Transport återtar uppsägning av hamnarbetarnas avtal
Transport har tagit tillbaka uppsägningen av stuveriavtalet. Förbundet ville bryta uppgörelsen i förtid, på grund av oenighet om premiebetalningarna till den stiftelse som gör det möjligt för äldre hamnarbetare att gå i förtida pension. I dag enades parterna. Premien höjs och stuveriavtalet löper nu planenligt vidare till den 31 mars 2016.
I slutet av 1990-talet kom Transport och arbetsgivarna i Sveriges Hamnar överens om att inrätta en särskild fond som skulle göra det möjligt för äldre stuveriarbetare att lämna arbetslivet ett par år tidigare än normalt.
Bakgrunden var att hamnarbete är tungt och slitigt. Men också att medelåldern var relativt hög i yrkeskåren.
För att underlätta omstruktureringen i hamnarna inrättade parterna en stuveriskola, som skulle hjälpa till att få fram ny arbetskraft.
Man bildade också en gemensam kollektivavtalsstiftelse som fick namnet Portside.
Portside innebar ursprungligen att stuveribolagen betalade in en årlig premie på 1,5 procent av lönesumman till fonden. Hamnarbetare som fyllt 62 år, och som jobbat minst tio år i hamnarna, kunde sedan ansöka om avtalspension.
Kruxet var att stiftelsen bara stod för 50 procent av pensionen, den andra halvan skulle arbetsgivaren, stuveribolaget, betala. Reglerna gjorde att många stuverier sa nej när ansökningarna droppade in och resultatet blev att kapitalet växte på hög i Portside.
År 2010 ändrades reglerna. Premien halverades, till 0,75 procent av lönesumman. För 62-åringarna fortsatte 50/50-principen att gälla. Men det tillkom en möjlighet. Den som jobbar till 63 års ålder, och beviljas Portside, får hela pensionssumman – 100 procent – från stiftelsen. Arbetsgivaren slipper betala.
Effekten blev tydlig. Fler hamnarbetare och stuverier har använt sig av Portside-möjligheten. Det har i sin tur tärt på kapitalet.
I våras träffades parterna vid förhandlingsbordet. Transport begärde att premien skulle höjas igen, så att kapitalet tryggas. När Sveriges Hamnar sa nej valde facket till slut att säga upp hela kollektivavtalet ett år i förtid. Det vill säga till den 31 mars 2015.
Efter det har nya förhandlingar hållits om Portside. I dag, måndag, kom parterna överens. Peter Winsten är stuveriombudsman i Transport:
– Från den 1 januari 2015 höjer vi premien till 1,5 procent. Vi har också enats om hur stor konsolideringen ska vara i Portside. Det gör att vi förhoppningsvis slipper tjafs om avsättningen och när den behöver ändras.
– Vi har även tillsatt en arbetsgrupp som ska se över stadgarna. I och med överenskommelsen har vi återtagit vår uppsägning av kollektivavtalet.