Transport återtar uppsägning av hamnarbetarnas avtal

Transport har tagit tillbaka uppsägningen av stuveriavtalet. Förbundet ville bryta uppgörelsen i förtid, på grund av oenighet om premiebetalningarna till den stiftelse som gör det möjligt för äldre hamnarbetare att gå i förtida pension. I dag enades parterna. Premien höjs och stuveriavtalet löper nu planenligt vidare till den 31 mars 2016.

I slutet av 1990-talet kom Transport och arbetsgivarna i Sveriges Hamnar överens om att inrätta en särskild fond som skulle göra det möjligt för äldre stuveriarbetare att lämna arbetslivet ett par år tidigare än normalt.

Bakgrunden var att hamnarbete är tungt och slitigt. Men också att medelåldern var relativt hög i yrkeskåren.

För att underlätta omstruktureringen i hamnarna inrättade parterna en stuveriskola, som skulle hjälpa till att få fram ny arbetskraft.

Man bildade också en gemensam kollektivavtalsstiftelse som fick namnet Portside.

Portside innebar ursprungligen att stuveribolagen betalade in en årlig premie på 1,5 procent av lönesumman till fonden. Hamnarbetare som fyllt 62 år, och som jobbat minst tio år i hamnarna, kunde sedan ansöka om avtalspension.

Kruxet var att stiftelsen bara stod för 50 procent av pensionen, den andra halvan skulle arbetsgivaren, stuveribolaget, betala. Reglerna gjorde att många stuverier sa nej när ansökningarna droppade in och resultatet blev att kapitalet växte på hög i Portside.

År 2010 ändrades reglerna. Premien halverades, till 0,75 procent av lönesumman. För 62-åringarna fortsatte 50/50-principen att gälla. Men det tillkom en möjlighet. Den som jobbar till 63 års ålder, och beviljas Portside, får hela pensionssumman – 100 procent – från stiftelsen. Arbetsgivaren slipper betala.

Effekten blev tydlig. Fler hamnarbetare och stuverier har använt sig av Portside-möjligheten. Det har i sin tur tärt på kapitalet.

I våras träffades parterna vid förhandlingsbordet. Transport begärde att premien skulle höjas igen, så att kapitalet tryggas. När Sveriges Hamnar sa nej valde facket till slut att säga upp hela kollektivavtalet ett år i förtid. Det vill säga till den 31 mars 2015.

Efter det har nya förhandlingar hållits om Portside. I dag, måndag, kom parterna överens. Peter Winsten är stuveriombudsman i Transport:

– Från den 1 januari 2015 höjer vi premien till 1,5 procent. Vi har också enats om hur stor konsolideringen ska vara i Portside. Det gör att vi förhoppningsvis slipper tjafs om avsättningen och när den behöver ändras.

– Vi har även tillsatt en arbetsgrupp som ska se över stadgarna. I och med överenskommelsen har vi återtagit vår uppsägning av kollektivavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.