var äkta. Men den historien köpte inte rätten.

Klockan är tio när chauffören, Nermin, förs in i sal 3 i Falu tingsrätt. Han är blek efter en månad i svenskt häkte och ser äldre ut än de 42 år som passet anger.

Nermin stoppades den 7 januari i ett industriområde i Borlänge. Han körde en dragbil som tillhör Norrköping Transport NL och hade en DSV-trailer påkopplad.

Enligt trafikpolisen i Dalarna var det ingen slump att just det här ekipaget stoppades. Flera av åkeriets förare har tidigare ertappats med falska körkort eller pass.

När polisassistent Mattias Andersson och bilinspektör Hans Danielsson bad om id-handlingar visade Nermin upp ett tjeckiskt körkort, ett kroatiskt pass – plus bosnisk legitimation och pass.

För Nermin är det kroatiska passet avgörande. Det är medborgarskapet i det nya EU-landet Kroatien som öppnar dörrarna till EU:s hela arbetsmarknad, inklusive Sverige.

En närmare granskning av passet visade på en rad felaktigheter. Giltighetstiden var för lång och vid belysning med UV-ljus avslöjades att en viktig ”stämpel” saknades. En kontroll hos kroatiska myndigheter gav dessutom vid handen att passet var anmält stulet och att Nermin över huvud taget inte är medborgare i Kroatien.

När åklagare Kristofer Magnusson går igenom åtalet och bevisningen sitter Nermin med huvudet tungt i högerhanden. Via tolken förnekar han brott. Nermin säger:

– Jag slogs på den kroatiska sidan under kriget. Många andra som gjorde det har sedan fått dubbla pass, dubbla medborgarskap. En vän upplyste mig om att även jag kunde ansöka.

Inför rätten beskriver Nermin hur han redan 2008 gick till ett kroatiskt myndighetskontor i den bosniska staden Zenica och ansökte om pass. Både åklagaren och domaren frågar vad det var för kontor och hur det såg ut:

– Jag vet inte vilken myndighet det var, säger Nermin. Men det var en korridor med flera rum och kroatiska flaggor. Jag lämnade in ett personbevis. Efter 20 dagar ungefär fick jag ett pass. Jag betalade ingenting för det.

Åklagaren hävdar att förklaringen är osannolik och bör lämnas utan avseende. Nermins advokat menar tvärtom att det finns andra domar som visar på att det är fullt möjligt att människor skaffar pass i god tro. Pass som senare visar sig vara förfalskningar.

Nermin uppger att han tidigare är ostraffad. Hemma har han fru och ett barn. Familjen lever helt på hans inkomst. I drygt 15 år har han jobbat som lastbilschaufför.

– Det första gången i mitt liv jag har haft handfängsel på mig, säger han lågmält.

Efter en knapp timme är huvudförhandlingen avslutad. Rätten håller en kort överläggning och klockan 11:30 meddelas domen.

Lagman Lars-Erik Bergström säger:

– Tingsrätten dömer den åtalade för brukande av falsk urkund till fängelse i en månad. Straffet ska anses avtjänat i och med att Nermin suttit häktad i 27 dagar.

I domskälen anser rätten att Nermins historia inte är trovärdig. Om han nu gått till en riktig kroatisk myndighet – varför skulle denna myndighet i så fall utfärda ett pass som bevisligen är en förfalskning?

Efter rättegången är polisassistent Mattias Andersson nöjd:

– Domen visar att falska körkort och id-handlingar är en fråga som det är värt för trafikpolisen att lägga ner resurser på. Det bästa vore om försvaret överklagar och vi sedan får en fällande hovrättsdom, som prejudikat.

– Jag har ingen samlad bild över hur många liknande ärenden som finns i Sverige. Men jag tror att det vi sett hittills bara är toppen på ett isberg. Många utländska chaufförer bör få sig en tankeställare nu. Det är också uppenbart att när de väl åker fast, så finns åkaren aldrig där och backar upp dem.

Vad är det allvarligaste problemet när yrkeschaufförer använder sig av falska id-handlingar?

– I det här fallet hade föraren faktiskt giltigt körkort, han kunde köra lastbil. Men den här typen av fusk påverkar hela konkurrenssituationen i branschen.

Mattias Andersson påpekar också att oavsett tingsrättens bedömning, så har polisen utlänningsrotel redan fattat beslut om att Nermin får inreseförbud i alla EES-länder i två år. Det innebär att han inte får jobba i något EU-land eller i Norge eller Island.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.