Transport löneförhandlar vidare på fredagen
Åkeri och terminal. På seneftermiddagen avbröts förhandlingarna om ett nytt avtal för åkerichaufförer och terminalarbetare. De återupptas i morgon, fredag. – Det går trögt, men det brukar det ju göra första dagen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Transport och motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, förhandlar om ett nytt löneavtal – i skuggan av industrins normerande uppgörelse. Den blev klar den 31 oktober och ger industriarbetarna 5,4 procent på 29 månader.
Industrin fick också igenom en välkommen låglönesatsning. Enligt en modell som snabbt ledde till konflikt för fackförbunden Handels och Hotell- & Restaurangfacket.
Striden handlar om ifall låglönesatsningen skulle ligga ovanpå de 5,4 procenten som blivit det nya så kallade märket.
Handels tvingades varsla om strejk. Och först efter medling kunde parterna under torsdagen enas om ett avtal. De handelsanställda får ett 29 månader långt avtal. Med låglönesatsningen. Men de måste delvis betala den genom en lägre uppräkning av ingångslönerna.
Transport kliver nu in i avtalsrörelsen med tre yrkesgrupper nästan samtidigt. Det är åkeri och terminal/lager, plus hamn och miljöarbetarna. Det är yrkesgrupper där lönerna ligger över de 26 100 kronor som blev tröskeln för låglönesatsningen.
Förbundsordförande Tommy Wreeth är försiktig med kommentarer efter första förhandlingsdagen:
– Vi avbröt och sa åt arbetsgivarna att gå hem och banta sin långa kravlista. Svenskt Näringsliv har redan pressat fram normerande avtal som ligger ganska långt under LO:s utgångsbud på ettårigt avtal och 3 procent i lönelyft.
Vid förhandlingsbordet fortsätter Transport driva på för bland annat tryggare anställningar, bättre avtalspension och ytterligare ett lönesteg i chaufförernas korta lönetrappa.
Transports lilla förhandlingsdelegation kommer att träffa arbetsgivarna på nytt klockan 10 på fredagen. Den stora fackliga delegationen, som för diskussionerna digitalt, är kallade till klockan 13.