Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Oleg Grygoriuk, ordförande i ukrainska sjöfolks- och hamnfacket.
Oleg Grygoriuk, ordförande i ukrainska sjöfolks- och hamnfacket.

– Jag är stolt över det vi har gjort och vi upplever att blockaden har haft effekt – till skillnad från EU:s sanktioner, som vi betraktar som helt urvattnade, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Han befinner sig just nu på Europeiska Transportarbetarefederationens (ETF:s) kongress i Budapest, tillsammans med en delegation från Svenska Transportarbetareförbundet och drygt 500 andra delegater från övriga Europa. På plats var också Oleg Grygoriuk, ordförande för ukrainska hamn- och sjöfolksfacket MTWTU, vars hjälp till människor på flykt Transportarbetaren tidigare skrivit om.

Att Transports blockad, till stöd för Ukraina, har påverkat fartygstransporterna bygger på statistik från förbundets ITF-inspektörer som har följt anlöpen till svenska hamnar.

Transport lade varslet om blockad redan i slutet av mars, till stöd för Ukraina i det ryska angreppskriget.

Normalt sett skulle omkring 280 ryska fartyg ha anlöpt till svenska hamnar fram till slutet av april. EU:s sanktioner undantog cirka hälften av fartygen från bojkott eftersom de seglar under bekvämlighetsflagg. Av de cirka 140 fartyg som inte omfattas av EU:s blockad anlöper 4–5 fartyg per vecka svenska hamnar. Om enbart EU:s blockad hade gällt hade samtliga omfattats av EU:s undantag.

– Antalet ryska fartyg i EU har minskat rejält och mer eller mindre upphört i svenska hamnar. Det talar för att vår blockad har nått sitt syfte, säger Tommy Wreeth.

Följer utvecklingen

Hamnarbetarförbundet (HF), som också organiserar stuveriarbetare, varslade om ny blockad – förbundets andra – mot ryska fartyg samma vecka som den tidigare avslutades i förtid, i mitten av maj.

HF:s förra blockad inleddes den 28 mars. Arbetsgivarparten, Sveriges Hamnar, tog frågan om blockaden stred mot fredsplikten till Arbetsdomstolen. Där kom parterna överens den 6 maj. Det varsel som nu är lagt innebär att från och med den 27 maj kommer stuveriarbetare anslutna till Hamnarbetarförbundet åter att upphöra med hantering av ryskt gods.

Enligt Tommy Wreeth är turerna kring det andra hamnfackets blockad inget som hittills – den sista hela veckan i maj – påverkat Transports konfliktåtgärder.

– Vår bedömning är att vår blockad lagts korrekt. Vi har hittills inte fått några invändningar från Sveriges Hamnar, säger han.

HF:s blockad har varit mer omfattande än Transports, bland annat när det gäller hantering av gods. Redan i samband med att HF:s första varsel lades, kort efter det ryska anfallet mot Ukraina, begärde Sveriges Hamnar ett förtydligande. Då det nya blockadvarslet är påfallande likt det första kan det också denna gång sluta i Arbetsdomstolen, men det är fortfarande oklart.

– Vi kommer givetvis att bevaka dels vad som händer med HF:s nya varsel och hur Sveriges Hamnar agerar, och dels om det är så att ryska fartyg börjar återvända till svenska hamnar framöver, säger Tommy Wreeth.

Till domstol igen

Sveriges Hamnar har invändningar mot Hamnarbetarförbundets nya varsel om blockad. Hamnarbetarförbundet anser att de under de senaste månaderna med orätt blivit attackerade av Sveriges Hamnar.

På tisdagen lämnade Svenska Hamnarbetarförbundet  in en stämningsansökan mot arbetsgivarorganisationen till Arbetsdomstolen. HF vill att rätten fastställer att den nya blockaden mot ryska fartyg som man varslat om ska ses som förenlig med den svenska lagen om fredsplikt.

Om ingen uppgörelse nås inleder HF sin andra blockad av ryska fartyg och hantering av ryskt gods i svenska hamnar nu på fredag, den 27 maj.

Stöd till Ukraina

Från fackliga kamrater i Ukraina fick Svenska Transportarbetareförbundet tackhälsningar efter att varslet lagts, innan blockaden trädde i kraft måndagen den 1 maj. Stödet till fackliga kamrater, och det krigsdrabbade folket, är också centralt i den Europeiska Transportarbetarefederationens, (ETF:s),  pågående kongress i Budapest.

Temat är ”Destination: Schysta transporter, alla ombord.”

Att kongressen hålls i Ungern motiverar ETF med att det är ett sätt att visa stöd och uttrycka solidaritet med de ungerska fackföreningarna, vars ställning har försvagats under Victor Orbans högerpopulistiska styre.

Den delegation från Transport som är på plats i Budapest har bland andra träffat ordförande för det ukrainska hamn- och sjöfolksförbundet MTWTU (Maritime and Transport Workers Union), Oleg Grygoriuk.

Transportarbetaren publicerar en intervju med Oleg Grygoriuk i kommande nummer av tidningen, som kommer ut i juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Elektrikerna varslar mot Tesla i Trelleborgs hamn

Konflikt. Svenska Elektrikerförbundet varslar om att stoppa allt arbete vid Teslas verksamhet i Trelleborgs hamn.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.