Transport blockerar fraktfartyg i Sundsvalls hamn

(NY VERSION) I går förmiddag trädde Transports varsel om blockad i kraft mot ett fraktfartyg i Sundsvalls hamn. Nu ligger fartyget still i hamn. Varken lastning eller lossning sker i en sympatiåtgärd från hamnarbetarna för att förmå rederiet att teckna kollektivavtal för besättningen.

Enligt Transport har fartyget, ”Cengiz Amca”, turkiska ägare och turkisk besättning, men är däremot flaggat i Liberia. Kollektivavtal saknas för de anställda sjömännen.

– Vi har varit ombord och erbjudit ledningen att teckna Internationella Transportarbetarefederationens standardavtal, men det var de inte intresserade av. Inte än. Vi har lite olika kulturer och de har inte förstått det svenska systemet, förklarar Göran Nilsson.

Han är ITF-inspektör och koordinator för de två svenska inspektörer som jobbar inom Internationella Transportarbetarefederationens globala kampanj mot bekvämlighetsflaggade fartyg. Den så kallade kallad FOC-kampanjen.

Ungefär hälften av lasten med marmorkross hann lossas innan Transports blockad mot nyanställning och vägran att utföra lastning och lossning trädde i kraft klockan 11.00 i går, tisdag. Nu är arbetet nedlagt på ”Cengiz Amca”, som har sin hemmahamn i Monrovia i västafrikanska Liberia och väntan råder.

Medlingsinstitutet har utsett Carl Rydeman till medlare i konflikten mellan rederi och fack. När Transportarbetaren når honom på onsdagsförmiddagen har han inte hunnit med mer än ett samtal med ITF-inspektören Fredrik Brådd på svenska Transport.

– Nu pågår funderingar inom rederiet ifall man ska teckna ett kollektivavtal. Jag har inte haft kontakt med företaget än, men det ska finnas en engelsktalande kapten ombord, säger Carl Rydeman.

Han beskriver de ”snabbare ryck” som sker i den här typen av konflikter, att jämföra med andra varsel som läggs med längre förberedelsetid för både medlare, arbetsgivare och fack.

Transports Göran Nilsson vill inte sia om utgången, men han säger:

– Låt oss vänta någon dag eller två, sedan brukar rederierna teckna kollektivavtal. Just nu gör vi inget annat än behåller vår blockad tills vi kommit fram till en överenskommelse som vi är nöjda med.

Konflikter inom FOC-kampanjen brukar inträffa någon gång per år, men har blivit färre och färre, förklarar Göran Nilsson.

– Det är bra. Det betyder att villkoren har blivit bättre för sjömännen ombord.

Risken för att fartyget helt sonika ska lämna hamnen med halvtömd last, betraktar Nilsson som liten.

– Det är klart, de kan ju dra, men det har inte skett på väldigt många år. Någon väntar på att få lasten av marmorkross som används vid framställning av papper. Vi brukar nå framgång, tack vare hamn- och stuveriarbetarna som ställer upp med sympatiåtgärder för att hjälpa sjömännen.

ITF-inspektören Fredrik Brådd berättar att Transport gick ombord på lastfartyget redan i måndags och trodde att frågan skulle lösas snabbt, utan konflikt.

– Men på tisdagen insåg vi att rederiet inte var intresserat av att teckna avtal och då la vi varslet om blockad. Nu väntar vi bara på att rederiet ska återkomma till oss.

– Förhoppningsvis går det fort. Transport och stuveriarbetarna vill bara att besättningen ombord ska få rimlig lön och trygghet, säger Fredrik Brådd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.