Transport förlorade gränsdragningstvist
Det är Handels och inte Transports kollektivavtal som ska gälla på Lagenas lager i Jordbro söder om Stockholm. Det har LO:s styrelse beslutat. – Vi har accepterat utfallet. I normala fall ska vi ha organisationsrätten, men i det här specifika fallet agerar inte DHL som speditionsföretag, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.
De båda fackförbunden Transport och Handels har båda hävdat att det är deras avtal som ska gälla på Lagenas lager.
Bakgrunden är att lagret, som tidigare ägdes av Systembolaget, traditionellt varit en ”Handels-arbetsplats”. När lagret lades ut på entreprenad och DHL tog över driften för drygt två år sedan så fick de anställda byta till Transports avtal. Samtidigt sa DHL upp det lokala avtal som Handels hade förhandlat fram.
De båda fackförbunden har tvistat om vem som ska ha rätt att organisera medlemmarna och på måndagskvällen avgjordes frågan i LO:s styrelse.
– I den bästa av världar kommer man överens direkt med de andra fackförbunden när det råder oklarheter. Men om vi inte lyckas komma överens så är det LO:s styrelse som ska bestämma, förklarar Markus Pettersson.
Vilket fackförbund som ska organisera vilka arbetstagare ska gå att läsa ut i LO:s så kallade organisationsplan. Men med jämna mellanrum uppstår gråzoner och frågetecken som behöver rätas ut.
– Men det är viktigt att vi bestämmer vem som har rätt att organisera medlemmar och inte arbetsgivaren, säger Markus Pettersson.
Om två fackförbund kan organisera samma medlemsgrupper kan det uppstå situationer med så kallad ”avtalsshopping”, där arbetsgivaren kan vara ute och ”shoppa” efter det billigaste avtalet, alltså det som kostar minst i form av löner och ersättningar. En situation som alltså försämrar för de anställda.
Handels och Transports avtal för lagerarbetare skiljer sig åt på flera punkter. Transport har ofta bättre grundmånadslöner, medan Handels har bättre ersättning vid till exempel nattarbete.
Förutom att Handels fick rätt av LO betyder beslutet att företag inte kan byta avtal rakt av bara för att de lägger ut verksamheten på en entreprenör med annat avtal än befintligt.
– LO:s styrelse har slagit fast att det är verksamheten som entreprenören tar över som är det styrande och verksamheten ändrades inte i och med att DHL tog över driften av lagret, säger Per Bardh, avtalssekreterare på Handels till tidningen Handelsnytt.
När nu Handels åter tar över organisationsrätten är de anställda på Lagenas lager fortfarande bundna av Transports avtal så länge inte Handels och arbetsgivaren tecknat något nytt. Om Handels åter lyckas teckna avtal återfår dock inte arbetstagarna det tidigare lokala avtalet. Eftersom Transports avtal har högre grundlöner än Handels avtal, verkar det alltså som att arbetsgivaren genom organisationsförändringen lyckats slingra sig ur det lokala avtalet och i två steg lyckats gå från dyrare till billigare avtal.
Alltså en klar försämring för de anställda på Lagenas lager, betonar Transports förbundskassör Tommy Wreeth som handlagt gränstvisten gentemot Handels:
– Hur man än vänder och vrider på det så riskerar det här att bli en avtalsshopping som heter duga. Tyvärr är den indirekt påhejad av Handels. Genom gränstvisten faller deras lokala avtal under alla omständigheter bort.
– Det vore intressant att höra Per Bardh förklara för de anställda hur det kan ses som en framgång att de får gå ner på lägstalönerna i Handels partihandelsavtal. Löner som ju är betydligt lägre än i vårt Transportavtal.