Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth informerar avtalsdelegationen om hur förhandlingarna förra veckan gått. I morgon fortsätter förhandlingarna.
Close
Avtal 2023

Transport avvisar industriavtalet

Avtal. I fredags kväll blev industriavtalet klart. Handels och Pappers har redan tecknat avtal som följer märket: 7,4 procent löneökning på två år. På det stora hela för lågt, enligt Transports hållning.

– Vårt krav på 5,5 procent ligger kvar. Det är satt för att motverka en fattigdomsspiral och samtidigt undvika en inflationsspiral, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Förhandlingarna mellan facket och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen för nytt transportavtal inleddes förra veckan. Parterna möts för fortsatta förhandlingar i morgon, tisdag, och på onsdag den 5 april.

Industriavtalet som slöts i fredags sätter det så kallade märket för övriga avtal hos de 13 förbunden inom LO-samordningen. Att Transport ställt sig utanför samordningen i årets avtalsrörelse är ingen nyhet. Märket är alltså inte normerande för Transports avtal på samma vis som för de övriga LO-förbunden.

Industriavtalet ger 4,1 procents löneökning första året och 3,3 procents löneökning år två.

Transport har, förutom kraftigare löneökning, bland annat önskat ett ettårigt avtal.

– Vi utesluter inte ett 2-årigt avtal, men industriavtalet som det ser ut nu är inte tillräckligt bra för oss, säger Tommy Wreeth.

Transports ordförande talade i lördags i Ekot om förbundets syn på industriavtalet:

– 4,1 procent år ett är hyfsat bra. 3,3 procent år två är för lågt. Industriavtalet är på det stora hela för lågt.

Fler avtal

Industriavtalet blev klart snabbare än många väntat och löneökningarna är större – närmare fackens krav än vad vanligt är.

Redan på söndagen tecknade Handelsanställdas förbund och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel nya kollektivavtal för anställda inom detaljhandel, lager och e-handel som gäller från den 1 april.

Även Pappers och Industriarbetsgivarna enades om nytt avtal.

Samtliga kollektivavtal följer märkets 7,4 procent.

– Det här visar på ett stort mått av ansvarstagande från både fack och arbetsgivare. Det är positivt att märket, som etablerades inom industrin, också accepteras på arbetsmarknaden, säger Mattias Dahl, Svenskt Näringslivs vice vd, till tidningen Näringslivet.

Mattias Dahl kommenterade också att Transport hållning med att den behöver förklaras närmare, och ställde den retoriska frågan om varför just transportarbetare ska ha mer i löneökning än alla andra.

Handels förbundsordförande Linda Palmetzhofer talade i SVT:s Aktuellt om förutsättningarna för att det nya avtalet redan nästa år kan betyda reallöneökningar, förutsatt att inflationen dämpas.

Hon var också nöjd med stärkt skydd mot hyvling, minskning av tjänstgöringsgrad och särskild låglönesatsning. Och över 2 000 kronor mer i månaden för anställda i butiker, lager och e-handel på två år:

– Det är de högsta löneökningarna vi fått igenom någonsin.

Svenska Transportarbetareförbundet ska nu fortsätta sina förhandlingar med Transportföretagen. Förra veckan stod parterna långt ifrån varandra. Denna vecka avgörs om facket behöver ta till konfliktvapen för att nå sina krav.

– Märket kan vara ett golv för oss, men inget tak, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nermin Hadzimuratovi:
    5 april, 2023

    Med tanke på att det är brist på Chaufförer idag i Sverige behöver vi högre löner och bättre arbetsvillkor,, varenda dag riskerar vi våra liv på dåliga vägar..

  2. Juan Popa:
    4 april, 2023

    Om man väljer 2 år då ska det fan va 11 procent punkt slut.

  3. Terry:
    3 april, 2023

    5,5 procent för 12 månader är riktig bra. Gäller vi håller det eller strejkar. Lägst i Europa för chaufförslöner. Så här kan vi inte har det i Sverige 2023. Klara vi inte av medlemsuppdrag så kommer många att lämna facken. Ingen skillnad för de som är med i Transport och icke. Kämpa till mål, vik inte ner er. Tillsamman är vi starka.

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.