Transport: Bring måste utredas även om det är svårt
Arbetsmiljöverket måste gå på djupet i granskningen av slovakiska Bring truckings verksamhet i Jönköping. Transports ordförande Lars Lindgren är starkt kritisk till verkets ovilja att utreda om det är utstationering eller inte.
– Arbetsmiljöverket har regeringens uppdrag att administrera utstationeringsregistret och ansvara för tillsynen av det. Då måste man tillsätta resurser för att kunna undersöka hur reglerna följs, säger Lars Lindgren.
– Transporter är en mobil verksamhet. Jag kan förstå om den är svår att kontrollera, men det är inget skäl för att inte utreda.
Sent i våras anmälde Transport slovakiska Bring trucking till Arbetsmiljöverket. Bolaget har fordon stationerade i Jönköping och kör kontinuerligt åt Ikea till Oslo.
De slovakiska chaufförerna stannar månader i sträck i landet, men företaget har inte gjort någon anmälan till registret. Transport misstänker dock att det handlar om utstationering.
Enligt Arbetsmiljöverkets jurist Heidi Wiik är dessa ärenden mycket svåra att utreda. Verket vill heller inte ”jaga företag” genom aktiv spaning.
– Det är en felaktig inställning om vi ska ha ordning och reda på arbetsmarknaden, säger Lars Lindgren.
– Tidigare var det facket som upprätthöll den genom våra kollektivavtal. Den möjligheten har fråntagits oss med de komplexa regler som nu gäller genom medlemskapet i EU.
Lars Lindgren understryker att statsmakten lagt ansvaret på Arbetsmiljöverket. Han är starkt kritisk till verkets inställning, som innebär att det inte utför någon aktiv spaning mot företag som inte gjort någon anmälan till registret.
Förlorare är de slovakiska chaufförer som jobbar här. Om de registreras som utstationerade har de rätt till minimilöner enligt Transports kollektivavtal, och ska även följa svenska arbetsmiljö- och arbetstidsregler.
Enligt Transport är Bring truckings yrkesförare antingen utstationerade eller permanent arbetande här, och i det senare fallet ska de ha svenskt kollektivavtal.
– Vi kommer att fortsätta hävda att det är utstationering. Vi måste få ett avgörande för denna typ av verksamhet, säger Lars Lindgren.
– Förtaget kan ha rätt i att det inte är utstationering, men då ska det ha svenskt kollektivavtal för verksamheten.
Lars Lindgren anser att Arbetsmiljöverket stoppar huvudet i sanden när ingen utredning görs – och inte heller någon bedömning av verksamheten i Bring.
– Vi kan inte leva i en gråzon. Inte bara Bring, utan alla möjliga bolag håller på så här.