1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Mot framtiden. Transport har lämnat sitt remissvar till Trafikverkets planeringsunderlag för transportsystem 2026 – 2037. (GENREBILD)
Close

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Trafikverkets underlag har varit ute på remissrunda. Svenska Transportarbetareförbundet är en av remissinstanserna som svarat, liksom flera hundra andra instanser; kommuner, regioner, arbetsmarknadsorganisationer och intresseorganisationer bland annat.

Trafikverket lämnade i januari sitt underlag för inriktning på långsiktig planering av landets transportinfrastruktur, ett uppdrag det statliga verket fått från regeringen.

Effektivare koll på kostnader, klimatanpassning och underhåll framför nyinvesteringar. Det är några av riktlinjerna för åren 2026–2037 som bland annat Transport under våren haft chans att yttra sig över.

Transport framhåller sammanfattningsvis att vissa delar av planen är bra, men att det finns vissa brister i slutsatserna och förslagen på åtgärder. Liksom i tidigare remissvar påpekar förbundet att tillståndet på svensk väg och järnväg är kraftigt eftersatt.

I dagsläget finns inget utrymme för nya investeringar över huvud taget. Men det krävs för utvecklingen av infrastrukturen, slår Transport fast i sitt svar: För ett levande Sverige behöver investeringar som kan bidra till stora samhällsekonomiska vinster.

Transportarbetareförbundet efterfrågar satsningar runt om i landet ”där det verkligen behövs”. Och det ska bekostas med offentliga medel – Transport ställer sig kritiskt till frågan om alternativ finansiering av svensk infrastruktur. ”Privata intressen ska inte vara med och besluta om det som ägs gemensamt av oss” heter det i remissyttrandet.

Transport vill att regeringen i stället omprioriterar och ger mer anslag till Trafikverket.

Ytterligare några av de synpunkter som Transport lyfter rör:

  • Prognosen för ökad trafik med nära 25 procent fram till 2040. Djupt problematisk – inte för att prognosen är fel utan att den tas med sådan lätthet. Den bör i stället tas som ett varningstecken och går emot klimatmålets minskning av utsläppen med 70 procent under en tjugoårsperiod.
  • Bra att Trafikverket nämner elektrifieringen av transportsystemet som den långsiktigt viktigaste inriktningen för att minska växthusgasutsläppen till 0. Men elektrifieringen av fordon kommer inte att vara tillräcklig utan det krävs en utbyggnad av elnät och laddningsstationer, en utveckling där industrin också tar ansvar.
  • Förbundet är fortsatt negativt till längre och tyngre lastbilar och att öppna upp vägnät där det finns parallella järnvägar eller möjligheter till sjötranporter. (Trafikverket föreslår att öppna upp ännu större del av vägnätet för fordon upp till 74 ton så att upp mot 80 procent av det strategiska vägnätet ska vara öppet fram till år 2029.).
  • Ordning och reda ska inkluderas i planen! Trafikverket som upphandlande myndighet måste värna arbetsmarknaden mot fusk, social dumpning och illojal konkurrens – i dag vanligt inom transportsektorn.
  • Kompetensförsörjningen i transportbranschen måste synliggöras, och det är viktigt att Trafikverket nämner brister i rapporten. Det är dags att göra något åt bristen på utbildningsplatser.

Trafikverkets inriktningsunderlag bygger på regeringens och EU:s mål, beslutade strategier och bedömning av bland annat ekonomi och teknisk utveckling.

Transports remissyttrande är undertecknat av förbundsordförande Tommy Wreeth och utredaren Sirin Celik som föredragande.

Regeringen gav uppdraget till Trafikverket i juni förra året. Inriktningsplaneringen är ett första steg för att ge regeringen ett underlag till  infrastrukturproposition.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Transport ska organisera kabinpersonal – taxitelefonister till Unionen

Facket. Transport och Unionen är överens. Kabinpersonal ska organiseras av Transport och taxitelefonister av Unionen. Dessutom ska arbetsledare inom bevakning räknas som tjänstemän.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.