Transport driver få tvister
Med endast ett överlämnat ärende till LO-TCO Rättsskydd förra året, avviker Transport kraftigt från andra fackförbund. En självständig förhandlingsförmåga och ett par svidande förluster i Arbetsdomstolen är några av förklaringarna, enligt förbundets jurist Marcel Carlstedt.
Förra året avslutade LO-TCO Rättsskydd, fackens egen juristbyrå, åtta ärenden för Transports räkning. Det innebar sammanlagt en miljon kronor tillbaks till fackets medlemmar.
Jämfört med andra förbund är det nästan ingenting, enligt LO-TCO Rättsskydds chefsjurist Dan Holke. Förra året lämnade till exempel Fastighets, med sina knappt 30 000 medlemmar, över 70 ärenden till Rättsskyddet. Livs, som har drygt 31 000 medlemmar, lämnade över 24 ärenden. Från Transport, som organiserar 63 000 medlemmar, kom ett enda nytt ärende in.
– Jag vet inte vart tvisterna tar vägen, säger Dan Holke. Löser de sina tvister själva eller lägger de ner?
Det finns flera förklaringar till Transports låga behov av rättshjälp, enligt förbundets jurist Marcel Carlstedt. Antal försäkringsärenden har till exempel minskat kraftigt sedan reglerna i arbetsskadeförsäkringen skärptes 1993. Efter regeländringen är det inte många ärenden som har goda utsikter att vinna.
– 1992 hade förbundet till exempel sammanlagt 146 ärenden varav många handlade om försäkringar, säger Marcel Carlstedt. År 2013 var antalet nere i 13.
Men inte heller arbetsrättsliga tvister överlåts särskilt ofta åt Rättsskyddets jurister. Transport har som ett av få förbund en egen jurist, vilket enligt Marcel Carlstedt är en av förklaringarna till att behovet av extern hjälp inte är så stor.
– Vi har också tarifflöner på så gott som alla arbetsplatser och det gör att det inte finns några lönetvister att driva, säger han.
En annan förklaring är att parterna oftast kommer överens lokalt. Förbundet har omkring 3000 lokala förhandlingar varje år, som främst rör oenighet om turordning och tolkning av kollektivavtal. Av dessa lämnas ungefär 100 över till central förhandling.
– Så våra ombudsmän gör ett jävligt bra jobb, säger Marcel Carlstedt. Vi löser problem på ett pragmatiskt sätt som alla kan vara nöjda med. Det är inget gullegull. Våra branscher är hårda och tuffa och vi använder hårda tag, men vi ser till så båda sidor har något att vinna. Den svenska modellen bygger ju på konsensus.
Ett par svidande förluster i Arbetsdomstolen (AD) har också gjort det mindre lockande att driva ärenden vidare till högre instans, säger Marcel Carlstedt. En vinst i AD behöver enligt honom inte heller nödvändigtvis vara bra.
– Löser vi tvisterna lokalt i stället får vi en mycket större flexibilitet. Då har vi inte en prejudicerande dom som alla kan peka på och säga att så här är det. Vi har öppnare dörrar på det sättet.
Att driva ett ärende rättsligt är också en dyr historia. En rättegång kan gå på en halv miljon kronor, säger Marcel Carlstedt.
– Förlorar man målet får man dessutom betala kostnaderna för båda parter. Vilken fråga är värd de pengarna? Gäller det däremot ärenden som till exempel är av vikt för kollektivavtalstillämpningarna, ja då tvekar jag inte att driva dem.