Transport angriper miljöfrågan i Almedalen
Hotet mot klimatet växer, och det är inte självklart att ett fackförbund ska attackera frågan. Särskilt inte ett vars medlemmar huvudsakligen sysslar med transporter. För Transport har det ändå blivit en central fråga och i Almedalen passade förbundet på att se hur andra fack ställer sig till problematiken.
I Sverige kommer 40 procent av koldioxidutsläppen från transportsektorn. Och enligt politiska beslut finns målet att Sverige ska ha en fossilfri fordonsflotta fram till år 2030. Men för att det ska fungera måste någon börja agera.
Så förklarar Lars Lindgren, Transports förbundsordförande, anledningen till att Transport lyfter frågan om klimathotet.
Under Almedalens tredje dag, Miljöpartiets dag, anordnade Transportarbetareförbundet sitt första av tre seminarier under veckan.
Inbjudna gäster var Christer Wälivaara, kanslichef på LO/TCO Biståndsnämnd, Ingela Edlund, andre vice ordförande i LO och Anders Ferbe, förbundsordförande för IF Metall.
– Ibland blir miljöfrågorna inriktade på en enda del och utan att vi ser hela kedjan, det behöver vi bli bättre på, menade Anders Ferbe.
Transport har under våren gett ut boken ”Transport och klimathotet”. Den har redan fått viss uppmärksamhet och förbundet fick under seminariet beröm för att våga lyfta blicken och ta frågan.
– Det här är en överlevnadsfråga, även om den är abstrakt. Vi har tagit steget för att vi ska arbeta aktivt med de här frågorna tillsammans, säger Transports Lars Lindgren.
Den huvudsakliga diskussionen under seminariet handlade just om fackens roll och möjlighet att påverka i en så stor och komplex fråga. Och samtliga deltagare var överens om att det här är något som angår alla.
– Låt oss göra klimathotet till en vardagsfråga. Alla bevis på att något behöver göras finns, men det måste också finnas en politisk vilja, säger Christer Wälivaara, från LO/TCO.
Ingela Edlund, från LO, menade att det är politikerna som har makten och det största ansvaret för att det ska bli en förändring, även om hon tror att det är upp till alla att försöka påverka.
– De här frågorna kommer att bli stora framöver, oavsett om vi vill eller inte. Ju förr vi börjar agera desto bättre, säger Ingela Edlund.
Hon berättar de från LO:s håll jobbar dels med ett transportpolitiskt handelsprogram, dels ett åtgärdsprogram för arbetsplatserna.
– Det är viktigt att komma ihåg att vi ska jobba för full sysselsättning, men inte till varje pris. Det måste vara schysta arbetsvillkor för arbetstagarna, men också ekologiskt hållbart, säger hon.
Hon menar att det både handlar om saker som att påverka i bostadsbyggandet och infrastruktursatsningarna och att förändra små saker på arbetsplatserna.
– Det finns en enorm kunskap och potential bland de som är ut på golven, säger Edlund.
Anders Ferbe, förbundsordförande för industrifacket IF Metall, återkom till att det här är en fråga som behöver ses från ett större perspektiv än på enskild förbundsnivå.
– Inom IF Metall handlar det om att fokusera på hur man bryter råvarorna och hur man tillverka en produkt av dem. Men när järnmalmen i Kiruna ska bli stål måste den fraktas dit. Och hur får vi hela kedjan att bli klimatsmart?, säger han.
Han lovar att vi kommer att få höra mer från honom och från IF Metall i klimatfrågan.
Lars Lindgren påpekade att vi i dag utför massor av onödiga transporter, som att köra grillkol från Ukraina eller kattsand från Italien. Från Transports sida kan miljöproblematiken angripas genom att titta på sådana frågor. Det skulle kunna handla om lösningar som ökat beställaransvar, bättre utnyttjade lastfordon och mer transporter på järnväg när det är möjligt.
En avslutande fråga från publiken riktad till Lars Lindgren handlade om motsättningen i att Transportarbetareförbundet, vars medlemmar i stor utsträckning arbetar med vägtransporter, vill minska just vägtransporterna.
Svaret blev:
– Det här är en fråga för mänskligheten. Det finns massor av gröna jobb och om det blir några färre transportjobb får vi leva med. Huvudsaken är att vi lämnar efter oss en jord som vi kan leva på.