Transport: ”Hade önskat helt annan profil på budgeten”

Politik. Nästan inga överraskningar. Men kostsamt slopande av värnskatten – som ökar inkomstklyftorna. Oundvikligt, enligt den socialdemokratiska finansministern.

– Det som är verkligt bra i budgeten är att pensionärerna får bättre villkor. Sänkt skatt gynnar visserligen främst dem som har det bäst, men vi ska inte glömma att grundskyddet höjs – för en ensamstående kvinna som har 11 013 kronor i dag höjs det med 1 474 kronor i månaden, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport.

– Det är jätteviktiga pengar för den här gruppen. Det är också något som berör våra medlemmar, våra pensionärsmedlemmar. Och precis i linje med sådant som det ska satsats på.

I övrigt tycker Lars Mikaelsson att det finns en del bra grejer i budgetförslaget från regeringen.

– Men överlag är det väl magert.

Och orsaken till det är framför allt att värnskatten för dem med allra högst inkomster slopas.

– Det är helt fel att slopa den. Om den hade varit kvar hade det funnits chanser att lägga pengarna på en rad andra saker.

Klyftorna ökar

När regeringen i dag, onsdag, lade fram budgetpropositionen på 2 986 sidor, var det mesta känt sedan tidigare. Finansminister Magdalena Andersson (S) lovade på presskonferensen att välfärden ska stärkas men erkände, på en direkt fråga om vad budgeten betyder för inkomstklyftorna, att de kommer att öka:

– Med avskaffad värnskatt kommer höginkomsttagarna att få en större del och det innebär ökade klyftor, sa hon.

Lars Mikaelsson ser det inte som att Socialdemokraterna fått ge vika i högre utsträckning för L och C än som framkommit tidigare:

– Det var ett medvetet risktagande från partiet att sätta sig i regeringsställning, men det var att ta ansvar för landet. Nu finns det en majoritet bakom budgeten. Men vi hade velat ha en helt annan profil!

Förslag för förslag

Lars Mikaelsson om några av de andra förslagen i budgetpropositionen:

Budgetpropositionen
”Nådiga luntan.” Foto: Regeringskansliet

Jobben: Satsningen för totalt 1,3 miljarder kronor för att fler ska komma i arbete, bland annat genom att införa ”etableringsjobb, med lägre lön och enligt parternas förslag, för att stimulera anställningar för nyanlända och långtidsarbetslösa. Etableringsjobben ska utvidgas till företag utan kollektivavtal och bemanningsföretag på ett sätt som gör att fördelarna inte går förlorade.”

– Helt uppåt väggarna! Vi måste få en riksdag som värnar om den svenska modellen med starka parter på arbetsmarknaden. Om jag hade ett schyst företag så skulle jag bli förbannad på ett sådant påhitt!

– Redan nu luras folk hit med löfte om en riktig lön, som sedan visar sig vara luft.

”Greta-effekt?”

Miljö och klimat: Den S-ledda regeringen vill tillföra 1,6 miljarder till klimatklivet, som ska underlätta omställning till fossilfria transporter.

50 miljoner per år till att bygga ut laddstrukturen längs större vägar.

– Någon måste gå före, Greta-effekt kanske?

Satsningen på statsbidrag till enskilda vägar förlängs, och utökas – nästan fördubblas – till 118 miljoner kronor per år fram till 2022.

– Det räcker tyvärr inte. Vi ser framför oss en borgerlig riksdag som knuffas fram av företag som alltid vill ha större och tyngre lastbilsekipage. Om det ska genomföras behöver våra medlemmar vägar som är anpassade efter det – de pengar som anslås kommer inte att räcka långt. Vi ser redan nu många avåkningar, också från det statliga vägnätet där vägkanter brister med farliga incidenter och olyckor som följd.

”Vägarna borde ha fått mer”

Sänkt skatt på drivmedel: Regeringen föreslår sänkt koldioxid- och energiskatt på bensin och diesel. Fast bensinpriset går först upp med 15 öre litern, genom en uppräkning enligt konsumentprisindex. Men för den som tankar blir det inte lika mycket dyrare än utan sänkt energiskatt.

– Kanske rätt just nu, alternativen till bensin och diesel är ganska begränsade.

Hela Sverige ska leva: Järnvägsunderhåll och sänkt skatt för personer som bor i glesbygdskommuner, framför allt i Norrlands inland.

– Vi har inget emot järnvägssatsningar så generellt har vi inget emot det, alla trafikslag ska fungera. Även vägtransporter, som borde ha fått ett större anslag. Ska vi ha ett sammanhållet land får vi inte låta glesbygden förtvina.

”Inför elektronisk kontroll först”

‘Ordning och reda i välfärdssystemet: De som missbrukar systemet, fuskar med skatt och inte bidrar till trygghetssystemen ska inte få komma undan, Skatteverket, Kronofogden och Ekobrottsmyndigheten får mer pengar, 111,5 miljarder nästa år.

Ett förslag är att utländska arbetstagare ska skatta i Sverige. Regeringen vill införa ett så kallat ekonomiskt arbetsgivarbegrepp vid beskattning av arbetstagare som tillfälligt arbetar i Sverige.

– Det låter bra! Då måste vi först få kontroll över vilka som är i landet och börja följa lastbilar med elektronisk kontroll. Myndigheterna, även Arbetsmiljöverket, borde få ta del av varandras uppgifter för att kunna samordna kontrollen bättre.

– Om en arbetstagare kontinuerligt är i Sverige så ska han eller hon också betala skatt här. Och självklart också få ta del av förmåner enligt den svenska modellen – svensk lön och socialförsäkringar men även av vår infrastruktur.

Pengar till kommunerna: Fem miljarder per år i generellt bidrag. LO har krävt 100 miljarder för mandatperioden.

– Alldeles för lite. Men det går i alla fall inte bakåt. Många kommuner har stora problem med sin ekonomi, säger Lars Mikaelsson.

Budgeten för 2020 bygger på januariavtalet, en sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemokraternas, Centern, Miljöpartiet och Liberalerna. Om inte Vänsterpartiet mot all förmodan röstar ner budgetpropositionen kommer budgeten klubbas i riksdagen senare i höst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

Valkampanj inför EU-valet inledd

EU. LO har dragit igång sin kampanj inför valet till Europaparlamentet med ett digitalt möte i Teams. Kamp mot arbetslivskriminalitet och ökad trygghet för vanligt folk var något som flera talare lyfte.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.