Trafikverket: Ordning på rastplatserna!

Åkeri. Tydligare regler på rastplatsen ska öka trafiksäkerheten. Trafikverket vill komma till rätta med dagens stora problem – många rastplatser används under långa perioder som avställningsplats av åkerier.

Rastplats Glumslöv, längs E6:an genom Landskrona kommun, ingår i ett pilotprojekt. Här har läget varit sådant att förare inte stannar, trots behov av paus. Otryggt och trångt.

– Den här rastplatsen är felanvänd. Det finns åkerier som ställer upp sina trailers under långa perioder. Det är inte alls det som är meningen med våra rastplatser, säger Louise Linderoth, åtgärdsplanerare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Totalt finns runt 270 rastplatser i landet som sköts av Trafikverket. Rastplatserna är till för alla trafikanters möjlighet till rast och vila, för yrkesförare dessutom möjlighet att följa lagar om kör- och vilotider. Därför kräver det statliga verket tillstånd av dem som parkerar längre än ett dygn. Men efterlevnaden har varit dålig, liksom resurserna för kontroll.

Tidigare har Trafikverket ansett sig tvingade att stänga flera rastplatser, för gott eller för en längre tidsperiod. Eller för den tid det tagit att sanera och städa.  Vid Botorpström längs E22:an, mellan Västervik och Oskarshamn, togs skylten ned 2015 och toahusen låstes. Det efter att rastplatsen använts som parkering och bostad av framför allt EU-immigranter under längre tid. Den är nu åter öppnad.

Flera åtgärder

Trafikverket kommer nu testa flera åtgärder vid rastplatsen i Glumslöv.

– Vi kommer att rita nya parkeringsplatser på rastplatsen för att förtydliga vad som gäller och vi håller på att se över de parkeringsbestämmelser som gäller på platsen, säger Louise Linderoth.

– Vi ser också över möjligheten att ha någon form av kameraövervakning på platsen, och just den insatsen är en del av ett nationellt pilotprojekt.

Regeringen gav för tre år sedan Trafikverket i uppdrag att se över hur säkerheten kan förbättras vid uppställningsplatser runt om i landet. Det är här Glumslövs rastplats kommer in. Slutsatserna kommer att bli underlag för hur kameraövervakning kan användas vid rastplatser och hur bevakningen bäst görs.

Trafikverket har valt att avgränsa det omfattande uppdraget till stamvägsnätet och det så kallade Ten-T-vägnätet, det transeuropeiska transportnätet. Dessa vägnät är viktiga för godstransporter.

När det gäller säkra uppställningsplatser pekar Trafikverket i fyra punkter ut sträckor eller områden med kapacitetsbrist:

  • E6 Malmö–Göteborg–norska gränsen
  • E4 Malmö–Stockholm
  • Storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö
  • Jönköping

När regeringen tillsatte utredningen 2018 uttryckte infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att det ingår i regeringens arbete med att skapa ordning och reda på vägarna: Säkrare uppställningsplatser behövs för att minska risken för stöld av diesel och gods samt för att öka tryggheten för yrkeschaufförer som stannar längs vägen för att vila.

– Säkrare uppställningsplatser är också något som transportbranschen länge efterlyst, sa Eneroth då.

Vid Glumslövs rastplats har arbetet pågått i sommar. En del av rastplatsen, där parkeringen för tunga fordon finns, har delvis varit avstängd under en sommarvecka. Men det har hela tiden varit möjligt att köra in och tanka eller ta en paus.

– När åtgärderna är på plats hoppas vi på bättre ruljans. Så att fler ska kunna stanna på rastplatsen i Glumslöv för att sträcka på benen eller vila, för att sedan köra vidare på ett säkert sätt, säger Trafikverkets Louise Linderoth i pressmeddelandet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.