Transport angriper miljöfrågan i Almedalen

Hotet mot klimatet växer, och det är inte självklart att ett fackförbund ska attackera frågan. Särskilt inte ett vars medlemmar huvudsakligen sysslar med transporter. För Transport har det ändå blivit en central fråga och i Almedalen passade förbundet på att se hur andra fack ställer sig till problematiken.

I Sverige kommer 40 procent av koldioxidutsläppen från transportsektorn. Och enligt politiska beslut finns målet att Sverige ska ha en fossilfri fordonsflotta fram till år 2030. Men för att det ska fungera måste någon börja agera.

Så förklarar Lars Lindgren, Transports förbundsordförande, anledningen till att Transport lyfter frågan om klimathotet.

Under Almedalens tredje dag, Miljöpartiets dag, anordnade Transportarbetareförbundet sitt första av tre seminarier under veckan.

Inbjudna gäster var Christer Wälivaara, kanslichef på LO/TCO Biståndsnämnd, Ingela Edlund, andre vice ordförande i LO och Anders Ferbe, förbundsordförande för IF Metall.

– Ibland blir miljöfrågorna inriktade på en enda del och utan att vi ser hela kedjan, det behöver vi bli bättre på, menade Anders Ferbe.

Transport har under våren gett ut boken ”Transport och klimathotet”. Den har redan fått viss uppmärksamhet och förbundet fick under seminariet beröm för att våga lyfta blicken och ta frågan.

– Det här är en överlevnadsfråga, även om den är abstrakt. Vi har tagit steget för att vi ska arbeta aktivt med de här frågorna tillsammans, säger Transports Lars Lindgren.

Den huvudsakliga diskussionen under seminariet handlade just om fackens roll och möjlighet att påverka i en så stor och komplex fråga. Och samtliga deltagare var överens om att det här är något som angår alla.

– Låt oss göra klimathotet till en vardagsfråga. Alla bevis på att något behöver göras finns, men det måste också finnas en politisk vilja, säger Christer Wälivaara, från LO/TCO.

Ingela Edlund, från LO, menade att det är politikerna som har makten och det största ansvaret för att det ska bli en förändring, även om hon tror att det är upp till alla att försöka påverka.

– De här frågorna kommer att bli stora framöver, oavsett om vi vill eller inte. Ju förr vi börjar agera desto bättre, säger Ingela Edlund.

Hon berättar de från LO:s håll jobbar dels med ett transportpolitiskt handelsprogram, dels ett åtgärdsprogram för arbetsplatserna.

– Det är viktigt att komma ihåg att vi ska jobba för full sysselsättning, men inte till varje pris. Det måste vara schysta arbetsvillkor för arbetstagarna, men också ekologiskt hållbart, säger hon.

Hon menar att det både handlar om saker som att påverka i bostadsbyggandet och infrastruktursatsningarna och att förändra små saker på arbetsplatserna.

– Det finns en enorm kunskap och potential bland de som är ut på golven, säger Edlund.

Anders Ferbe, förbundsordförande för industrifacket IF Metall, återkom till att det här är en fråga som behöver ses från ett större perspektiv än på enskild förbundsnivå.

– Inom IF Metall handlar det om att fokusera på hur man bryter råvarorna och hur man tillverka en produkt av dem. Men när järnmalmen i Kiruna ska bli stål måste den fraktas dit. Och hur får vi hela kedjan att bli klimatsmart?, säger han.

Han lovar att vi kommer att få höra mer från honom och från IF Metall i klimatfrågan.

Lars Lindgren påpekade att vi i dag utför massor av onödiga transporter, som att köra grillkol från Ukraina eller kattsand från Italien. Från Transports sida kan miljöproblematiken angripas genom att titta på sådana frågor. Det skulle kunna handla om lösningar som ökat beställaransvar, bättre utnyttjade lastfordon och mer transporter på järnväg när det är möjligt.

En avslutande fråga från publiken riktad till Lars Lindgren handlade om motsättningen i att Transportarbetareförbundet, vars medlemmar i stor utsträckning arbetar med vägtransporter, vill minska just vägtransporterna.

Svaret blev:

– Det här är en fråga för mänskligheten. Det finns massor av gröna jobb och om det blir några färre transportjobb får vi leva med. Huvudsaken är att vi lämnar efter oss en jord som vi kan leva på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.