1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Mot framtiden. Transport har lämnat sitt remissvar till Trafikverkets planeringsunderlag för transportsystem 2026 – 2037. (GENREBILD)
Close

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Trafikverkets underlag har varit ute på remissrunda. Svenska Transportarbetareförbundet är en av remissinstanserna som svarat, liksom flera hundra andra instanser; kommuner, regioner, arbetsmarknadsorganisationer och intresseorganisationer bland annat.

Trafikverket lämnade i januari sitt underlag för inriktning på långsiktig planering av landets transportinfrastruktur, ett uppdrag det statliga verket fått från regeringen.

Effektivare koll på kostnader, klimatanpassning och underhåll framför nyinvesteringar. Det är några av riktlinjerna för åren 2026–2037 som bland annat Transport under våren haft chans att yttra sig över.

Transport framhåller sammanfattningsvis att vissa delar av planen är bra, men att det finns vissa brister i slutsatserna och förslagen på åtgärder. Liksom i tidigare remissvar påpekar förbundet att tillståndet på svensk väg och järnväg är kraftigt eftersatt.

I dagsläget finns inget utrymme för nya investeringar över huvud taget. Men det krävs för utvecklingen av infrastrukturen, slår Transport fast i sitt svar: För ett levande Sverige behöver investeringar som kan bidra till stora samhällsekonomiska vinster.

Transportarbetareförbundet efterfrågar satsningar runt om i landet ”där det verkligen behövs”. Och det ska bekostas med offentliga medel – Transport ställer sig kritiskt till frågan om alternativ finansiering av svensk infrastruktur. ”Privata intressen ska inte vara med och besluta om det som ägs gemensamt av oss” heter det i remissyttrandet.

Transport vill att regeringen i stället omprioriterar och ger mer anslag till Trafikverket.

Ytterligare några av de synpunkter som Transport lyfter rör:

  • Prognosen för ökad trafik med nära 25 procent fram till 2040. Djupt problematisk – inte för att prognosen är fel utan att den tas med sådan lätthet. Den bör i stället tas som ett varningstecken och går emot klimatmålets minskning av utsläppen med 70 procent under en tjugoårsperiod.
  • Bra att Trafikverket nämner elektrifieringen av transportsystemet som den långsiktigt viktigaste inriktningen för att minska växthusgasutsläppen till 0. Men elektrifieringen av fordon kommer inte att vara tillräcklig utan det krävs en utbyggnad av elnät och laddningsstationer, en utveckling där industrin också tar ansvar.
  • Förbundet är fortsatt negativt till längre och tyngre lastbilar och att öppna upp vägnät där det finns parallella järnvägar eller möjligheter till sjötranporter. (Trafikverket föreslår att öppna upp ännu större del av vägnätet för fordon upp till 74 ton så att upp mot 80 procent av det strategiska vägnätet ska vara öppet fram till år 2029.).
  • Ordning och reda ska inkluderas i planen! Trafikverket som upphandlande myndighet måste värna arbetsmarknaden mot fusk, social dumpning och illojal konkurrens – i dag vanligt inom transportsektorn.
  • Kompetensförsörjningen i transportbranschen måste synliggöras, och det är viktigt att Trafikverket nämner brister i rapporten. Det är dags att göra något åt bristen på utbildningsplatser.

Trafikverkets inriktningsunderlag bygger på regeringens och EU:s mål, beslutade strategier och bedömning av bland annat ekonomi och teknisk utveckling.

Transports remissyttrande är undertecknat av förbundsordförande Tommy Wreeth och utredaren Sirin Celik som föredragande.

Regeringen gav uppdraget till Trafikverket i juni förra året. Inriktningsplaneringen är ett första steg för att ge regeringen ett underlag till  infrastrukturproposition.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.