Transport håller fast vid nej till vinster i välfärden
Många har reagerat på att LO, enligt en artikel i Dagens Nyheter, numera kan tänka sig en förhandlingskompromiss i frågan om vinster i välfärdssektorn. Transports ordförande Lars Lindgren menar att artikeln är alltför hårdvinklad, och att Transport för sin del håller fast vid sitt nej.
För ett år sedan lanserade LO sin linje i välfärdsfrågan. Sammanfattningsvis går den ut på att offentligt finansierad, privat välfärdsverksamhet ska utföras av så kallade samhällsbolag. Sådana bolag ska bara få ta ut en vinst som motsvarar statslåneräntan plus en procent på det totala kapitalet. Statslåneräntan ligger i skrivande stund på knappt 2,5 procent.
Men häromdagen publicerade Dagens Nyheter en intervju med LO:s förste vice ordförande Tobias Baudin, där det framstår som att LO bytt fot. Nu vill LO:s ledning hellre se förhandlingslösningar än entydig lagstiftning mot vinster i välfärden, enligt DN.
Lars Lindgren menar att tidningen har förenklat frågeställningen.
– I den linje som LO-kongressen beslutade om för ett år sedan, fanns det utrymme för kompromisser. Exempelvis skulle kommuner kunna göra undantag och tillåta vanliga aktiebolag, om det kan anses ordentligt motiverat, säger han.
Det Tobias Baudin säger i DN-intervjun – att LO kan acceptera vinster i välfärdssektorn om så mycket som möjligt återinvesteras i verksamheten – skiljer sig inte mycket från vad LO-kongressen beslutade, enligt Lars Lindgren.
– Även samhällsbolag får ju gå med en viss vinst. Det ska man inte förväxla med riskkapitalbolag som stoppar undan vinster på Caymanöarna och liknande upplägg, säger han.
Ännu är det för tidigt att slå fast exakt vad Tobias Baudin egentligen menade, tycker Lars Lindgren.
– Men LO har styrelsemöte på måndag, och då kommer den här frågan att dyka upp naturligtvis. Efter det får vi nog mer kött på benen. Men frågar du mig var Transport står i frågan om vinster i välfärden, så håller vi fast vid det som beslutades för ett år sedan. Det enda vi kan acceptera är att verksamheten drivs av samhällsbolag.