Transport frågande: Var står SÅ när det gäller falska egenföretagare?
I oktober hade Transport och Andreassons åkeri central förhandling om åkeriets sätt att använda polska chaufförer. Till förhandlingen kom också Sveriges Åkeriföretags regionchef Rickard Gegö, något som överraskade Transport. – Andreassons bjöd in mig. Jag valde att komma, men bara som bisittare. Jag företrädde inte åkeriet, betonar Gegö.
Andreassons åkeri i Veddige är ett av åkeribranschens mest omdiskuterade företag. Många svenska åkare retar sig på att Andreassons dumpar priserna genom att bemanna lastbilarna, uppåt 150 stycken, med utländska lågbetalda egenföretagare.
Transport hävdar att förarna egentligen ska betraktas som anställda och förbundet kommer att stämma Andreassons inför Arbetsdomstolen.
Som ett led i processen hölls central förhandling den 29 oktober. Normalt är det två parter som förhandlar – fack och arbetsgivare. Därför blev Transports representanter, ombudsmännen Ulf Persson och Nicklas Mattsson, konfunderade över att branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, SÅ, också dök upp.
– Vi hade inte fått någon information om att SÅ:s regionchef skulle vara med. Nu förklarade Rickard Gegö att han var med som bisittare. Som branschföreträdare och inte som ombud för Andreassons.
– Vi lät det passera. Men sedan kändes det ändå konstigt när vi hade enskilda överläggningar och Gegö hela tiden satt tillsammans med arbetsgivarna, säger Ulf Persson.
Transportarbetaren har kontaktat Rickard Gegö. Hur ser han på Andreassons affärsupplägg och den skarpa kritik företaget får internt i branschen?
Gegö säger:
– Andreassons är ett av våra medlemsåkerier. Rent generellt kan jag säga att vi vill ha bra, seriösa företag i våra led. När det gäller just Andreassons vill jag hålla isär juridik och moral.
– Den juridiska delen, det vill säga om förarna ska betraktas som anställda eller inte, ska såvitt jag förstår prövas i Arbetsdomstolen. Frågan är komplicerad. Jag önskar att det fanns ett domstolsutslag som klargör rättsläget. Tyvärr gör det inte det.
Moraliskt då?
– Det handlar om att företaget inte använder svenska chaufförer, något som förstås missgynnar den svenska chaufförskåren. Ur moralisk synvinkel kan man fråga sig om det är en hållbar utveckling för näringen, om åkerier i allt större omfattning gör som Andreassons.
– Branschen är väldigt differentierad. I vissa segment är den definitivt hotad. Det är verkligen önskvärt med ett utslag från domstol. Synd bara att prövningen förmodligen tar lång tid.
När det gäller förhandlingen på Andreassons åkeri säger Rickard Gegö:
– När Andreassons bjöd in mig förstod jag att min närvaro kunde uppfattas som kontroversiell. Därför kontaktade jag min vd. Vi enades om att vi bör följa utvecklingen i den här tvisten, och att det var bra om jag höll mig informerad. Transports företrädare reagerade. Jag inser att det hade varit bra om jag frågat facket innan.