Transport förlorade AD-tvist om alkotester

DHL:s chaufförer måste underkasta sig alkotester när de kör in på Scanias fabriksområde i Luleå. Det står klart sedan Transport förlorat den principiellt viktiga tvisten i Arbetsdomstolen. Domen meddelades i dag. Två av rättens ledamöter var skiljaktiga. – AD:s utslag är en tung motgång, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Scanias dotterbolag Ferruform är en av DHL:s största kunder i Luleå. För några år sedan införde Ferruform plötsligt alkotester i grinden. Fast det var inte den egna personalen som skulle blåsa, utan chaufförer som kom för att lämna eller hämta gods.

Många av DHL:s förare reagerade. De har redan alkolås i alla lastbilar. Alkolåsen är inmonterade – efter en överenskommelse mellan Transport och DHL.

Flera chaufförer vägrade blåsa i vaktkuren, med hänvisning att testet var integritetskränkande. Det var, påpekade man, oklart vad som hände med provresultaten och vilka konsekvenser positiva blåsprov kunde få.

DHL kontrade med att förare som vägrade blåsa, riskerar sina anställningar.

Transport kallade DHL till förhandlingsbordet. Förbundet menade att åkeriet bryter mot kollektivavtalet och uppgörelsen om alkolås som parterna träffade redan 2006.

Parterna kunde inte enas och Transport stämde DHL inför Arbetsdomstolen, AD. I höstas hölls en flera dagar lång huvudförhandling och i dag, den 27 februari, föll domen.

Det blev ett tungt bakslag för Transport och DHL-chaufförerna.

Facket hävdar att överenskommelsen om alkolås är ”exklusiv” och utesluter andra testformer. Det håller inte Arbetsdomstolen med om. Förbundet har inte lyckats bevisa att syftet med avtalet var att stoppa andra testvarianter, anser AD.

Transport anförde att uppgifterna som Ferruform samlar in och lagrar om chaufförerna strider mot personuppgiftslagen. Men inte heller där vann facket gehör.

AD skulle också ta ställning till om testerna, som alltså utförs av en ”tredje person”, inte chaufförernas arbetsgivare, strider mot god sed på arbetsmarknaden.

Men så är det inte, hävdar AD.

I domskälen skriver man:

Alkoholtestningen kan enligt Arbetsdomstolens mening i sig inte anses utgöra ett särskilt stort ingrepp i arbetstagarnas personliga integritet. Genomförandet av testet har enligt Arbetsdomstolens mening, trots att kontrollfrågan inte ställs, skett på ett sätt som från den enskildes synpunkter rimligen borde vara godtagbart.

Vid en samlad bedömning finner Arbetsdomstolen att bolaget haft ett berättigat intresse av att acceptera Ferruforms policy att slumpvis alkoholtesta förare som kommer in på fabriksområdet och att detta intresse vägt tyngre än arbetstagarnas intresse av skydd för sin personliga integritet. Den valda testmetoden kan enligt Arbetsdomstolens bedömning inte anses stå i strid med lag och god sed på arbetsmarknaden.

Transports ordförande Lars Lindgren är djupt besviken. Han avvaktar med fler kommentarer tills förbundet hunnit analysera domen, som kommer att kosta Transport uppåt 1,5 miljoner kronor i juristkostnader. Egna och motpartens.

Två av rättens sju ledamöter är skiljaktiga. En av dem, Carina Lindberg, anser att testerna inte utförts på ett tillförlitligt sätt, och därför är de oacceptabla.

Staffan Holmertz går längre i sin kritik. Han menar att rätten över huvud taget inte prövat om alkotesterna är förenliga med Europakonventionen.

I en intressant passus anför Holmertz att i Sverige, med den svenska modellen, fungerar facket som en stark fristående laglig kontrollmakt, som ska skydda arbetstagarnas intressen.

I det här fallet kan Transport inte uppfylla detta ansvar. Orsaken är att alkotesterna utförts av en tredje part – Ferruform. Här saknas den arbetsgivar-/arbetstagarrelation som hela den svenska arbetsrätten bygger på.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.