Transport förlorade gränsdragningstvist

Det är Handels och inte Transports kollektivavtal som ska gälla på Lagenas lager i Jordbro söder om Stockholm. Det har LO:s styrelse beslutat. – Vi har accepterat utfallet. I normala fall ska vi ha organisationsrätten, men i det här specifika fallet agerar inte DHL som speditionsföretag, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.

De båda fackförbunden Transport och Handels har båda hävdat att det är deras avtal som ska gälla på Lagenas lager.

Bakgrunden är att lagret, som tidigare ägdes av Systembolaget, traditionellt varit en ”Handels-arbetsplats”. När lagret lades ut på entreprenad och DHL tog över driften för drygt två år sedan så fick de anställda byta till Transports avtal. Samtidigt sa DHL upp det lokala avtal som Handels hade förhandlat fram.

De båda fackförbunden har tvistat om vem som ska ha rätt att organisera medlemmarna och på måndagskvällen avgjordes frågan i LO:s styrelse.

– I den bästa av världar kommer man överens direkt med de andra fackförbunden när det råder oklarheter. Men om vi inte lyckas komma överens så är det LO:s styrelse som ska bestämma, förklarar Markus Pettersson.

Vilket fackförbund som ska organisera vilka arbetstagare ska gå att läsa ut i LO:s så kallade organisationsplan. Men med jämna mellanrum uppstår gråzoner och frågetecken som behöver rätas ut.

– Men det är viktigt att vi bestämmer vem som har rätt att organisera medlemmar och inte arbetsgivaren, säger Markus Pettersson.

Om två fackförbund kan organisera samma medlemsgrupper kan det uppstå situationer med så kallad ”avtalsshopping”, där arbetsgivaren kan vara ute och ”shoppa” efter det billigaste avtalet, alltså det som kostar minst i form av löner och ersättningar. En situation som alltså försämrar för de anställda.

Handels och Transports avtal för lagerarbetare skiljer sig åt på flera punkter. Transport har ofta bättre grundmånadslöner, medan Handels har bättre ersättning vid till exempel nattarbete.

Förutom att Handels fick rätt av LO betyder beslutet att företag inte kan byta avtal rakt av bara för att de lägger ut verksamheten på en entreprenör med annat avtal än befintligt.

– LO:s styrelse har slagit fast att det är verksamheten som entreprenören tar över som är det styrande och verksamheten ändrades inte i och med att DHL tog över driften av lagret, säger Per Bardh, avtalssekreterare på Handels till tidningen Handelsnytt.

När nu Handels åter tar över organisationsrätten är de anställda på Lagenas lager fortfarande bundna av Transports avtal så länge inte Handels och arbetsgivaren tecknat något nytt. Om Handels åter lyckas teckna avtal återfår dock inte arbetstagarna det tidigare lokala avtalet. Eftersom Transports avtal har högre grundlöner än Handels avtal, verkar det alltså som att arbetsgivaren genom organisationsförändringen lyckats slingra sig ur det lokala avtalet och i två steg lyckats gå från dyrare till billigare avtal.

Alltså en klar försämring för de anställda på Lagenas lager, betonar Transports förbundskassör Tommy Wreeth som handlagt gränstvisten gentemot Handels:

– Hur man än vänder och vrider på det så riskerar det här att bli en avtalsshopping som heter duga. Tyvärr är den indirekt påhejad av Handels. Genom gränstvisten faller deras lokala avtal under alla omständigheter bort.

– Det vore intressant att höra Per Bardh förklara för de anställda hur det kan ses som en framgång att de får gå ner på lägstalönerna i Handels partihandelsavtal. Löner som ju är betydligt lägre än i vårt Transportavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.