Kriget i Ukraina

Transport driver på för besked om arbete i hamnar

Hamn. Transport vill ha ett kraftfullt ställningstagande från regeringen om hur ryska fartyg ska hanteras i svenska hamnar. Nästa vecka ska förbundsstyrelsen ha möte – kommer inget besked kan blockad bli aktuellt.

Fack och arbetsgivare uppmanade gemensamt regeringen att besluta hur ryska och ryskägda fartyg ska hanteras i Sveriges hamnar för över en vecka sedan.

– Situationen är allvarlig, och vi är överens. Staten behöver gå in och tala om vad som gäller, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Många stuveriarbetare inom förbundet är upprörda över att behöva hantera gods från ryska och ryskkontrollerade fartyg. Arbetsmarknadens båda parter, Svenska Transportarbetareförbundet och Sveriges hamnar, vill se ett stopp för hantering av fartyg med kopplingar till Ryssland.

Transports ordförande uttrycker frustration över uteblivit agerande från ansvarig minister, Tomas Eneroth (S). På dagen tre veckor efter den ryska invasionen av Ukraina sökte Wreeth i går, torsdag, åter kontakt med Eneroth.

Frågan ska diskuteras på förbundsstyrelsens möte på tisdag, den 22 mars.

– Vi kommer då att titta på åtgärder, vilket också innefattar blockad, om vi inte fått besked, säger Tommy Wreeth.

Varsel om blockad

Det andra facket som organiserar i vissa svenska hamnar, Svenska Hamnarbetarförbundet, beslutade på torsdagen att inleda den blockad de tidigare hotat med. Hamnarbetarförbundet varslade i går arbetsgivarorganisationen och Medlingsinstitutet om att en blockad kommer att genomföras.

Blockaden innefattar fartyg till och från Ryssland, fartyg med ryskt gods och ryskägda fartyg. Stridsåtgärderna betyder att allt lossnings- och lastningsarbete, bogsering och förtöjning av dessa fartyg innefattas i blockaden. Med arbetsmarknadens konfliktregler betyder det att Hamnarbetarförbundets blockad träder i kraft måndagen den 28 mars.

– Men om vi hamnar i en situation där fartyg är på väg innan dess kan vi bli nödgade att ta stridsåtgärderna i kraft tidigare, säger Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet, till SVT Nyheter.

Komplex fråga

Hanteringen av ryskkontrollerade fartyg och ryskt gods är en kontroversiell fråga – och komplex. I flera fall som medierna uppmärksammat de senaste dagarna är det också oklart om stuveriarbetare direkt berörs.

Det gäller exempelvis det stora tankfartyg med flygplansbränsle, som anställda från BP tankade ur i Gävle hamn. Det nära 200 meter långa fartyget anlände fulltankat från St Petersburg, med en kapacitet att frakta 50 000 ton olja. Fartyget är Liberiaflaggat och ägs av ett rederi i Dubai, men efterforskningar visar att det ryska rederiet Sovcomflot finns i toppen av ägandekedjan. Någon laglig möjlighet att förhindra fartyget att anlöpa Gävle hamn finns inte, uppger Fredrik Svedbom, vd för hamnen, till Dagens Nyheter.

Det finns en EU-resolution om att unionens länder ska sluta ta emot ryska och ryskkontrollerade fartyg. Några länder har redan stoppat ryska fartyg från att anlöpa. Både Transportarbetareförbundet och Sveriges Hamnar ställer sig bakom intentionen i Europaparlamentets resolution,  att alla restriktioner bör ske EU-gemensamt. Men båda parterna har också kritiserat regeringens långsamhet, och vill se ett svenskt direktiv om stopp för att ta emot ryska fartyg i svenska hamnar. Nu.

Fotnot: På söndag, den 20 mars, medverkar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth i SVT:s Agenda för att diskutera sanktioner mot Ryssland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.