Transport försiktigt positiv till taxi-utredning
UPPDATERAD Regeringens utredare vill se tydliga gränser mellan taxiverksamhet och samåkning. Och det ska inte längre gå att få dispens från kravet på taxameter. – Jag är försiktigt positiv, säger Transports utredare Emil Burman.
I dag har ungefär en tiondel av Sveriges taxibilar, framförallt de som kör samhällsbetalda resor, dispens från kravet om att använda taxameter. Den möjligheten vill utredaren nu ta bort.
Men en traditionell taxameter är dyr att installera och förhållandevis omodern. Ett strängt taxameterkrav skulle hindra nya innovationer, som appar eller andra digitala lösningar för att räkna ut priset på en taxiresa, resonerar utredaren.
Därför föreslår utredningen att en ny kategori av yrkesmässiga persontransporter införs i lagstiftningen. I den kategorin ska det räcka med att föraren har en enklare kontrollutrustning i bilen. Det bygger dock på att föraren är ansluten till en beställningscentral. Kunderna beställer sin körning via beställningscentralen och betalar resan direkt dit, med ett fast pris som sätts innan resan börjas. Beställningscentralerna får också i uppgift att spara information om alla resor som till exempel Skatteverket kan använda.
Emil Burman är utredare på Transport med fokus på frågor om just persontransporter. Om utredningens förslag blir verklighet gissar han på att många taxiföretag kommer välja en enklare teknisk lösning än taxameter för i alla fall delar av sin fordonsflotta. Hur den lösningen ska se ut preciserar inte utredningen, men en del är viktig för Transport.
– Det måste finns ett bra sätt att kontrollera chaufförernas arbetstider på, säger Emil Burman.
Redan i dag beställs och betalas många taxiresor genom beställningscentraler med hjälp av till exempel en app. Att helt kunna skrota taxameter i bilar som bara kör förbeställda resor skulle sänka kostnaderna för taxiföretagen. En kostnadssänkning som Emil Burman har en idé om var den ska landa.
– Man kan ju förvänta sig att de pengarna läggs på att ge chaufförerna skäliga löner.
När det gäller samåkning föreslår utredaren att föraren eller den som äger bilen inte ska kunna gå med vinst utan bara får ta emot pengar motsvarande självkostnadspris. Det skulle leda till att tjänster som Uberpop, där privatpersoner kör andra privatpersoner mot betalning, blir tydligt förbjudna.
Fotnot: Uberpop lade ner sin verksamhet i Sverige i maj efter att flera förare dömts till böter för olaglig taxiverksamhet. Företaget hävdade dock att deras verksamhet var förenlig med svensk lag.