Krönika

Trafikverket gör en ny piruett!

Davids krönika. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Det är ingen lek att köra med tomt lastbilsekipage i halka. Särskilt inte när det blåser sidledes. Denna resa var en av de värsta jag varit med om och flera gånger övervägde jag att stanna och invänta, ja vadå?

Förr kunde man vänta in plogbilarna. Numer finns de knappt längre. Två stycken såg jag på hela resan och de var på väg åt motsatt håll. Norrut var E4:an bara ett par djupa hjulspår – som en ägoväg över en åker.

Ändå hade jag tur som inte stannade längs vägen. Någon timme efter mig stängdes E4:an av helt i fjorton timmar vid Huskvarna.

Alltså ännu en katastrof liknande den på E22:an tidigare i år.

Det skulle inte få hända igen, sa man på Trafikverket. Men nu är de mer eller mindre fantasifulla bortförklaringarna lika dåliga som då. En från pressavdelningen är: ”plogbilarna kom inte fram, de stod längst bak i kön!”.

Alltså, det varnades för snöovädret i flera dagar. Vitsen med plogning är att få vägen ren så att folk inte kör fast. Plogbilarna borde rimligen vara först i kön och ute direkt när det börjat snöa!

Sedan sa man att det var fel på lastbilarnas däck. Det kan nog vara lite si och så med dem. Generellt sett tycker jag dock att de blivit bättre de senaste åren. Men på oplogad väg med isbark som underlag sjunker alla lastbilar obönhörligt ner och fastnar när de står still.

För övrigt borde en Europaväg mellan Sveriges största städer vara farbar om så lastbilarna har järnhjul!

Det här är inte det enda problemet Trafikverket och dess vintersemestrande och sms-suddande generaldirektör har. Tågen står ofta still i brist på underhåll av spår och signalsystem. På ­något underligt sätt ligger myndigheten efter och har problem med det mesta inom sitt ansvarsområde.

Så vad händer? De måste väl ändå vara bra på någonting annat än bortförklaringar? Med största säkerhet är det brist på pengar – och en feghet att inte våga upplysa allmänhet och politiker om det.

Men finansministern är glad. Statsfinanserna är ”all time high”. Att detta betalas med eftersatt underhåll och att lastbilar som kört av vägen ligger som vårblommor i dikena, bryr sig inte politikerna och ministrarna om. De står oförstående med sina babyface, samtidigt som de sänker skatter för den övre medelklassen och de allra rikaste!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    20 maj, 2024

    För egen del valde jag att pensionera mig redan 2018 när jag var 52 år som en tyst protest mot det mesta i åkeribranschen och har aldrig ångrat mig att jag valde att "köpa mig fri" från ett ovärdigt arbetsliv med bland annat en väldigt dålig halkbekämpning och snöröjning.

Lästips:

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.