Transport anmäler Bring till Arbetsmiljöverket
Transportjätten Bring bryter mot utstationeringslagen. Det hävdar Transport i en anmälan som riktas mot det slovakiska dotterbolaget Bring trucking. Åkeriet har ett 30-tal dragbilar, med utländska lågbetalda förare, placerade vid kombiterminalen i Jönköping.
– Chaufförerna ligger i månader och kör i Sverige och på Norge. Det är vårt åkeriprojekt Ordning & reda som kartlagt verksamheten. Det är angeläget att Arbetsmiljöverket prövar om det här är lagligt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
I anmälan som postas i dag, torsdag, påpekar Transport att Bring trucking är ett av Europas största transportföretag med omkring 300 bilar. I flera års tid har ett antal av dragbilarna stationerats vid kombiterminalen i Jönköping, som drivs av bolaget Bring linehaul.
Vid en skyddsrond kom det fram att de utländska förarna sover i bilarna månader i sträck. De disponerar också baracker som är uppställda inne på kombiterminalens område. Enligt uppgift är 90 procent av trafiken Ikeagods som körs från Sverige till Norge.
Transport hävdar att upplägget bryter mot EU:s regelverk. Förarna jobbar i Sverige långa perioder och ska enligt facket betraktas som utstationerad arbetskraft. Då gäller anmälningsplikt till Arbetsmiljöverket. Förtaget ska ha en representant i Sverige och förarna har rätt till svenska lönevillkor.
Tommy Jonsson, anställd i förbundets åkeriprojekt, har kontaktat Bring trucking i Slovakien och begärt att svenskt kollektivavtal ska tecknas. Åkeriet kontrade med att förarna inte är utstationerade – utan bara kör så kallat cabotage.
Det är ett EU-regelverk som säger att en utländsk lastbil som utför en internationell transport kan passa på att ta tre inrikeskörningar i landet där man lossat godset.
Tommy Jonsson säger:
– Bring hävdar att det är en internationell transport varje gång dragbilen kör in i Norge. Det är en orimlig tolkning, anser vi. Men nu får Arbetsmiljöverket titta på det här. De är tillsynsmyndighet.
– Brings trafik visar att EU-reglerna inte fungerar. Vi vill ställa de olika direktiven mot varandra. Jag skulle vilja att cabotagereglerna förtydligas, så att en internationell transport alltid måste börja i åkeriets hemland.