Transport: ”Det här har gått som en epidemi”
– Om DHL:s vd menar allvar med det etiska ansvaret, borde han helt enkelt sätta stopp för detta i DHL-åkerierna. Det säger Transports tredje vice ordförande Martin Viredius om DHL-åkerier med utländska F-skattare i bilarna.
Martin Viredius har jobbat mycket med frågan om F-skattare från låglöneländer i svenska bilar. En företeelse han beskriver som ”falskt egenföretagande” och som ett cyniskt sätt att lönedumpa chaufförsyrket.
– Jag hoppas Peter Hesslin har rätt i att fenomenet är övergående, men vi har inte sett några tecken som pekar i den riktningen. Tvärtom växer det i de långväga transporterna, säger Martin Viredius.
Han håller med Peter Hesslin om att språkförbistringen i viss mån skapar konkurrensfördelar för svensktalande chaufförer.
– Men i många fall, exempelvis hos Transportledet, har man bytt från spetstrafik till helsvängar just för att undvika behovet av kommunikation. Så jag har svårt att tro att språkfrågan i sig skulle få bort den här företeelsen, även om det är klart att det inte fungerar i distributionstrafik.
Martin Viredius fortsätter:
– Vi har sett det här gå som en epidemi från små obskyra dragbilsföretag på västkusten, ända till åkerinäringens ”finrum”, dit DHL:s linjenät hör. Och det är intressant att notera att hos Schenker, som liksom DHL konkurrerar med att vara den stora schysta aktören, där har åkerierna inte plockat in F-skattare på det här viset.
Han efterlyser ett tydligare ansvarstagande från DHL och Peter Hesslin.
– Vi kan naturligtvis inte veta vilka villkor de ger sina transportörer. Men vi ser att deras spotmarknad upphandlar transporter som dels bygger på illegal inrikestrafik, dels på åkerier som har utländska chaufförer i svenska bilar. Och samstämmiga uppgifter tyder på att prispressen på den marknaden är så hård, att verksamheten svårligen kan omfatta svenska kollektivavtal.