Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth informerar avtalsdelegationen om hur förhandlingarna förra veckan gått. I morgon fortsätter förhandlingarna.
Close
Avtal 2023

Transport avvisar industriavtalet

Avtal. I fredags kväll blev industriavtalet klart. Handels och Pappers har redan tecknat avtal som följer märket: 7,4 procent löneökning på två år. På det stora hela för lågt, enligt Transports hållning.

– Vårt krav på 5,5 procent ligger kvar. Det är satt för att motverka en fattigdomsspiral och samtidigt undvika en inflationsspiral, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Förhandlingarna mellan facket och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen för nytt transportavtal inleddes förra veckan. Parterna möts för fortsatta förhandlingar i morgon, tisdag, och på onsdag den 5 april.

Industriavtalet som slöts i fredags sätter det så kallade märket för övriga avtal hos de 13 förbunden inom LO-samordningen. Att Transport ställt sig utanför samordningen i årets avtalsrörelse är ingen nyhet. Märket är alltså inte normerande för Transports avtal på samma vis som för de övriga LO-förbunden.

Industriavtalet ger 4,1 procents löneökning första året och 3,3 procents löneökning år två.

Transport har, förutom kraftigare löneökning, bland annat önskat ett ettårigt avtal.

– Vi utesluter inte ett 2-årigt avtal, men industriavtalet som det ser ut nu är inte tillräckligt bra för oss, säger Tommy Wreeth.

Transports ordförande talade i lördags i Ekot om förbundets syn på industriavtalet:

– 4,1 procent år ett är hyfsat bra. 3,3 procent år två är för lågt. Industriavtalet är på det stora hela för lågt.

Fler avtal

Industriavtalet blev klart snabbare än många väntat och löneökningarna är större – närmare fackens krav än vad vanligt är.

Redan på söndagen tecknade Handelsanställdas förbund och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel nya kollektivavtal för anställda inom detaljhandel, lager och e-handel som gäller från den 1 april.

Även Pappers och Industriarbetsgivarna enades om nytt avtal.

Samtliga kollektivavtal följer märkets 7,4 procent.

– Det här visar på ett stort mått av ansvarstagande från både fack och arbetsgivare. Det är positivt att märket, som etablerades inom industrin, också accepteras på arbetsmarknaden, säger Mattias Dahl, Svenskt Näringslivs vice vd, till tidningen Näringslivet.

Mattias Dahl kommenterade också att Transport hållning med att den behöver förklaras närmare, och ställde den retoriska frågan om varför just transportarbetare ska ha mer i löneökning än alla andra.

Handels förbundsordförande Linda Palmetzhofer talade i SVT:s Aktuellt om förutsättningarna för att det nya avtalet redan nästa år kan betyda reallöneökningar, förutsatt att inflationen dämpas.

Hon var också nöjd med stärkt skydd mot hyvling, minskning av tjänstgöringsgrad och särskild låglönesatsning. Och över 2 000 kronor mer i månaden för anställda i butiker, lager och e-handel på två år:

– Det är de högsta löneökningarna vi fått igenom någonsin.

Svenska Transportarbetareförbundet ska nu fortsätta sina förhandlingar med Transportföretagen. Förra veckan stod parterna långt ifrån varandra. Denna vecka avgörs om facket behöver ta till konfliktvapen för att nå sina krav.

– Märket kan vara ett golv för oss, men inget tak, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nermin Hadzimuratovi:
    5 april, 2023

    Med tanke på att det är brist på Chaufförer idag i Sverige behöver vi högre löner och bättre arbetsvillkor,, varenda dag riskerar vi våra liv på dåliga vägar..

  2. Juan Popa:
    4 april, 2023

    Om man väljer 2 år då ska det fan va 11 procent punkt slut.

  3. Terry:
    3 april, 2023

    5,5 procent för 12 månader är riktig bra. Gäller vi håller det eller strejkar. Lägst i Europa för chaufförslöner. Så här kan vi inte har det i Sverige 2023. Klara vi inte av medlemsuppdrag så kommer många att lämna facken. Ingen skillnad för de som är med i Transport och icke. Kämpa till mål, vik inte ner er. Tillsamman är vi starka.

Lästips:

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.