Reklamutdelarna är ofta anställda av franchiseföretag som jobbar direkt för Svensk direktreklam. Foto: John Antonsson
Close
Reklamutdelarna är ofta anställda av franchiseföretag som jobbar direkt för Svensk direktreklam.
Close

Transport förlorade om reklamlöner i domstol

Arbetsrätt. 3 200 sorterade exemplar i timmen är enligt Arbetsdomstolen en normal prestation. Det innebär 53 ibladade reklambilagor i minuten.

– Sammantaget känns det som att vi har ett avtal vi inte kan stå upp för, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

Transport mötte motparten Almega i Arbetsdomstolen (AD) i november förra året. Men vägen till rättssalen hade varit lång. Den började för flera år seden när några medlemmar i Skåne framförde klagomål till Transports Malmöavdelning.

När domstolen till slut godtog att Almega ska få 640 000 kronor i rättegångskostnader från Transport är det på grund av att rättsprocessen varit lång och att man har haft haft flera muntliga förhandlingar. Arbetsgivarparten har också kritiserat Transport för att ha ändrat yrkanden under tidens gång.

Men nu finns domen och domstolen har sagt sitt.

På arbetsgivarens linje

Den ena delen handlar om ifall bilburna reklamutdelare som fått reklamen körd hem till sig ska få betalt för resan till utdelningsdistriktet. Där går domstolen på arbetsgivarens linje. Två domare meddelade sig skiljaktiga och ville gå på Transports linje och ge utdelarna lön från att de körde hemifrån.

Den andra frågan är lite snårigare. Grunden i kollektivavtalet för reklamutdelare är att den som delar ut och sorterar reklam får ackordslön. Dels för hur många exemplar som sorteras men också för hur många exemplar som delas ut. Den som anser att lönen blir för låg kan kräva tidmätning och garantilön.

Transport anser att det sätt arbetsgivaren mätt är felaktigt. I den mätningen har de kommit fram till att det är en normalprestation att sortera 3 200 exemplar i timmen.

– Det är som att mäta ett 100-meterslopp och sedan multiplicera det med 421 för att få fram hur lång tid det tar att springa ett maraton, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

Analysera domen

Transports plan är att gå tillbaka och analysera domen. Eter det kommer förbundet eventuellt kalla till sig arbetsgivarorganisationen Almega till samtal.

– Vi ska se om vi kan bättra på avtalet i kommande avtalsförhandlingar, annars får vi se hur vi går till väga, säger han.

Tidigare har reklamutdelarjobbet främst utförts av barn, men det blir allt vanligare att nyanlända har jobbet. Jerker Nilsson berättar att många föräldrar fortfarande hör av sig till facket om avtalet.

– Det är föräldrar som hjälper barnen som sedan får sin första lön. Då kontaktar föräldrarna oss och frågar: hur kan ni ha ett sånt avtal. Det känns kanske som att kollektivavtalen är en stämpel att det är seriöst. Sedan visar det sig att avtalet knappt är värt vatten, då tar de flesta föräldrar barnen därifrån. Kvar jobbar bara de som inte har något annat val.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 februari, 2022

    Ackordslön borde vara förbjudet, det är något facket borde sträva efter.Som anställd skall man ha betalt för all arbetstid.Man skall inte ha ett fast pris på att utföra ett visst arbete.Ackordslön är något som gynnar arbetsgivaren och missgynnar den anställde.Detta är något alla behöver upplysas om.Det är sällan som den anställde tjänar på ackordslön i längden för tjänar den anställde för mycket så ändras förutsättningarna för ackordet det är min erfarenhet.

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.