Transport försvarar förlikning med Andreassons
Transports förlikning med Andreassons åkeri i Veddige har rört upp känslorna i chaufförskåren. Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt försvarar förbundets beslut: – Vi kan inte driva fallet vidare eftersom ingen av de chaufförer som omfattades av stämning nummer två vill träda fram med namn, något som AD kräver.
I december vann Transport ett mål i Arbetsdomstolen, AD, mot Andreassons åkeri. Domen slog fast att chauffören Radoslaw Rostkowski var att betrakta som anställd, inte egenföretagare.
I en separat stämning till AD hävdade Transport att även de andra omkring 140 chaufförerna på Andreassons i själva verket var anställda. Men här valde förbundet till slut förlikning – efter att den första domen fallit.
Marcel Carlstedt förtydligar varför:
– Hade vi sett några som helst möjligheter att vinna hade vi självklart drivit fallet vidare. Men utan att kunna namnge någon av chaufförerna är det omöjligt. Hela systemet bygger på att förarna kräver sin rätt.
– Gör man det inte, som i det här fallet, tvingas vi hitta andra vägar. Exempelvis ligga på Skatteverket att driva in sociala avgifter. Det gör vi redan nu, parallellt med processen i AD.
Att stämningsansökan dragits tillbaka betyder inte att de 140 chaufförerna går miste om chansen att få sin rättmätiga lön, poängterar Marcel Carlstedt:
– Den första domen mot Andreassons är vägledande, vilket i praktiken innebär att alla chaufförer som befinner sig i samma situation som Radoslaw Rostkowski nu kan ställa lönefordran på sina arbetsgivare.
– I en sådan process behöver vi inte blanda in AD. Tack vare domen har vi i stället möjlighet att hjälpa våra medlemmar att driva frågan i en vanlig facklig förhandling. Det är en viktig delseger på vägen mot en schyst åkeribransch.