Transport driver på för besked om arbete i hamnar
Hamn. Transport vill ha ett kraftfullt ställningstagande från regeringen om hur ryska fartyg ska hanteras i svenska hamnar. Nästa vecka ska förbundsstyrelsen ha möte – kommer inget besked kan blockad bli aktuellt.
Fack och arbetsgivare uppmanade gemensamt regeringen att besluta hur ryska och ryskägda fartyg ska hanteras i Sveriges hamnar för över en vecka sedan.
– Situationen är allvarlig, och vi är överens. Staten behöver gå in och tala om vad som gäller, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Många stuveriarbetare inom förbundet är upprörda över att behöva hantera gods från ryska och ryskkontrollerade fartyg. Arbetsmarknadens båda parter, Svenska Transportarbetareförbundet och Sveriges hamnar, vill se ett stopp för hantering av fartyg med kopplingar till Ryssland.
Transports ordförande uttrycker frustration över uteblivit agerande från ansvarig minister, Tomas Eneroth (S). På dagen tre veckor efter den ryska invasionen av Ukraina sökte Wreeth i går, torsdag, åter kontakt med Eneroth.
Frågan ska diskuteras på förbundsstyrelsens möte på tisdag, den 22 mars.
– Vi kommer då att titta på åtgärder, vilket också innefattar blockad, om vi inte fått besked, säger Tommy Wreeth.
Varsel om blockad
Det andra facket som organiserar i vissa svenska hamnar, Svenska Hamnarbetarförbundet, beslutade på torsdagen att inleda den blockad de tidigare hotat med. Hamnarbetarförbundet varslade i går arbetsgivarorganisationen och Medlingsinstitutet om att en blockad kommer att genomföras.
Blockaden innefattar fartyg till och från Ryssland, fartyg med ryskt gods och ryskägda fartyg. Stridsåtgärderna betyder att allt lossnings- och lastningsarbete, bogsering och förtöjning av dessa fartyg innefattas i blockaden. Med arbetsmarknadens konfliktregler betyder det att Hamnarbetarförbundets blockad träder i kraft måndagen den 28 mars.
– Men om vi hamnar i en situation där fartyg är på väg innan dess kan vi bli nödgade att ta stridsåtgärderna i kraft tidigare, säger Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet, till SVT Nyheter.
Komplex fråga
Hanteringen av ryskkontrollerade fartyg och ryskt gods är en kontroversiell fråga – och komplex. I flera fall som medierna uppmärksammat de senaste dagarna är det också oklart om stuveriarbetare direkt berörs.
Det gäller exempelvis det stora tankfartyg med flygplansbränsle, som anställda från BP tankade ur i Gävle hamn. Det nära 200 meter långa fartyget anlände fulltankat från St Petersburg, med en kapacitet att frakta 50 000 ton olja. Fartyget är Liberiaflaggat och ägs av ett rederi i Dubai, men efterforskningar visar att det ryska rederiet Sovcomflot finns i toppen av ägandekedjan. Någon laglig möjlighet att förhindra fartyget att anlöpa Gävle hamn finns inte, uppger Fredrik Svedbom, vd för hamnen, till Dagens Nyheter.
Det finns en EU-resolution om att unionens länder ska sluta ta emot ryska och ryskkontrollerade fartyg. Några länder har redan stoppat ryska fartyg från att anlöpa. Både Transportarbetareförbundet och Sveriges Hamnar ställer sig bakom intentionen i Europaparlamentets resolution, att alla restriktioner bör ske EU-gemensamt. Men båda parterna har också kritiserat regeringens långsamhet, och vill se ett svenskt direktiv om stopp för att ta emot ryska fartyg i svenska hamnar. Nu.
Fotnot: På söndag, den 20 mars, medverkar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth i SVT:s Agenda för att diskutera sanktioner mot Ryssland.