Transport blockerar fraktfartyg i Sundsvalls hamn
(NY VERSION) I går förmiddag trädde Transports varsel om blockad i kraft mot ett fraktfartyg i Sundsvalls hamn. Nu ligger fartyget still i hamn. Varken lastning eller lossning sker i en sympatiåtgärd från hamnarbetarna för att förmå rederiet att teckna kollektivavtal för besättningen.
Enligt Transport har fartyget, ”Cengiz Amca”, turkiska ägare och turkisk besättning, men är däremot flaggat i Liberia. Kollektivavtal saknas för de anställda sjömännen.
– Vi har varit ombord och erbjudit ledningen att teckna Internationella Transportarbetarefederationens standardavtal, men det var de inte intresserade av. Inte än. Vi har lite olika kulturer och de har inte förstått det svenska systemet, förklarar Göran Nilsson.
Han är ITF-inspektör och koordinator för de två svenska inspektörer som jobbar inom Internationella Transportarbetarefederationens globala kampanj mot bekvämlighetsflaggade fartyg. Den så kallade kallad FOC-kampanjen.
Ungefär hälften av lasten med marmorkross hann lossas innan Transports blockad mot nyanställning och vägran att utföra lastning och lossning trädde i kraft klockan 11.00 i går, tisdag. Nu är arbetet nedlagt på ”Cengiz Amca”, som har sin hemmahamn i Monrovia i västafrikanska Liberia och väntan råder.
Medlingsinstitutet har utsett Carl Rydeman till medlare i konflikten mellan rederi och fack. När Transportarbetaren når honom på onsdagsförmiddagen har han inte hunnit med mer än ett samtal med ITF-inspektören Fredrik Brådd på svenska Transport.
– Nu pågår funderingar inom rederiet ifall man ska teckna ett kollektivavtal. Jag har inte haft kontakt med företaget än, men det ska finnas en engelsktalande kapten ombord, säger Carl Rydeman.
Han beskriver de ”snabbare ryck” som sker i den här typen av konflikter, att jämföra med andra varsel som läggs med längre förberedelsetid för både medlare, arbetsgivare och fack.
Transports Göran Nilsson vill inte sia om utgången, men han säger:
– Låt oss vänta någon dag eller två, sedan brukar rederierna teckna kollektivavtal. Just nu gör vi inget annat än behåller vår blockad tills vi kommit fram till en överenskommelse som vi är nöjda med.
Konflikter inom FOC-kampanjen brukar inträffa någon gång per år, men har blivit färre och färre, förklarar Göran Nilsson.
– Det är bra. Det betyder att villkoren har blivit bättre för sjömännen ombord.
Risken för att fartyget helt sonika ska lämna hamnen med halvtömd last, betraktar Nilsson som liten.
– Det är klart, de kan ju dra, men det har inte skett på väldigt många år. Någon väntar på att få lasten av marmorkross som används vid framställning av papper. Vi brukar nå framgång, tack vare hamn- och stuveriarbetarna som ställer upp med sympatiåtgärder för att hjälpa sjömännen.
ITF-inspektören Fredrik Brådd berättar att Transport gick ombord på lastfartyget redan i måndags och trodde att frågan skulle lösas snabbt, utan konflikt.
– Men på tisdagen insåg vi att rederiet inte var intresserat av att teckna avtal och då la vi varslet om blockad. Nu väntar vi bara på att rederiet ska återkomma till oss.
– Förhoppningsvis går det fort. Transport och stuveriarbetarna vill bara att besättningen ombord ska få rimlig lön och trygghet, säger Fredrik Brådd.