Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

– Det är i princip samma avtal som man sagt nej till tidigare. Vi har reserverat oss då vi inte tycker att det är bra för Transports medlemmar eller den stora massan i LO-kollektivet. Avtalet ger bort en massa trygghet i anställningen för ett diffust stöd om man blir av med jobbet, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Vid en gemensam presskonferens på onsdagen presenterade LO och Svenskt Näringsliv uppgörelsen.

LO har under hösten förhandlat med arbetsgivarparten om bättre stöd för arbetare som blir uppsagda på grund av arbetsbrist.

Foto: Fredrik Sandin Carlson
Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO:s ordförande Susanna Gideonsson framhöll det glädjande i att centralorganisationens styrelse ”med mycket stor majoritet” sagt ja till en överenskommelse:

– Min förhoppning är nu att den svenska modellen, med starka parter, ska fortsätta att leverera. Det är flera saker som avgjort att vi gått med i en uppgörelse som part i huvudavtalet. Rent politiskt kan vi inte sitta och se på utan att LO är med och påverkar.

Samtidigt framhöll Gideonsson att varje enskilt förbund äger frågan:

– Det ser olika ut i olika branscher och det finns det en förståelse för inom LO.

LO:s ordförande underströk att det slutgiltiga beslutet om att ingå i LAS-uppgörelsen tas av LO:s representantskap, som hålls nästa vecka. På presskonferensen sa hon också att hon hade förhoppningar om att ytterligare förbund skulle säga ja inom en mycket snar framtid. Men inte alla – liksom Svenskt Näringslivs vice vd, Mattias Dahl, tog Susanna Gideonsson upp att det finns förbund som inte skrivit på liknande avtal tidigare; Byggnads skrev inte på Saltsjöbadsavtalet 1938.

När LO-styrelsen röstade om att hoppa på LAS-överenskommelsen var det Transport, Byggnads och två till, som förmodas gå ut med det under dagen. Tommy Wreeth tror att ytterligare ett antal förbund senare kan välja att stå utanför överenskommelsen och han ser ingen anledning för Transport att skriva på.

– Vi är eniga i förbundsstyrelsen och ingenting talar för att vi kommer att skriva på inom överskådlig framtid. Men regler och förutsättningar kan ändras,  så man ska aldrig säga aldrig.

Lång väg

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson beskriver vägen mot en uppgörelse som ”en stökig resa”. Också han framhöll att förbunden har ”olika verklighet”.

Förra hösten avvisade en enig styrelse i LO det första förslaget till uppgörelse om LAS. Men till skillnad från övriga tolv förbund hoppade Kommunal och IF Metall bara någon månad senare på uppgörelsen mellan tjänstemännens centralorganisation, PTK, och Svenskt Näringsliv. Något som väckte starkt kritik, inte minst från Transports sida.

– Undantagen i turordningen blir en katastrof på små arbetsplatser. Vi är ett entreprenadförbund med små risker för arbetsbrist och vill ha skydd i anställningen. Möjligheten att ogiltigförklara uppsägningar försvåras och villkoren för den anställda blir betydligt försämrade under tvisten . Nu riskerar vi att få se fler godtyckliga uppsägningar än någonsin, säger Tommy Wreeth.

Att en majoritet inom LO:s styrelse nu svängt förklaras med flera saker:

Förbättringar när det gäller villkor för visstidsanställda, liksom minskade möjligheter för hyvling – att skära ned anställningsgrad – och stärkt omställningsstöd. Men också sammantaget att det ger LO större inflytande, politiskt. Men det är inte huvudorsaken, enligt Susanna Gideonsson.

– Nej, det handlar främst om förbättringar i avtalet.

Tommy Wreeth säger att splittringen mellan förbunden ökar efter gårdagens beslut.

– Jag är orolig för LO:s framtid. När Kommunal och IF Metall stampar då hoppar LO-ledningen. Processen har hela tiden styrts av de två förbunden som redan gått med. Det är oroande att de två stora förbunden styr i så stor utsträckning. Jag ser stora problem i framtida LO-samordning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tony Ljung:
    2 oktober, 2022

    Hej jag tror att dom kommer att förandla oftare om Las i framtiden då kommer vi arbatare förlora mera hela tiden och bli svagare . Att företaget inte kan avsluta en anställning på grund av dåliga anställda efter dom har jobbat i några år är konstigt, dom har säkert jobbat på visstid eller som timanställd en längre tid så då har företaget haft tid att se hur arbetstagaren är bra eller ej då borde det inte vara den anställdes fel utan företagets att inte ha koll på detta och sen tycka att dom sitter med dåliga arbetare är absurt.

  2. Conny Jakobsson:
    1 december, 2021

    Jag är 67 år och pensionär och började jobba direkt efter åtta års grundskola och gick med i Facket dag två! När jag hör att Facket viker ner sig för att underlätta för ett borgerligt samarbete blev jag så förbannad så jag ifråga satte mitt fackliga medlemskap! Men sedan hör jag att Transport avvisar LAS- uppgörelsen i LO! Fan vad stolt och glad jag blev att jag faktiskt fortfarande kan säga att det här är mitt fackförbund! Tack ska ni ha för att ni kämpar!

  3. Peter Jansson:
    12 november, 2021

    Det kommer succesivt bli allt sämre anställningsskydd för de som är anställda det är min framtistro.Jag kan se på LAS från båda sidorna då jag har varit egenföretagare och skulle aldrig komma på tanken att anställa någon och sedan behöva vara "låst" till den personen tills den personen går i pension.Som anställd vill jag inte riskera att bli uppsagd från ett arbete som jag trivs med.Tyvärr så kommer dessa två intressen aldrig att bli nöjda då de står i motsats till varandra.Som företagare vill jag bestämma vem som arbetar i mitt företag och om jag vill byta ut personen ifråga eller ej.Som anställd vill jag vara den som bestämmer hur länge jag vill arbeta hos en arbetsgivare.Givetvis skall alla anställda ha anställningstrygghet, men även företagen behöver kunna anpassa sig och säga upp personal snabbt och enkelt.Det är ett moment 22 där ingen kommer att hitta den optimala lösningen utan det gäller att hela tiden försöka hitta nya kompromisser som kan gynna bägge parter.Man måste se till den andra partnern och inte vara egoistisk oavsett om man är arbetsgivare eller anställd.Det finns lösningar på det mesta, en del lösningar blir mindre bra och en del lösningar blir lite bättre.

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.