Transport driver få tvister

Med endast ett överlämnat ärende till LO-TCO Rättsskydd förra året, avviker Transport kraftigt från andra fackförbund. En självständig förhandlingsförmåga och ett par svidande förluster i Arbetsdomstolen är några av förklaringarna, enligt förbundets jurist Marcel Carlstedt.

Förra året avslutade LO-TCO Rättsskydd, fackens egen juristbyrå, åtta ärenden för Transports räkning. Det innebar sammanlagt en miljon kronor tillbaks till fackets medlemmar.

Jämfört med andra förbund är det nästan ingenting, enligt LO-TCO Rättsskydds chefsjurist Dan Holke. Förra året lämnade till exempel Fastighets, med sina knappt 30 000 medlemmar, över 70 ärenden till Rättsskyddet. Livs, som har drygt 31 000 medlemmar, lämnade över 24 ärenden. Från Transport, som organiserar 63 000 medlemmar, kom ett enda nytt ärende in.

– Jag vet inte vart tvisterna tar vägen, säger Dan Holke. Löser de sina tvister själva eller lägger de ner?

Det finns flera förklaringar till Transports låga behov av rättshjälp, enligt förbundets jurist Marcel Carlstedt. Antal försäkringsärenden har till exempel minskat kraftigt sedan reglerna i arbetsskadeförsäkringen skärptes 1993. Efter regeländringen är det inte många ärenden som har goda utsikter att vinna.

– 1992 hade förbundet till exempel sammanlagt 146 ärenden varav många handlade om försäkringar, säger Marcel Carlstedt. År 2013 var antalet nere i 13.

Men inte heller arbetsrättsliga tvister överlåts särskilt ofta åt Rättsskyddets jurister. Transport har som ett av få förbund en egen jurist, vilket enligt Marcel Carlstedt är en av förklaringarna till att behovet av extern hjälp inte är så stor.

– Vi har också tarifflöner på så gott som alla arbetsplatser och det gör att det inte finns några lönetvister att driva, säger han.

En annan förklaring är att parterna oftast kommer överens lokalt. Förbundet har omkring 3000 lokala förhandlingar varje år, som främst rör oenighet om turordning och tolkning av kollektivavtal. Av dessa lämnas ungefär 100 över till central förhandling.

– Så våra ombudsmän gör ett jävligt bra jobb, säger Marcel Carlstedt. Vi löser problem på ett pragmatiskt sätt som alla kan vara nöjda med. Det är inget gullegull. Våra branscher är hårda och tuffa och vi använder hårda tag, men vi ser till så båda sidor har något att vinna. Den svenska modellen bygger ju på konsensus.

Ett par svidande förluster i Arbetsdomstolen (AD) har också gjort det mindre lockande att driva ärenden vidare till högre instans, säger Marcel Carlstedt. En vinst i AD behöver enligt honom inte heller nödvändigtvis vara bra.

– Löser vi tvisterna lokalt i stället får vi en mycket större flexibilitet. Då har vi inte en prejudicerande dom som alla kan peka på och säga att så här är det. Vi har öppnare dörrar på det sättet.

Att driva ett ärende rättsligt är också en dyr historia. En rättegång kan gå på en halv miljon kronor, säger Marcel Carlstedt.

– Förlorar man målet får man dessutom betala kostnaderna för båda parter. Vilken fråga är värd de pengarna? Gäller det däremot ärenden som till exempel är av vikt för kollektivavtalstillämpningarna, ja då tvekar jag inte att driva dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.