Transport: ”Hade önskat helt annan profil på budgeten”

Politik. Nästan inga överraskningar. Men kostsamt slopande av värnskatten – som ökar inkomstklyftorna. Oundvikligt, enligt den socialdemokratiska finansministern.

– Det som är verkligt bra i budgeten är att pensionärerna får bättre villkor. Sänkt skatt gynnar visserligen främst dem som har det bäst, men vi ska inte glömma att grundskyddet höjs – för en ensamstående kvinna som har 11 013 kronor i dag höjs det med 1 474 kronor i månaden, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport.

– Det är jätteviktiga pengar för den här gruppen. Det är också något som berör våra medlemmar, våra pensionärsmedlemmar. Och precis i linje med sådant som det ska satsats på.

I övrigt tycker Lars Mikaelsson att det finns en del bra grejer i budgetförslaget från regeringen.

– Men överlag är det väl magert.

Och orsaken till det är framför allt att värnskatten för dem med allra högst inkomster slopas.

– Det är helt fel att slopa den. Om den hade varit kvar hade det funnits chanser att lägga pengarna på en rad andra saker.

Klyftorna ökar

När regeringen i dag, onsdag, lade fram budgetpropositionen på 2 986 sidor, var det mesta känt sedan tidigare. Finansminister Magdalena Andersson (S) lovade på presskonferensen att välfärden ska stärkas men erkände, på en direkt fråga om vad budgeten betyder för inkomstklyftorna, att de kommer att öka:

– Med avskaffad värnskatt kommer höginkomsttagarna att få en större del och det innebär ökade klyftor, sa hon.

Lars Mikaelsson ser det inte som att Socialdemokraterna fått ge vika i högre utsträckning för L och C än som framkommit tidigare:

– Det var ett medvetet risktagande från partiet att sätta sig i regeringsställning, men det var att ta ansvar för landet. Nu finns det en majoritet bakom budgeten. Men vi hade velat ha en helt annan profil!

Förslag för förslag

Lars Mikaelsson om några av de andra förslagen i budgetpropositionen:

Budgetpropositionen
”Nådiga luntan.” Foto: Regeringskansliet

Jobben: Satsningen för totalt 1,3 miljarder kronor för att fler ska komma i arbete, bland annat genom att införa ”etableringsjobb, med lägre lön och enligt parternas förslag, för att stimulera anställningar för nyanlända och långtidsarbetslösa. Etableringsjobben ska utvidgas till företag utan kollektivavtal och bemanningsföretag på ett sätt som gör att fördelarna inte går förlorade.”

– Helt uppåt väggarna! Vi måste få en riksdag som värnar om den svenska modellen med starka parter på arbetsmarknaden. Om jag hade ett schyst företag så skulle jag bli förbannad på ett sådant påhitt!

– Redan nu luras folk hit med löfte om en riktig lön, som sedan visar sig vara luft.

”Greta-effekt?”

Miljö och klimat: Den S-ledda regeringen vill tillföra 1,6 miljarder till klimatklivet, som ska underlätta omställning till fossilfria transporter.

50 miljoner per år till att bygga ut laddstrukturen längs större vägar.

– Någon måste gå före, Greta-effekt kanske?

Satsningen på statsbidrag till enskilda vägar förlängs, och utökas – nästan fördubblas – till 118 miljoner kronor per år fram till 2022.

– Det räcker tyvärr inte. Vi ser framför oss en borgerlig riksdag som knuffas fram av företag som alltid vill ha större och tyngre lastbilsekipage. Om det ska genomföras behöver våra medlemmar vägar som är anpassade efter det – de pengar som anslås kommer inte att räcka långt. Vi ser redan nu många avåkningar, också från det statliga vägnätet där vägkanter brister med farliga incidenter och olyckor som följd.

”Vägarna borde ha fått mer”

Sänkt skatt på drivmedel: Regeringen föreslår sänkt koldioxid- och energiskatt på bensin och diesel. Fast bensinpriset går först upp med 15 öre litern, genom en uppräkning enligt konsumentprisindex. Men för den som tankar blir det inte lika mycket dyrare än utan sänkt energiskatt.

– Kanske rätt just nu, alternativen till bensin och diesel är ganska begränsade.

Hela Sverige ska leva: Järnvägsunderhåll och sänkt skatt för personer som bor i glesbygdskommuner, framför allt i Norrlands inland.

– Vi har inget emot järnvägssatsningar så generellt har vi inget emot det, alla trafikslag ska fungera. Även vägtransporter, som borde ha fått ett större anslag. Ska vi ha ett sammanhållet land får vi inte låta glesbygden förtvina.

”Inför elektronisk kontroll först”

‘Ordning och reda i välfärdssystemet: De som missbrukar systemet, fuskar med skatt och inte bidrar till trygghetssystemen ska inte få komma undan, Skatteverket, Kronofogden och Ekobrottsmyndigheten får mer pengar, 111,5 miljarder nästa år.

Ett förslag är att utländska arbetstagare ska skatta i Sverige. Regeringen vill införa ett så kallat ekonomiskt arbetsgivarbegrepp vid beskattning av arbetstagare som tillfälligt arbetar i Sverige.

– Det låter bra! Då måste vi först få kontroll över vilka som är i landet och börja följa lastbilar med elektronisk kontroll. Myndigheterna, även Arbetsmiljöverket, borde få ta del av varandras uppgifter för att kunna samordna kontrollen bättre.

– Om en arbetstagare kontinuerligt är i Sverige så ska han eller hon också betala skatt här. Och självklart också få ta del av förmåner enligt den svenska modellen – svensk lön och socialförsäkringar men även av vår infrastruktur.

Pengar till kommunerna: Fem miljarder per år i generellt bidrag. LO har krävt 100 miljarder för mandatperioden.

– Alldeles för lite. Men det går i alla fall inte bakåt. Många kommuner har stora problem med sin ekonomi, säger Lars Mikaelsson.

Budgeten för 2020 bygger på januariavtalet, en sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemokraternas, Centern, Miljöpartiet och Liberalerna. Om inte Vänsterpartiet mot all förmodan röstar ner budgetpropositionen kommer budgeten klubbas i riksdagen senare i höst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.