Transport anmäler lönedumpande åkerier
Åkeri. Skattemyndigheten, Arbetsmiljöverket och polisen. Transport anmäler utländska åkerier för olika brott till tre olika myndigheter. För andra gången skickar facket vidare sin utredning om slovakiska Bring Trucking.
– Vi lägger utredningen i knät på Arbetsmiljöverket, säger Transports Tommy Jonsson. Om myndigheten inte slår fast att företaget bryter mot utstationeringsdirektivet är det upp till politikerna i EU och Sverige att agera.
Direktivet slår fast att utländska företag som bedriver verksamhet i ett annat EU-land ska anmäla vilken personal de har i landet till ett utstationeringsregister. I Sverige sköts det av Arbetsmiljöverket.
Utstationerad arbetskraft ska ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Lönerna får inte understiga lägstalönerna i kollektivavtalen.
Tommy Jonsson har under flera år drivit Transports arbete som syftar till ordning och reda i åkeribranschen. Det är en metod för facket att agera mot fusk, illojal konkurrens och slavliknande villkor på de svenska vägarna.
– Om myndigheterna agerar nu kommer vi att gå vidare med många andra fall. De två företag som vi anmäler nu är bara en piss i Mississippi, säger han och tillägger:
– Vi behöver utländska chaufförer i Sverige. Men de ska ha schysta villkor, och utländska åkerier som kör här ska konkurrera på lika villkor som de svenska.
Transport har anmält Bring Trucking till Skattemyndigheten. Enligt fackets utredning har det slovakiska åkeriet uppåt 100 fordon i Sverige och bolaget bedriver sin verksamhet permanent här. Utan att betala skatt eller sociala avgifter.
– All sådan information är bra för oss, säger Pia Bergman, samordnare för Skatteverkets insatser mot grov ekonomisk brottslighet.
– Vi måste förstås belägga uppgifterna själva, men nu vet vi var vi kan hitta dem och vem vi ska fråga.
Hon bedömer att myndighetens granskning kommer att ta omkring ett år. Sedan kan ett eventuellt beslut om efterkrav på skatt och avgifter fattas.
Transport är också på gång att anmäla Bring Trucking till polisen. Då handlar det om att de 100 dragbilarna är registrerade i Slovakien men körs stadigt på de svenska vägarna. Polisen uppmanas att ta ställning till om åkeriet bryter mot lagen om trafikregister och om de ska betala vägskatt i Sverige.
Även Arbetsmiljöverket får ta del av Transports utredning om Bring Trucking, och dessutom uppgifter om det lettiska företaget Samskip.
Fackförbundet anmälde redan 2016 Bringåkeriet till Arbetsmiljöverket med uppgifter om att det kör kontinuerligt i Sverige med slovakiska chaufförer, som borde vara utstationerade och ha svenska löner och villkor. Då blev beskedet att ärendet var för svårt att utreda.
– Nu får de ännu mera underlag, säger Tommy Jonsson.
Vid det tidigare tillfället mejlade Bring Trucking till Transportarbetaren med beskedet att ”chaufförerna inte är utstationerade”. Företagets linje var att det följde lagar och regler, och den gången kom Arbetsmiljöverket inte till någon annan slutsats.