Sopkonflikten i Stockholm

”Tråkigt för alla parter”

Renhållning. På fredag ska Arbetsdomstolen pröva om sopgubbarnas strejk är olovlig. Om miljöarbetarna inte får gehör för sina krav redan i dag, kan strejken då vara utvidgad och omfatta uppåt 150 anställda på två företag, Reno Norden och Liselotte Lööf.

– Det är sorgligt att Reno Norden inte varit villiga att föra konstruktiva förhandlingar om arbetsvillkoren. Ingen arbetstagare vill få sin lön sänkt med 20-25 procent, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.

Facket har en svår roll i den pågående konflikten. Transport har tecknat ett kollektivavtal med arbetsgivarsidan. I och med det råder fredsplikt. Det innebär att arbetstagarna normalt inte kan vidta fackliga stridsåtgärder, utan att riskera skadestånd och i förlängningen även anställningarna.

Enligt spelreglerna måste facket dessutom försöka förmå arbetstagarna att avbryta stridsåtgärder som inte är tillåtna.

Joakim Guttman uppmanar de strejkande att återgå till jobbet. Samtidigt har han förståelse för att tålamodet är slut bland sopgubbarna.

– De kommunala upphandlingarna är ett elände, inte minst i renhållningsbranschen. Jag skulle önska att sopgubbarna i Stockholm blir kvar och får fortsätta göra sitt jobb. De är effektiva och gör ett fantastiskt arbete i en trafiksituation som många gånger är väldigt pressande.

– Samtidigt är jag medveten om att strejken med stor sannolikhet kommer att betraktas som en olovlig stridsåtgärd. På fredag kommer ett interemistiskt beslut från Arbetsdomstolen. Vi försöker hjälpa miljöarbetarna så långt det går, med hänsyn till spelreglerna på arbetsmarknaden.

Joakim Guttman har nåtts av besked om att ett antal miljöarbetare redan sagt upp sig i Stockholm de senaste dagarna.

– Det är tråkigt. Tråkigt för alla parter. Stockholmarna lär inte tjäna på att en stor grupp yrkesskickliga miljöarbetare försvinner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nils:
    10 juli, 2017

    Ställ krav på Boven i dramats avgång. VD på Renonorden Peter Ekholm

Lästips:

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Unionen varslar om nya stridsåtgärder mot Tesla

Konflikt. Ett år har gått sedan IF Metalls medlemmar gick ut i strejk på Tesla. Nu utökar Unionen sina stridsåtgärder.

Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.