Transport avvisar industriavtalet
Avtal. I fredags kväll blev industriavtalet klart. Handels och Pappers har redan tecknat avtal som följer märket: 7,4 procent löneökning på två år. På det stora hela för lågt, enligt Transports hållning.
– Vårt krav på 5,5 procent ligger kvar. Det är satt för att motverka en fattigdomsspiral och samtidigt undvika en inflationsspiral, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Förhandlingarna mellan facket och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen för nytt transportavtal inleddes förra veckan. Parterna möts för fortsatta förhandlingar i morgon, tisdag, och på onsdag den 5 april.
Industriavtalet som slöts i fredags sätter det så kallade märket för övriga avtal hos de 13 förbunden inom LO-samordningen. Att Transport ställt sig utanför samordningen i årets avtalsrörelse är ingen nyhet. Märket är alltså inte normerande för Transports avtal på samma vis som för de övriga LO-förbunden.
Industriavtalet ger 4,1 procents löneökning första året och 3,3 procents löneökning år två.
Transport har, förutom kraftigare löneökning, bland annat önskat ett ettårigt avtal.
– Vi utesluter inte ett 2-årigt avtal, men industriavtalet som det ser ut nu är inte tillräckligt bra för oss, säger Tommy Wreeth.
Transports ordförande talade i lördags i Ekot om förbundets syn på industriavtalet:
– 4,1 procent år ett är hyfsat bra. 3,3 procent år två är för lågt. Industriavtalet är på det stora hela för lågt.
Fler avtal
Industriavtalet blev klart snabbare än många väntat och löneökningarna är större – närmare fackens krav än vad vanligt är.
Redan på söndagen tecknade Handelsanställdas förbund och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel nya kollektivavtal för anställda inom detaljhandel, lager och e-handel som gäller från den 1 april.
Även Pappers och Industriarbetsgivarna enades om nytt avtal.
Samtliga kollektivavtal följer märkets 7,4 procent.
– Det här visar på ett stort mått av ansvarstagande från både fack och arbetsgivare. Det är positivt att märket, som etablerades inom industrin, också accepteras på arbetsmarknaden, säger Mattias Dahl, Svenskt Näringslivs vice vd, till tidningen Näringslivet.
Mattias Dahl kommenterade också att Transport hållning med att den behöver förklaras närmare, och ställde den retoriska frågan om varför just transportarbetare ska ha mer i löneökning än alla andra.
Handels förbundsordförande Linda Palmetzhofer talade i SVT:s Aktuellt om förutsättningarna för att det nya avtalet redan nästa år kan betyda reallöneökningar, förutsatt att inflationen dämpas.
Hon var också nöjd med stärkt skydd mot hyvling, minskning av tjänstgöringsgrad och särskild låglönesatsning. Och över 2 000 kronor mer i månaden för anställda i butiker, lager och e-handel på två år:
– Det är de högsta löneökningarna vi fått igenom någonsin.
Svenska Transportarbetareförbundet ska nu fortsätta sina förhandlingar med Transportföretagen. Förra veckan stod parterna långt ifrån varandra. Denna vecka avgörs om facket behöver ta till konfliktvapen för att nå sina krav.
– Märket kan vara ett golv för oss, men inget tak, säger Tommy Wreeth.